Zakup środków czystości przez pracodawcę

Pytanie klienta:

""Jak często pracodawca ma obowiązek zakupu środków czystości (proszek do prania, ręczniki, mydło) i ubrań roboczych dla pracowników fizycznych i umysłowych?""

Odpowiedź prawnika:

Po stronie pracodawcy istnieje obowiązek zapewniania pracownikom urządzeń sanitarnych, środków czystości i środków do udzielania pierwszej pomocy. Przepisy nie określają, jak często pracodawca ma dokonywać zakupu tych rzeczy, gdyż celem tej regulacji jest zapewnienie odpowiednich warunków pracy w sposób ciągły. Pracodawca ma obowiązek uzupełniania zużytych środków tak często, by pracownicy zawsze mogli z nich korzystać.

Pracodawca powinien określić, jaką odzież zapewni pracownikom oraz przewidywany okres jej używania. Ustalenia te powinny jednak odpowiadać charakterowi pracy pracownika i zapewniać jego bezpieczeństwo. Jeżeli pracownik korzysta z własnej odzieży i obuwia, należy mu się ekwiwalent pieniężny w wysokości aktualnych cen tych rzeczy.