Zasady udzielania gwarancji na towar
Pytanie:
"Jeżeli w roku 2001 sprzedałem produkt z 36-cio miesięcznym terminem gwarancji (taka obowiązywała wówczas ogólnie na dyski twarde) i w chwili obecnej na skutek awarii produkt taki podlega wymianie przez dystrybutora na taki sam, ale z gwarancją 12-to miesięczną (ogólnie stosowaną obecnie przez dystrybutorów na skutek zmian w polityce gwarancyjnej producentów), to czy ja jako sprzedawca jestem zobowiązany do udzielenia gwarancji na okres taki jak obowiązywał kiedyś, czy na okres taki jaki obowiązuje obecnie w stosunku do rzeczy nowej? "
Odpowiedź prawnika: Zasady udzielania gwarancji na towar
W pierwszej kolejności należy podkreślić, iż gwarancja jest udzielana nie przez sprzedawcę, ale przez porducenta lub - jak w opisanym przypadku - przez dystrybutora. Kodeks cywilny stanowi, iż jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Dniem, od którego liczy się nowy okres gwarancyjny (przy wymianie rzeczy lub jej części), jest dzień dokonania wymiany. Wydaje się, iż ów nowo biegnący termin gwarancji powinien wynosić 36 miesięcy, gdyż warunki umowy gwarancyjnej powinny być niezmienne wobec klienta, który zakupił towar w okresie, gdy producent (dystrybutor) udzielał gwarancji 36-miesięcznej.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?