Założenie fundacji

Pytanie:

"Chcemy zalożyć fundację rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. Jak założyć fundację? Jest grupa ludzi, mamy statut. Jaki może być najmniejszy majątek fundacji, jak musi być udokumentowany? Wjakim sądzie należy zlożyć wniosek o rejestrację? Ile to kosztuje? Co jeszcze trzeba zalatwić: nip, regon?"

Odpowiedź prawnika: Założenie fundacji

W celu ustanowienia fundacji niezbędne jest oświadczenie woli fundatora o ustanowieniu fundacji. Oświadczenie w tej sprawie powinno zostać złożone w formie aktu notarialnego. W oświadczeniu tym fundator powinien określić cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację. Ponadto fundacja powinna posiadać statut, który oprócz ustawy będzie określał podstawy jej działania. Statut fundacji powinien określać jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji. Ustawa nie określa minimalnego majątku, w jaki musi zostać wyposażona powstającą fundacja. Oczywiście majątek ten powinien być wystarczający do osiągnięcia celów fundacji. Majtek ten powinien zostać podany w akcie notarialnym obejmującym treść oświadczenia fundatora o ustanowieniu fundacji, a więc w akcie notarialnym. Dla skutecznego powołania fundacji konieczne jest dokonanie wpisu fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego. Z chwilą wpisu fundacja uzyskuje osobowość prawną. Rejestr prowadzą sądy rejonowe (sądy gospodarcze) obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część. Wniosek o dokonanie wpisu w rejestrze powinien zostać należycie opłacony. Od wniosku o zarejestrowanie fundacji pobierany jest wpis w wysokości 500 zł, a jeżeli jednocześnie ma być dokonany wpis w rejestrze przedsiębiorców (jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą) wysokość wpisu wynosi 1000 zł. Ponadto z uwagi, iż wpis powinien zostać opublikowany w Monitorze Sadowym i Gospodarczym, przy składaniu wniosku powinna zostać uiszczona opłata za ogłoszenie, w wysokości 500 zł (za ogłoszenie kolejnych wpisów - 250 zł.) Wniosek o wpis składa się na urzędowym formularzu, który można uzyskać w sądzie rejestrowym. Do wniosku o wpis podmiotu podlegającego obowiązkowi wpisu do Rejestru dołącza się uwierzytelnione notarialnie albo złożone przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania tego podmiotu lub prokurenta. Dopiero po dokonaniu wpisu fundacji, można złożyć wniosek o nadanie numeru identyfikacyjnego “REGON” i po jego uzyskaniu składa się wniosek o wpisanie tego numeru do KRS (wniosek o wpis tego numeru jest zwolniony z opłat).

 


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Staszek 2011-10-07 21:27:23

    "Oczywiście majątek ten powinien być wystarczający do osiągnięcia celów fundacji." A na szkoleniu powiedzieli mi, żę kwota zapisana w akcie notarialnym jest nie do ruszenia, czyli fundacja nie ma prawa w żaden sposób przeznaczać choćby złotówki z tej puli na regulowanie czegokolwiek. Więc JAK JEST?


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika