Wypadek przy pracy świadczonej w umowie zlecenie
Pytanie:
"Pracuję na umowie zlecenie w firmie zajmującej się profesjonalnie sprzątaniem, ochroną itp. Będąc de facto pracownikiem tej firmy, sprzątałem w T. Podczas wykonywania swoich obowiązków, poślizgnąłem się i upadłem tak nieszczęśliwe, że mam skomplikowane złamanie ręki. Czy jest szansa w dochodzeniu odszkodowania i zadośćuczynienia od zleceniodawcy na podstawie 444 kc. lub ewentualnie innego artykułu np. na tej podstawie, że nie miałem ochronnego obuwia i stroju? Jakie znaczenie dla odpowiedzialności zleceniodawcy miałoby ewentualne ustalenie istnienia stosunku pracy?"
Odpowiedź prawnika: Wypadek przy pracy świadczonej w umowie zlecenie
Zgodnie z art. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
-
podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
-
podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
-
w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Na równi z wypadkiem przy pracy, w zakresie uprawnienia do świadczeń określonych w ustawie, traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ:
-
w czasie podróży służbowej w okolicznościach innych niż określone wyżej, chyba że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań;
-
podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony;
-
przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.
Za wypadek przy pracy uważa się również nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu podczas wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia. Ustawodawca przewidział, zatem możliwość zaistnienia tego szczególnego przypadku. Nie jest w tym celu niezbędne ustalanie, że łączy Pan z pracodawcą stosunek pracy a nie zlecenia, albowiem ustawodawca co do zasady zrównuje te sytuacje w zakresie ochrony.
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, w sytuacji zaistniałej u Pana, dokonuje w karcie wypadku podmiot, na którego rzecz wykonywana jest praca na podstawie umowy zlecenia.
W sytuacji ustalenia okoliczności, że zaistniał wypadek przy pracy z tytułu wypadku przysługują następujące świadczenia:
-
„zasiłek chorobowy” - dla ubezpieczonego, którego niezdolność do pracy spowodowana została wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową;
-
„świadczenie rehabilitacyjne” - dla ubezpieczonego, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal niezdolny do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie zdolności do pracy;
-
„zasiłek wyrównawczy” - dla ubezpieczonego będącego pracownikiem, którego wynagrodzenie uległo obniżeniu wskutek stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;
-
„jednorazowe odszkodowanie” - dla ubezpieczonego, który doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;
-
„jednorazowe odszkodowanie” - dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty;
-
„renta z tytułu niezdolności do pracy” - dla ubezpieczonego, który stał się niezdolny do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej;
-
„renta szkoleniowa” - dla ubezpieczonego, w stosunku do którego orzeczono celowość przekwalifikowania zawodowego ze względu na niezdolność do pracy w dotychczasowym zawodzie spowodowaną wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową;
-
„renta rodzinna” - dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty uprawnionego do renty z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej;
-
„dodatek do renty rodzinnej” - dla sieroty zupełnej;
-
dodatek pielęgnacyjny;
-
pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą.
Niezależnie od tego pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługuje od pracodawcy odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy, z wyjątkiem utraty lub uszkodzenia pojazdów samochodowych oraz wartości pieniężnych. Wydaje się również, że pracownik, zleceniobiorca może żądać od pracodawcy, zleceniodawcy naprawienia krzywdy w trybie 444 kc, jeśli tylko można im przypisać winę.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?