Wypłata ekwiwalentu zamiast należnego urlopu

Pytanie klienta:

""Czy pracodawca może wypłacić pracownikowi ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop bez zgody pracownika lub bez uprzedniego poinformowania go o tym fakcie?""

Odpowiedź prawnika:

Zasadą jest, że pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Ekwiwalent pieniężny przysługuje tylko w przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Pracodawca nie ma obowiązku wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego, w przypadku gdy strony postanowią o wykorzystaniu urlopu w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą.

Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował. Nie można bowiem prawa do urlopu zastępować dodatkowym wynagrodzeniem.

Pracodawca poza wymienionymi wyżej przpadkami nie może wypłacać pracownikowi ekwiwalentu. W razie natomiast rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy wypłacenie ekwiwalentu jest obowiązkiem pracodawcy.