Zawieszenie działalności spółki z o.o.
Pytanie:
"W jaki sposób należy zawiesić działalność spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jakie dokumenty należy sporządzić oraz gdzie należy zgłosić zawieszenie działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Jakie koszty należy ponieść zawieszając działalność sp. z o.o.? "
Odpowiedź prawnika: Zawieszenie działalności spółki z o.o.
Pomimo tego, iż zwrot taki "zawieszenie działalności" pojawia się bardzo często w języku potocznym, to wbrew wszelkim pozorom oraz wbrew temu, że niektórzy księgowi się nim posługują takie pojęcie w przepisach prawa nie funkcjonuje. Ani przepisy podatkowe, ani ubezpieczeniowe nie znają pojęcia terminu "zawieszenia działalności". Innymi słowy, bez całkowitego rozwiązania przedsiębiorstwa (ogłoszenia jego likwidacji bądź upadłości) przedsiębiorca nadal jest związany z US oraz ZUS.
Jeżeli chodzi o US, to do momentu, w którym przedsiębiorca nie zlikwiduje firmy, musi się wywiązywać ze wszystkich obowiązków wobec urzędu, to znaczy rozliczać się z podatku oraz dochodu (oczywiście jeżeli przychód ani też obrót nie występują, to nie ma obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy ani podatku VAT). Deklaracje podatkowe i tak należy składać na takich samych zasadach jak wszyscy podatnicy.
W przypadku ZUS, dopóki formalnie nie zostanie zgłoszone wyrejestrowanie z ubezpieczeń społecznych, to w dalszym ciągu spoczywa na przedsiębiorcy obowiązek płacenia składek. Nawet w przypadku czasowej przerwy w działalności należy się wyrejestrować z płacenia składek na ubezpieczenie społeczne, a potem ewentualnie zarejestrować ponownie.
Warto przy tym pamiętać, iż pomimo tego, iż "zawieszenie" jest sposobem na oszczędności na składkach ZUS, to wobec konieczności dokonania wyrejestrowania płatnika nie zawsze jest to rozwiązanie dobre. "Zawieszenie działalności gospodarczej" podlega bowiem również ogłoszeniu w ewidencji działalności gospodarczej (za co przewidziana jest opłata), w urzędzie statystycznym.
Kodeks spółek handlowych przewiduje następujące sposoby rozwiązanie spółki 1) przyczyny przewidziane w umowie spółki, 2) uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki albo o przeniesieniu siedziby spółki za granicę, stwierdzona protokołem sporządzonym przez notariusza, 3) ogłoszenie upadłości spółki, 4) inne przyczyny przewidziane prawem. Sąd może wyrokiem orzec rozwiązanie spółki: 1) na żądanie wspólnika lub członka organu spółki, jeżeli osiągnięcie celu spółki stało się niemożliwe albo jeżeli zaszły inne ważne przyczyny wywołane stosunkami spółki, 2) na żądanie oznaczonego w odrębnej ustawie organu państwowego, jeżeli działalność spółki naruszająca prawo zagraża interesowi publicznemu.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?