Zmiana przeznaczenia rzeczy wspólnej

Pytanie:

"Jaka jest procedura dokonywania zmiany przeznaczenia części wspólnej nieruchomości będącej w gestii wspólnoty mieszkaniowej? Tzn. co po kolei musi zrobić członek wspólnoty, żeby wykupić od wspólnoty pomieszczenie kiedyś używane jako pralnia, a obecnie już nie wykorzystywane?"

Odpowiedź prawnika: Zmiana przeznaczenia rzeczy wspólnej

Nieruchomością wspólną zarządzają wszyscy właściciele wyodrębnionych lokali tak, jak współwłaściciele. Jeżeli jednak liczba wyodrębnionych i niewyodrębnionych lokali w danym budynku przekroczy siedem, zarząd nieruchomością wspólną sprawowany jest przez wybrany przez współwłaścicieli jedno lub wieloosobowy zarząd. Zarząd ten nie ma jednak uprawnień do dokonywania czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, np. do zmiany przeznaczenia części nieruchomości wspólnej. Na taką zmianę zgodę wyrazić musi ogół właścicieli. Do wykupienia od wspólnoty części nieruchomości wspólnej konieczne jest także uzyskanie zgody na przebudowę pomieszczenia w taki sposób, aby odpowiadało ono warunkom samodzielnego lokalu mieszkalnego, albo lokalu o innym przeznaczeniu, gdyż tylko taki lokal może stanowić przedmiot odrębnej własności. Należy dodać, że spełnienie tych wymagań stwierdzane jest w formie zaświadczenia przez starostę. Takie zaświadczenie także należy uzyskać. Gdy uzyska sie już zgodę na : 1. zmianę przeznaczenia części nieruchomości wspólnej 2. przebudowę części nieruchomości wspólnej w celu osiągnięcia standardów samodzielnego lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu. 3. zaświadczenie od starosty, należy zawrzeć umowę o ustanowieniu odrębnej własności lokalu nowo wydzielonego, której stroną będzie właściciel nowo wyodrębnionego lokalu i wszyscy pozostali właściciele lokali w tym budynku. Umowa ta powinna być zawarta w formie aktu notarialnego, z zaznaczonym wnioskeim o wpis ustanowienia odrębnej własności lokalu do księgi wieczystej. Ustanowienie odrębnej własności lokalu powstaje bowiem z chwilą jego wpisu do księgi wieczystej (wpis konstytutywny). Do aktu notarialnego należy także dołączyć wyciąg z ewidencji gruntów i budynków, obejmujący rzut odpowiednich kondygnacji budynku.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika