Działania celników w związku z zatrzymaniem wyrobów nie spełniających zasadniczych lub innych wymagań

21 marca 2008 r. wejdzie w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2008 r. w sprawie działań podejmowanych w związku z zatrzymaniem wyrobów, co do których istnieją uzasadnione okoliczności wskazujące, że nie spełniają one zasadniczych lub innych wymagań. Określa ono zasady postępowania organów celnych w przypadku stwierdzenia podczas kontroli celnej wyrobów, które mają być dopuszczone do obrotu, istnienia uzasadnionych okoliczności wskazujących, że wyrób nie spełnia zasadniczych lub innych wymagań wymaganych przez regulacje dotyczące oceny zgodności (zob.: Jakość w prawie unijnym).

Jaki będzie szczegółowy tryb postępowania organów celnych przy zatrzymywaniu wyrobów?

Zgodnie z nowymi przepisami, zatrzymanie wyrobów na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 339/93 z dnia 8 lutego 1993 r. w sprawie kontroli zgodności z przepisami w sprawie bezpieczeństwa produktów przywożonych z państw trzecich organ celny potwierdza protokołem zatrzymania. Protokół zatrzymania podpisują organ celny i zgłaszający lub jego przedstawiciel, obecny przy czynnościach zatrzymania. Jeżeli osoba obecna przy czynnościach zatrzymania odmówi podpisania protokołu, organ celny umieszcza w protokole adnotację o przyczynach odmowy podpisania protokołu. Protokół zatrzymania sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden doręcza się zgłaszającemu lub jego przedstawicielowi, a drugi dołącza się do akt sprawy. 

Jak będą wydawane opinie co do spełniania przez wyroby zasadniczych lub innych wymagań?

Nowe rozporządzenie określa również tryb wydawania i sposób postępowania z opinią wydaną przez organy, o których mowa w art. 38 ust. 2 ustawy o systemie oceny zgodności, (zwane dalej „organami wyspecjalizowanymi”), tzn. które prowadzą kontrolę spełniania przez wyroby zasadniczych lub innych wymagań, a więc:

  1. wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej; 

  2. inspektorzy pracy; 

  3. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej; 

  4. organy Inspekcji Ochrony Środowiska; 

  5. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego; 

  6. organy nadzoru budowlanego; 

  7. Prezes Wyższego Urzędu Górniczego; 

  8. dyrektorzy urzędów morskich; 

  9. wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego. 

Ustawa stanowi bowiem, iż opinie w sprawie spełniania przez wyrób zasadniczych lub innych wymagań na wniosek organów celnych wydają organy wyspecjalizowane. O działaniach podjętych w odniesieniu do zatrzymanych wyrobów organy celne informują Prezesa UOKiK. 

Wniosek organu celnego o wydanie opinii przez organ wyspecjalizowany powinien być przesłany niezwłocznie do właściwego organu wyspecjalizowanego telefaksem, za pomocą poczty elektronicznej lub za pośrednictwem placówki pocztowej operatora publicznego. Wniosek powinien zawierać informacje określone w załączniku do omawianego rozporządzenia Rady Ministrów. 

W terminie 3 dni roboczych od dnia zatrzymania wyrobów organ wyspecjalizowany winien wydać opinię w sprawie spełniania przez wyrób zasadniczych lub innych wymagań lub występuje do organu celnego z wnioskiem o pobranie próbek wyrobów, określając ilość i sposób ich pobrania. W przypadku niewydania opinii w tym terminie organ celny stosuje tryb postępowania określony w art. 5 rozporządzenia 339/93/EWG. 

Natomiast opinię stwierdzającą, że wyrób nie spełnia zasadniczych lub innych wymagań, organ wyspecjalizowany winien przekazać niezwłocznie do wiadomości Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Jak organy celne mają umieszczać adnotacje na dokumentach towarzyszących zatrzymanym przez nie wyrobom?

 

Wedle nowych przepisów po otrzymaniu opinii stwierdzającej, że wyrób nie spełnia zasadniczych lub innych wymagań, organ celny dokona adnotacji, o której mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia 339/93/EWG, w sposób trwały i widoczny, na wszystkich dokumentach towarzyszących wyrobowi. Po dokonaniu adnotacji upoważniony funkcjonariusz celny lub pracownik przystawi na ww. dokumentach okrągłą pieczęć urzędu celnego, wpisze datę i złoży podpis, z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego.  

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2008 r. w sprawie działań podejmowanych w związku z zatrzymaniem wyrobów, co do których istnieją uzasadnione okoliczności wskazujące, że nie spełniają one zasadniczych lub innych wymagań (Dz. U. 2008 r., Nr 38, poz. 215);

  • Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. 2004 r., Nr 204, poz. 2087, ze zm.);

  • Rozporządzenie Rady (EWG) nr 339/93 z dnia 8 lutego 1993 r. w sprawie kontroli zgodności z przepisami w sprawie bezpieczeństwa produktów przywożonych z państw trzecich (Dz. Urz. WE L 40 z 17.02.1993, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 12, str. 3-6, ze zm.)


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika