Zmiana adresu jednoosobowego przedsiębiorcy
Pytanie:
"Jednoosobowa działalność gospodarcza jest zarejestrowana pod adresem miejsca zamieszkania, które jest miejscem zameldowania. Ze względu na sprzedanie mieszkania musiałem się wymeldować. Mieszkam w wynajętym mieszkaniu nie mając jeszcze meldunku. Zmiana meldunku spowodowałaby konieczność dokonania wszelkich zmian w dokumentach (firmówki, bank, urząd skarbowy, etc). Ponieważ nie mam takiego mieszkania, gdzie mógłbym się zameldować, a mieszkam w wynajętym, mam pytanie czy mogę jakoś umówić się z obecnym właścicielem (mego dawnego) mieszkania, aby adres rejestrowy firmy nadal tam pozostał przynajmniej przez jakiś czas (do chwili unormowania spraw mieszkaniowych) i w jakiej formie można to zrobić? Czy jeśli tak, dokumenty można trzymać w innym miejscu, np. w obecnie wynajmowanym lokalu i czy gdzieś to należy zgłosić?"
Odpowiedź prawnika: Zmiana adresu jednoosobowego przedsiębiorcy
Zasadą jest, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Ewidencję działalności gospodarczej prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Jak już z tego wynika nie chodzi tutaj o miejsce zameldowania, lecz o miejsce zamieszkania. Miejscem zamieszkania jest miejscowość, w której przebywa przedsiębiorca z zamiarem stałego pobytu – obecne miejsce – bez względu na fakt zameldowania. “Dogadanie się” jest możliwe w jakikolwiek sposób. Jednak będzie powodowało, że powstanie stan niezgodny z rzeczywistością.
Zgłoszenie powinno zawierać oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca. Zatem miejsce i adres może pozostać niezmienione jeżeli działalność jest wykonywana stale poza miejscem zamieszkania.
Działalność może być natomiast wykonywana w innej miejscowości – co należy zgłosić do ewidencji. Przedsiębiorca musi jedynie posiadać siedzibę i adres zamieszkania. Nie są ważne stosunki własnościowe (czy jest właścicielem czy najemcą) oraz fakt zameldowania. Ustawodawca nakłada jedynie obowiązek, aby przedsiębiorca zgłaszał organowi ewidencyjnemu zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej w terminie 14 dni. Zmiana miejsca zamieszkania przedsiębiorcy podlega wpisowi przez organ ewidencyjny, który był właściwy przed zmianą. Po dokonaniu zmiany wpisu organ ewidencyjny dotychczas właściwy przesyła zaświadczenie o wpisie do organu właściwego ze względu na nowe miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Właściwy organ ewidencyjny dokona z urzędu wpisu przedsiębiorcy do prowadzonej ewidencji działalności gospodarczej.
Dokumentacja może być przechowywana poza adresem przedsiębiorcy. Ważne jest by była ona zawsze dostępna do przeglądnięcia przez uprawnione organy lub osoby.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?