Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Nie ulega wątpliwości, że opisana w pytaniu decyzja administracyjna, której przedmiotem jest rozstrzygnięcie w zakresie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu jest decyzją, na mocy której strona tego postępowania nabyła prawo. W wypadku, gdy decyzja ta stała się ostateczna, zastosowanie znajduje zatem tryb opisany w art. 155 kodeksu postępowania administracyjnego, wedle którego decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Nie znajdzie w konsekwencji zastosowania art. 154 kpa.
Jeżeli z wnioskiem o zmianę ostatecznej decyzji administracyjnej na podstawie art. 155 kpa występuje strona tego postępowania, nie ma ona obowiązku przedkładać organowi administracji dowodów na wyraźną zgodę innych stron postępowania na zmianę tejże decyzji. Innymi słowy, okoliczność, że do zmiany decyzji niezbędna jest wyraźna zgoda wszystkich stron, które nabyły prawa na mocy kwestionowanej decyzji nie oznacza jeszcze, że zgoda taka musi być wykazana na etapie składania wniosku o zmianę decyzji. Warto pamiętać, że organy administracji obowiązane są gromadzić dowody i podejmować wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. Nawet zatem, jeśli zgoda pozostałych stron nie będzie wynikać z wniosku o zmianę decyzji ostatecznej, organ obowiazany będzie zwrócić się do nich o wyrażenie stanowiska (zgody). W braku takiej zgody nie zaistnieją przesłanki do zmiany decyzji na podstawie art. 155 kpa.