Odpowiedź prawnika: Odszkodowanie od firmy kurierskiej za zniszczony towar.
Odnosząc się do postanowionego pytania , należy
wskazać, że klient konsument ma oczywiście prawo do odstąpienia od umowy na
gruncie u.p.k. bez podania przyczyn (z wyłączeniem sytuacji z katalogu w art. 38
u.p.k.). Jak wskazaliśmy wyżej, w momencie przekazania rzeczy kurierowi, ryzyko
uszkodzenia towaru lub wystąpienia innej wady przechodzi na kuriera. Zasada ta

wynika z powołanego wyżej przepisu art. 559 k.c. w zw. z art. 544 § 1 k.c., zgodnie z
którym:
§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest
miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało
dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca
powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.
Konsekwencją powyższego jest treść art. 545 § 2 k.c.:
§ 2. W razie przesłania rzeczy sprzedanej na miejsce przeznaczenia za pośrednictwem
przewoźnika, kupujący obowiązany jest zbadać przesyłkę w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju; jeżeli stwierdził, że w czasie przewozu nastąpił ubytek lub
uszkodzenie rzeczy, obowiązany jest dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia
odpowiedzialności przewoźnika.
Ustalenie odpowiedzialności kuriera może obywać się na podstawie regulacji
u.p.p. lub u.poczt. w zależności od tego czy mamy do czynienia z kierem
wewnętrznym (np. własny dział kurierski sprzedawcy – wtedy u.p.p.) czy też
zewnętrznym (wtedy u.poczt.). Regulacje odnośnie postępowania reklamacyjnego w
obu ustawach są jedna analogiczne – w obu przypadkach przyjęcie przesyłki przez
uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub
uszkodzenia, chyba że szkodę niedającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony
stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz
udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu
a jej wydaniem. Jeżeli w wyniku rozpatrzenia takiej reklamacji kurier nie stwierdził
nieprawidłowości po swojej stronie, kupujący może skierować roszczenia do
sprzedawcy na zasadach wyłożonych w odpowiedzi na pytanie 1 – zachowana
zostanie bowiem procedura zgłoszenia reklamach do kuriera. Powyższy model
doznaje jednak istotnego ograniczenia w przypadku konsumentów. Zgodnie
bowiem z art. 556 z ind. 2 k.c.:
Jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku
od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w
chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.
Z powyższego wynika, że jeżeli konsument zgłosi wadę w terminie roku od
wydanie rzeczy i nie zachowa procedury reklamacyjnej z kurierem, nadal może
skutecznie powoływać się na rękojmię (jak w odpowiedzi na pytanie nr 1). Wtedy na
sprzedawcy ciąży ciężar dowody w wykazaniu, że wada powstała po wydaniu
rzeczy (np. po wydaniu kurierowi) lub w trakcie użytkowania przez kupującego. W
wielu przypadkach będzie to trudny dowód do przeprowadzenia, niemniej jest to
część ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej sprzedaży rzeczy ruchomych.
Kwestia relacji między Państwem jako sprzedawcą a kurierem w zakresie
odszkodowania z sytuację podaną w pytaniu jest zależna od rodzaju umowy między
z kurierem oraz okoliczności sprawy. Zakładamy jednak, ze w razie niezgłoszenia
przez konsumenta reklamacji kurierowi, nie będziecie państwo mogli dochodzić
rekompensaty od kuriera.
