e-prawnik.pl Porady prawne

Wypadek przy pracy świadczonej w umowie zlecenie

Pytanie:

Pracuję na umowie zlecenie w firmie zajmującej się profesjonalnie sprzątaniem, ochroną itp. Będąc de facto pracownikiem tej firmy, sprzątałem w T. Podczas wykonywania swoich obowiązków, poślizgnąłem się i upadłem tak nieszczęśliwe, że mam skomplikowane złamanie ręki. Czy jest szansa w dochodzeniu odszkodowania i zadośćuczynienia od zleceniodawcy na podstawie 444 kc. lub ewentualnie innego artykułu np. na tej podstawie, że nie miałem ochronnego obuwia i stroju? Jakie znaczenie dla odpowiedzialności zleceniodawcy miałoby ewentualne ustalenie istnienia stosunku pracy?

Masz inne pytanie do prawnika?

Odpowiedź prawnika: Wypadek przy pracy świadczonej w umowie zlecenie

Zgodnie z art. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;

  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Na równi z wypadkiem przy pracy, w zakresie uprawnienia do świadczeń określonych w ustawie, traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ:

  • w czasie podróży służbowej w okolicznościach innych niż określone wyżej, chyba że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań;

  • podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony;

  • przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.

Za wypadek przy pracy uważa się również nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu podczas wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia. Ustawodawca przewidział, zatem możliwość zaistnienia tego szczególnego przypadku. Nie jest w tym celu niezbędne ustalanie, że łączy Pan z pracodawcą stosunek pracy a nie zlecenia, albowiem ustawodawca co do zasady zrównuje te sytuacje w zakresie ochrony.

Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, w sytuacji zaistniałej u Pana, dokonuje w karcie wypadku podmiot, na którego rzecz wykonywana jest praca na podstawie umowy zlecenia.

W sytuacji ustalenia okoliczności, że zaistniał wypadek przy pracy z tytułu wypadku przysługują następujące świadczenia:

  1. „zasiłek chorobowy” - dla ubezpieczonego, którego niezdolność do pracy spowodowana została wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową;

  2. świadczenie rehabilitacyjne” - dla ubezpieczonego, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal niezdolny do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie zdolności do pracy;

  3. „zasiłek wyrównawczy” - dla ubezpieczonego będącego pracownikiem, którego wynagrodzenie uległo obniżeniu wskutek stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;

  4. „jednorazowe odszkodowanie” - dla ubezpieczonego, który doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;

  5. „jednorazowe odszkodowanie” - dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty;

  6. „renta z tytułu niezdolności do pracy” - dla ubezpieczonego, który stał się niezdolny do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej;

  7. „renta szkoleniowa” - dla ubezpieczonego, w stosunku do którego orzeczono celowość przekwalifikowania zawodowego ze względu na niezdolność do pracy w dotychczasowym zawodzie spowodowaną wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową;

  8. renta rodzinna” - dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty uprawnionego do renty z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej;

  9. „dodatek do renty rodzinnej” - dla sieroty zupełnej;

  10. dodatek pielęgnacyjny;

  11. pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą.

Niezależnie od tego pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługuje od pracodawcy odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy, z wyjątkiem utraty lub uszkodzenia pojazdów samochodowych oraz wartości pieniężnych. Wydaje się również, że pracownik, zleceniobiorca może żądać od pracodawcy, zleceniodawcy naprawienia krzywdy w trybie 444 kc, jeśli tylko można im przypisać winę.

Potrzebujesz porady prawnej?