Zgon i wymeldowanie osoby zmarłej

Pytanie klienta:

""Jedno z małżonków umiera. Czy chcąc wymeldować tą osobę z ewidencji w urzędzie miejskim, trzeba tą sprawę załatwić przez sąd? Na jakim formularzu należy to złożyć w sądzie? Czy syn też ma być ujęty w tej sprawie?""

Odpowiedź prawnika:

Zgodnie z ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego. Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:

  1. małżonek lub dzieci zmarłego,
  2. najbliżsi krewni lub powinowaci,
  3. osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon,
  4. osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały,
  5. administrator domu, w którym nastąpił zgon.

Natomiast zgodnie z ustawą o ewidencji ludności i dowodach osobistych zgłoszenie zgonu, dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej (art. 17 ustawy). Jak wynika z powyższego nie ma więc potrzeby, ani nawet takiej możliwości, by angażować w powyższą sytuację sąd.

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.