Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Pracodawcą zatrudnionej na umowę o pracę księgowej jest spółdzielnia. Zarząd ma kompetencje kierownicze w zakresie działania spółdzielni i zasadniczo do jego zadań należy zatrudnianie i wykonywanie umowy o pracę, w tym przyznawanie premii uznaniowej przewidzianej obowiązującym pracowników regulaminem. Czynności z zakresu prawa pracy (zatrudnianie, wypłacanie wynagrodzeń, premii itp.) mogą także należeć do wyznaczonej osoby (np. prezesa zarządu). Wyznaczenie to może nastąpić w statucie spółdzielni lub regulaminie pracy. Jeżeli więc prezes zarządu nie jest osobą wyznaczoną do wykonywania tego rodzaju czynności, o przyznaniu premii powinien zadecydować zarząd. Przepisy prawa spółdzielczego nie przewidują natomiast wymogu uzyskania w tej sprawie zgody rady nadzorczej.
Rada nadzorcza nawiązuje stosunek pracy na podstawie umowy o pracę lub powołania z osobą, której uprzednio powierzono funkcje członka zarządu i w związku z tą funkcją. W przedstawionej sytuacji umowa o pracę nie jest związana z funkcją w zarządzie, lecz stanowiskiem głównej księgowej.