Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 18 o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. Do wniosku o wydanie takiego zezwolenia należy załączyć m. in. pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym. W przypadku, gdy mamy do czynienia ze wspólnotą mieszkaniową, naszym zdaniem należy uzyskać zgodę zarządcy wspólnoty.
Zgodnie bowiem z art. 20 ustawy o własności lokali, jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami nie wyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. Zamiast tego właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. Jeżeli czynność przekracza zakres zwykłego zarządu, to potrzebna jest zgoda w postaci uchwały właścicieli lokali. Uchwała jest podejmowana większością głosów, a nie jednomyślnie. Tak wiec nawet jeśli uznać, że udzielenie zgody na sprzedaż alkoholu w przedmiotowym lokalu przekracza zakres zwykłego zarządu, to nie jest potrzebna zgoda wszystkich właścicieli.