Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zakładając, że decyzja dotycząca pozwolenia na budowę była ostateczna (a więc żadna ze stron nie wniosła od niej odwołania) to wstrzymanie procesu budowlanego może nastąpić tylko w sytuacjach przewidzianych w ustawie prawo budowlane (np. w wyniku wstrzymania przebudowy, jeżeli zachodzą przesłanki opisane w prawie budowlanym, a następnie w wydania decyzji nakładającej określone obowiązki na inwestora), bądź w drodze trybów nadzwyczajnych dotyczących wzruszania ostatecznych decyzji, takich jak stwierdzenie nieważności decyzji, czy wznowienie postępowania. Ponadto, zgodnie z art. 155 kpa, decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. W takim przypadku właściwy organ wydaje decyzję w sprawie uchylenia lub zmiany dotychczasowej decyzji. Oczywiście, decyzja zmieniająca powinna zawierać uzasadnienie.
Jeżeli więc w niniejszej sprawie wydano ostateczne pozwolenie na budowę, to ostateczne pozwolenia na budowę (zakładając, że nie mamy do czynienia z żadnym z trybów dotyczących wstrzymania robót opisanych przez prawo budowlane) mogło być wzruszone tylko w trybach nadzwyczajnych przewidzianych przez kpa (tryby te można zastosować również tylko w sytuacjach określonych przez ustawę i przez organ wskazany w ustawie). Więcej informacji na temat trybów nadzwyczajnych znajduje się w artykułach: Stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej oraz Kiedy można żądać wznowienia postępowania administracyjnego?
Jeżeli kolejna decyzja nie została wydana zgodnie z prawem, można było złożyć od niej odwołanie, bądź w sytuacji gdy stała się ona ostateczna wzruszać ją wykorzystując wskazane wyżej tryby nadzwyczajne.