Zgon i wymeldowanie osoby zmarłej
Pytanie:
"Jedno z małżonków umiera. Czy chcąc wymeldować tą osobę z ewidencji w urzędzie miejskim, trzeba tą sprawę załatwić przez sąd? Na jakim formularzu należy to złożyć w sądzie? Czy syn też ma być ujęty w tej sprawie?"
Odpowiedź prawnika: Zgon i wymeldowanie osoby zmarłej
Zgodnie z ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego. Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:
-
małżonek lub dzieci zmarłego,
-
najbliżsi krewni lub powinowaci,
-
osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon,
-
osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały,
-
administrator domu, w którym nastąpił zgon.
Natomiast zgodnie z ustawą o ewidencji ludności i dowodach osobistych zgłoszenie zgonu, dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej (art. 17 ustawy). Jak wynika z powyższego nie ma więc potrzeby, ani nawet takiej możliwości, by angażować w powyższą sytuację sąd.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?