Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych. W przypadku spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych – zgłoszenie obejmuje również dane dotyczące wspólników, w tym również NIP nadany poszczególnym wspólnikom.
W przypadku spółek z o.o. zgłoszenie nie obejmuje zatem ani wspólników, ani członków zarządu. Dane te nie podlegają zatem również aktualizacji, gdyż - jak stanowi art. 9 ust. 1 wskazanej ustawy - podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym.
Z uwagi jednak np. na art. 116 Ordynacji podatkowej w interesie ustępującego członka zarządu może okazać się w pewnych wypadkach zawiadomienie US o swym ustąpieniu z tej funkcji.