Zwrot kosztów podróży wolontariuszom

Pytanie:

"Zgodnie z ustawą korzystający może pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach, także inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza, związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz zamawiającego - ogólnie pojęty zwrot kosztów i delegacji. Moją wątpliwość budzi uzależnienie zwrotów za delegacje wypłacanym wolontariuszowi na zasadach dotyczących pracowników, jeżeli w fundacji nie ma pracowników. Czy wystarczy stworzyć wewnętrzne przepisy w fundacji zakładające takie zwroty gdyby zatrudniono pracowników? Czy może trzeba kogoś zatrudnić? O ile pamiętam, to nie ma takiego obowiązku w małych zakładach pracy i stosowne rozporządzenie dotyczące zwrotów za podróże służbowe przewiduje taki brak przepisów w zakładzie pracy i nie stanowi on przeszkody w rozliczaniu delegacji."

Odpowiedź prawnika: Zwrot kosztów podróży wolontariuszom

Jeżeli chodzi podróż służbową i diety, to korzystający ma obowiązek, a nie możliwość, pokrywania ich kosztów. Tak wynika z przepisu art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fakultatywne pokrycie kosztów dotyczy „innych niezbędnych kosztów”, których dotyczy art. 45 ust. 2 ustawy. Wolontariusz może w formie pisemnej zwolnić korzystającego z obowiązku zwrotu kosztów ujętych w art. 45 ust. 1 pkt 3.

Ustawa zawiera odesłanie do zasad dotyczących pracowników „określonych w odrębnych przepisach”. Wydaje się, że dosłowne brzmienie tego przepisu nie wymaga, by korzystający zatrudniał pracowników etatowych. Ustawa odsyła po prostu do regulacji prawa pracy, a konkretnie do art. 77 [5] kodeksu pracy. Rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej (Dz.U. 2002r., nr 236, poz. 1991 oraz Dz.U. 2002r., nr 236, poz. 1990) regulują zwrot kosztów w jednostkach sfery budżetowej. W zasadzie obowiązuje ono właśnie w tych jednostkach. U pozostałych pracodawców zwrot kosztów powinien regulować układ zbiorowy pracy, regulamin pracy lub umowa o pracę (jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania). Jeśli jednak żaden z tych aktów zwrotu kosztów nie reguluje, wtedy pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów podróży służbowej odpowiednio według przepisów rozporządzenia.

Wydaje się zatem, że jeżeli u korzystającego nie istnieją regulacje dotyczące zwrotu kosztów, wtedy w stosunku do wolontariuszy należy zastosować przepisy rozporządzeń.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika