Zwrot nie zamówionej przesyłki
Pytanie:
"Otrzymałem jako firma nie zamówioną przesyłkę (jakiś środek odtłuszczający), chciałem zwrócić otrzymaną paczkę na koszt nadawcy, zadzwoniłem do nadawcy z pytaniem o adres, na który mam odesłać paczkę. Pani odbierająca telefon poinformowała mnie, że nie mogę odesłać przesyłki bez konsultacji z działem handlowym tej firmy. Wystosowałem pismo, które przesłałem faksem, że w przypadku braku podjęcia przesyłki w dniu dzisiejszym przekażę środek do utylizacji oraz obciążę firmę kosztami operacji. Co mogę zrobić jako klient?"
Odpowiedź prawnika: Zwrot nie zamówionej przesyłki
Jeżeli sprzedawca łącznie z ofertą przesyła do klienta towar, klient nie jest zobowiązany do podejmowania żadnych czynności. Jeżeli chce, wówczas może ofertę przyjąć i towar nabyć, jeżeli nie ma takiej woli – wówczas towar może zachować, bądź też postąpić z nim w sposób dowolny. Odesłanie towaru z powrotem do sprzedającego nie jest żadnym wymogiem, jedynie aktem dobrej woli. Należy jednak podkreślić, że w takich sytuacjach dobra wola nie jest wymagana, ponieważ sprzedawca częstokroć postępuje w ten sposób, nie informując ptzy tym klienta, iż nie jest związany taką ofertą. Wysyłając towar jednocześnie wywiera presję na klienta, a jeżeli ten ostatni chciałby towar zwrócić – naraża go na koszty i niepotrzebną stratę czasu. Powyższe zasady mają zastosowanie, jeśli sprzedawca załączył ofertę sprzedaży towaru. Jeśli nie, to istnieje możliwość, że nastąpiła po prostu pomyłka w adresie odbiorcy przesyłki. Odbiorca jest w takiej sytuacji bezpodstawnie wzbogacony i ma obowiązek zwrócić towar na żądanie nadawcy. Nie oznacza to jednak, że ma obowiazek przesłać towar z powrotem na swój koszt.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?