Zgłoszenie wierzytelności wobec spółki z.o.o. w likwidacji
Pytanie:
"W jaki sposób podczas likwidacji spółki zgłosić wierzytelność przysługującą wobec spółki?"
Odpowiedź prawnika: Zgłoszenie wierzytelności wobec spółki z.o.o. w likwidacji
Zgłoszenia wierzytelności wierzyciele mogą dokonać w każdej formie, która pozwala na skuteczne zawiadomienie spółki o istnieniu wierzytelności. W art. 279 Kodeksu spółek handlowych wskazano trzymiesięczny termin od daty ogłoszenia o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji do zgłaszania przez wierzycieli przysługujących im wierzytelności wobec spółki. Jednakże zważywszy na art. 286 § 1 KSH, gdzie wskazano, że pozostały po zaspokojeniu wierzycieli majątek likwidowanej spółki można dzielić pomiędzy wspólników dopiero po sześciu miesiącach od wyżej opisanego ogłoszenia, wynika, że skuteczne wobec wspólników jest zgłoszenie wierzytelności także w późniejszym terminie, przypadającym przed upływem sześciu miesięcy od ogłoszenia.
Wierzyciele spółki, którzy nie zgłosili swoich roszczeń we właściwym terminie ani nie byli spółce znani, mogą żądać zaspokojenia swoich należności z majątku spółki jeszcze niepodzielonego. Jednakże wspólnicy, którzy po upływie terminu określonego w art. 286 § 1 k.s.h. otrzymali w dobrej wierze przypadającą na nich część majątku spółki, nie są obowiązani do jej zwrotu w celu pokrycia należności wierzycieli.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?