Będzie podatek tonażowy
1 stycznia 2007 r. wejdzie w życie ustawa z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym. Ustawa ta reguluje opodatkowanie podatkiem tonażowym niektórych dochodów (przychodów) osiąganych przez armatorów eksploatujących morskie statki handlowe w żegludze międzynarodowej. Nowy podatek będzie zatem obciążał niektóre kategorie przychodów uzyskiwanych przez armatorów, którzy świadczą usługi w żegludze międzynarodowej. Będzie to alternatywa w stosunku do opodatkowania podatkiem dochodowym. Wybór opodatkowania tonażowego z reguły będzie prowadził do zmniejszenia obciążeń podatkowych armatorów.
Czego ma dotyczyć nowy podatek?
Opodatkowanie obejmuje morskie statki handlowe, eksploatowane w żegludze międzynarodowej, a służące do przewozu ładunków i pasażerów drogą morską. W tym zakresie podatek tonażowy zastąpi podatek dochodowy. Dzięki tej ustawie oddawanie polskich statków pod obce bandery nie będzie już tak bardzo opłacalne jak do tej pory. Nowa ustawa dostosowuje ponadto nasze prawo do wymogów UE.
Ile wyniesie podatek tonażowy?
Podatek tonażowy będzie podatkiem zryczałtowanym, naliczanym raz w roku każdemu armatorowi. Jego wielkość będzie zależna od wielkości całego tonażu statków, które firma posiada - im większy armator ma tonaż, tym większy zapłaci podatek.
Podatek tonażowy krajowy armator będzie płacił niezależnie od tego, czy eksploatacja statku przynosi zyski, czy straty. Armatorzy będą jednak mieli swobodę w wyborze formy opodatkowania działalności gospodarczej w żegludze morskiej. Podatek tonażowy może okazać się jednak o wiele tańszy niż podatek dochodowy, ponieważ będzie obliczany od tonażu statku, niezależnie od przewożonego towaru.
Podatek tonażowy jest stosowany przez większość państw UE. Traktowany jest jako pomoc państwa dla żeglugi morskiej i jego wprowadzenie wymaga notyfikacji w Komisji Europejskiej. Głównym zaś celem wprowadzenia podatku tonażowego w państwach członkowskich było stworzenie armatorom warunków umożliwiających odzyskanie zdolności konkurencyjnej na międzynarodowym rynku żeglugowym i powrót statków pod bandery narodowe państw UE.
W zasadzie podstawę opodatkowania podatkiem tonażowym stanowi dochód armatora z działalności opodatkowanej w tej formie, odpowiadający iloczynowi dobowej stawki oraz okresu eksploatacji w danym miesiącu wszystkich statków armatora, z których dochód opodatkowany jest podatkiem tonażowym.
Zgodnie z nową ustawą, dobową stawkę ustala się zaś w zależności od pojemności netto statku od każdych 100 NT, według stawek wyrażonych w euro, określonych w tabeli.
Pojemność netto statku |
Stawki do obliczenia dochodu |
do 1 000 NT |
0,5 euro za każde 100 NT |
od 1 001 do 10 000 NT |
0,35 euro za każde 100 NT powyżej 1 000 NT |
od 10 001 do 25 000 NT |
0,20 euro za każde 100 NT powyżej 10 000 NT |
od 25 001 NT |
0,10 euro za każde 100 NT powyżej 25 000 NT |
Więcej na temat podatku tonażowego w poradzie: Podatek tonażowy już w 2007 roku
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. 2006 r., Nr 183, poz. 1353)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?