Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Ustawa (Dz. U. Z 2000 r. Nr 80 Poz. 903) Własność lokali w rozdziale 4. pt. „Zarząd nieruchomością wspólną" przewiduje uprawnienie do zwołania zebrania oprócz zwykłego corocznego, zwołanie zebrania w razie potrzeby przez zarząd/ zarządcę. Uruchomić tą procedurę mogą właściciele lokali dysponujących co najmniej 1/10 udziałów w nieruchomości wspólnej poprzez wniosek złożony do zarządcy. Przewiduje to wyraźnie art. 31 ustawy.
Ustawa w sposób wyraźny nie reguluje czy zarządcę wiąże termin wskazany we wniosku ani nie wskazuje w jakim terminie powinien on uczynić zadość żądaniu we wniosku. Z pewnością wniosek powinien zawierać wyszczególnienie spraw, które powinny znaleźć się w porządku obrad zebrania, i ten porządek zarządca może uzupełnić o sprawy, które uzna za niezbędne.
Odpowiedź na pytanie co do terminu formułuje doktryna. Uważa się bowiem, że zarząd powinien zwołać takie zebranie do 6 tygodni od czasu doręczenia wniosku. Przyjmuje się też w doktrynie, że zaniechanie zarządu lub zarządcy zwołania nie pozwala na samodzielne działanie zainteresowanych właścicieli. Może stanowić natomiast podstawę wystąpienia zainteresowanych właścicieli do sądu o wyznaczenie zarządcy przymusowego, wobec nie wykonywania obowiązków przez zarząd. Zarządca przymusowy będzie uprawniony i zobligowany do zwołania i przeprowadzenia zebrania właścicieli.