12.8.2008

A.J.Zespół e-prawnik.pl

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Kiedy i jak złożyć reklamację?

Czy wiesz, że informacja sprzedawcy - „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy" - łamie twoje podstawowe prawo konsumenckie? Jak poprawnie złożyć reklamację wadliwego towaru? O jakich terminach pamiętać? - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jak skutecznie dochodzić swoich roszczeń

Problem zakupu wadliwego towaru może spotkać każdego z nas. W badaniach przeprowadzonych na zlecenie UOKiK blisko 25 proc. ankietowanych przyznała, że w ciągu poprzednich 12 miesięcy nabyła taki produkt. Najczęściej była to żywność i obuwie. Większość badanych zdawała sobie sprawę, że można wówczas zgłosić reklamację - aż 90 proc. konsumentów zadeklarowało, że w przypadku zakupu wadliwego produktu zwróciłoby się ze skargą do sprzedawcy. Niestety tylko jeden na tysiąc badanych wiedział, w jakim czasie można ją złożyć. W związku z tym warto przypomnieć, w jaki sposób należy składać reklamację.

Jeśli kupiliśmy towar niezgodny z umową, czyli wadliwy - możemy i powinniśmy go reklamować. Z niezgodnością mamy do czynienia, w sytuacji, w której produkt nie nadaje się do celu, w jakim zwykle jest używany lub nie posiada właściwości, które powinien mieć albo zapewniał o nich sprzedawca -np. obuwie, w którym odkleja się podeszwa czy niedziałający telewizor. Taki towar możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia jego wydania. Skargę należy złożyć najlepiej na piśmie, najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od chwili wykrycia usterki. Przekroczenie tego terminu - to utrata przysługujących nam uprawnień. Prawo do reklamacji mają również konsumenci w przypadku zakupu rzeczy używanej lub przecenionej (o ile sprzedawca nie zaznaczy, że powodem przeceny jest wada produktu). Przedsiębiorca ma 14 dni na odniesienie się do naszej skargi. W przypadku braku odpowiedzi w tym terminie uznaje się, że sprzedawca uznał nasze roszczenia.

Składając reklamację możemy w pierwszej kolejności żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Zwrotu pieniędzy możemy domagać się w przypadku, kiedy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić produktu lub takie działania naraziłyby nas na znaczne niedogodności.

Oprócz prawa do reklamacji konsumenci mogą również w wielu przypadkach skorzystać z gwarancji. Pojęcia bardzo często mylone przez konsumentów. Gwarancja - podobnie jak niezgodność towaru z umową - umożliwia dochodzenie roszczeń w przypadku, gdy nabyta rzecz okazała się wadliwa. Jest ona jednak dobrowolna - przedsiębiorca może udzielić gwarancji, ale nie musi.

Podstawę stanowi oświadczenie sprzedawcy bądź producenta zamieszczone we wręczanym w chwili sprzedaży towaru dokumencie gwarancyjnym - określającym obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Ponadto dokument gwarancyjny powinien zawierać m.in. zakres terytorialny i czasowy gwarancji, oraz adres gwaranta. W praktyce można spotkać gwarancje udzielane na rok, ale również na kilkanaście lat. Warto wiedzieć, że udzielenie gwarancji nie może pociągać za sobą konieczności uiszczenia opłaty. Ponadto nie ogranicza ona ani nie zawiesza uprawnień do reklamacji towaru niezgodnego z umową. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić się do gwaranta (najczęściej jest to producent). Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do konsumenta - gwarancja w wielu przypadkach może zawierać rozwiązania korzystniejsze niż reklamacja.

Wymienione przepisy dotyczą większości kupowanych przez nas produktów. Jednak dla niektórych towarów przewidziano inny tryb reklamacji. Przykładem są produkty spożywcze - w tym przypadku kupujący musi niezwłocznie poinformować o niezgodności towaru z umową. Mamy na to trzy dni - od otwarcia opakowania lub daty zakupu produktu sprzedawanego luzem.

Inne uregulowania dotyczą reklamowania usług. W okresie wakacyjnym Urząd Ochrony Konkurencji Konsumentów zwraca uwagę na prawa konsumentów w przypadku nienależycie wykonanych:

  • usług turystycznych - jeśli warunki, jakie zastaliśmy po przyjeździe na miejsce imprezy turystycznej nie odpowiadają umowie powinniśmy natychmiast poinformować o tym rezydenta bądź inna osobę reprezentującą organizatora wyjazdu. Jeżeli nasze zażalenie nie zostanie pozytywnie rozpatrzone na miejscu wycieczki należy złożyć reklamacje po powrocie. Powinna być ona sporządzona na piśmie i zawierać dokładny opis naszego roszczenia i jego wysokość. Jeśli posiadamy fotografie lub oświadczenia współuczestników wyjazdu, np. o niskim standardzie hotelu, powinniśmy dołączyć te dowody. Jeżeli biuro podróży nie ustosunkuje się do skargi na piśmie w ciągu 30 dni od dnia zakończenia imprezy lub złożenia skargi - gdy jest składana po zakończeniu wycieczki - uważa się, że uznało roszczenie za uzasadnione.

  • usług transportowych - mamy prawo reklamacji w przypadku m.

    Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Reklamacja pocztowa

Reklamacja pocztowa

Masz problem z usługą pocztową? Możesz złożyć reklamację! Reklamację możesz złożyć pisemnie, mailowo, poprzez formularz na stronie internetowej operatora lub ustnie. Reklamację może złożyć nadawca albo adresat – gdy przesyłka zostanie mu doręczona albo nadawca zrzekł (...)

Jak skorzystać z wakacji kredytowych?

Jak skorzystać z wakacji kredytowych?

Jeśli masz kredyt hipoteczny w złotówkach, możesz skorzystać z rządowego wsparcia. W ramach wakacji kredytowych w 2022 i 2023 roku możesz nie spłacać łącznie 8 rat kredytowych. Rządowy program rusza w sierpniu, jednak wniosek o wakacje kredytowe możesz złożyć już dziś, również (...)

Jak reklamować usługi telekomunikacyjne według nowych zasad?

Jak reklamować usługi telekomunikacyjne według nowych zasad?

 Od dzisiaj, to jest od 18 listopada 2004 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące trybu postępowania reklamacyjnego usług telekomunikacyjnych. Rozporządzenie określa również czego może dotyczyć reklamacja oraz warunki formalne jakim powinna odpowiadać. Jednak (...)

Jak i gdzie złożyć reklamację telekomunikacyjną?

Jak i gdzie złożyć reklamację telekomunikacyjną?

Jeśli masz problemy z Twoim telefonem lub problemy z dostępem do Internetu, poniżej znajdziesz sposoby ich rozwiązania. Przede wszystkim jednak...  1. Skontaktuj się z Twoim operatorem telekomunikacyjnym albo dostawcą InternetuPostaraj się omówić Twój problem z operatorem (...)

Rękojmia za wady

Rękojmia za wady

Rękojmia - czyli co? Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego (...)

Nowe prawa podróżnych

Nowe prawa podróżnych

1 lipca br. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych (do umów podpisanych przed tą datą stosuje się dotychczasowe zasady). Dzięki nim konsumenci z całej Unii Europejskiej będą chronieni na takim samym poziomie. Nowa ustawa uwzględnia (...)

Gwarancja ważna, nawet gdy jej nie mamy

Gwarancja ważna, nawet gdy jej nie mamy

W sklepie zapomniano dołączyć do telewizora czy laptopa gwarancję lub źle ją wypełniono? Spokojnie – i tak z niej skorzystasz. Umożliwią to nowe przepisy, które obowiązują od 3 marca. Zmiany sprowadzają się w praktyce do tego, że jeśli sklep udziela gwarancji np. na telefon, (...)

Reklamacja prezentu - jak i kiedy to zrobić?

Reklamacja prezentu - jak i kiedy to zrobić?

W pierwszej kolejności możemy żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Gdy jest to niemożliwe, to domagajmy się zwrotu pieniędzy. Musimy pamiętać, że reklamować można jedynie produkt, który jest niezgodny z umową kupna. Po pierwsze będzie tak wtedy, gdy nie nadaje się (...)

Wakacje bez problemów

Wakacje bez problemów

Rozbieżności między ofertą biur podróży a faktycznym standardem usług czy zmiana godzin lotów – takie sygnały wpływają do UOKiK. Przypominamy: w przypadku nieprawidłowości konsument ma prawo złożyć reklamację i domagać się obniżenia ceny. Urząd monitoruje (...)

Platforma internetowego rozstrzygania sporów konsumenckich

Platforma internetowego rozstrzygania sporów konsumenckich

Platforma internetowego rozstrzygania sporów System ten może pomóc jedynie w przypadku sporów pomiędzy przedsiębiorstwami a konsumentami. Platforma internetowego rozstrzygania sporów umożliwia rozwiązywanie sporów przedsiębiorców z klientami w internecie (...)

Jak złożyć reklamację?

Jak złożyć reklamację?

Sprawdź, jakie masz prawa. Co zrobić, gdy pękła podeszwa w nowym drogim bucie, telefon przestał działać, ukradli kartę kredytową.Codziennie zdarza się nam kupować, zamawiać i korzystać z tych dóbr. Jeśli zdarzy się problem, najczęściej jesteśmy bezradni. Co teraz? Jeśli rzecz ma małą (...)

Wakacje bez kłopotów

Wakacje bez kłopotów

Rozbieżności między ofertą a faktycznym standardem usług. Rolada ustrzycka zamiast oscypka, mintaj zamiast dorsza i stary tłuszcz do smażenia. Takie przykre niespodzianki mogą spotkać konsumentów podczas urlopu. Na co zwrócić uwagę podczas wyjazdów wakacyjnych i (...)

Bezpieczny prezent dla dziecka. Jak wybrać?

Bezpieczny prezent dla dziecka. Jak wybrać?

Przeczytaj instrukcję użytkowania, sprawdź czy zabawka nie ma ostrych krawędzi, wybierz produkt dostosowany do wieku dziecka – warto o tym pamiętać wybierając prezent dla dziecka. Jak co roku Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK kontrolowała zabawki oraz inne produkty przeznaczone dla (...)

Reklamacja towarów. Kilka rad, jak skutecznie to zrobić

Reklamacja towarów. Kilka rad, jak skutecznie to zrobić

Reklamacja, zwrot zakupionego sprzętu na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a może rękojmia - z jakich praw przysługujących konsumentom można korzystać, gdy zakupiony towar ulegnie awarii, odbiega od tego co było nam oferowane przy jego zakupie lub po prostu (...)

Reklamacja wycieczki. Jak ją złożyć?

Reklamacja wycieczki. Jak ją złożyć?

Biuro podróży nie spełniło twoich oczekiwań? Możesz złożyć skargę i żądać zwrotu pieniędzy. Masz na to 30 dni. Wymarzona wycieczka może znacznie odbiegać od tego, co widzieliśmy w folderach reklamowych biura podróży. W takiej sytuacji nie jesteśmy bezbronni, ponieważ (...)

Wsparcie odbiorców energii elektrycznej w 2023

Wsparcie odbiorców energii elektrycznej w 2023

Dowiedz się, na jakie wsparcie mogą liczyć odbiorcy energii elektrycznej w 2023 r., na podstawie ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (...)

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu? Poznaj porady UOKiK, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki. UOKiK (...)

Jakie masz prawa podróżując samolotem?

Jakie masz prawa podróżując samolotem?

Sprawdź, na co możesz liczyć gdy lot jest opóźniony, odwołany lub nie wpuszczono Cię na pokład. Prawa pasażera i obowiązki przewoźnika reguluje w takich sytuacjach unijne rozporządzenie (261/2004). Jego przepisy stosuje się do lotów pomiędzy wszystkimi państwami UE oraz wtedy, (...)

Letnie wyprzedaże. Sprawdź, jakie masz prawa

Letnie wyprzedaże. Sprawdź, jakie masz prawa

Na cenowe okazje lepiej polować w internecie. Wtedy można zwrócić towar bez podania przyczyny. Nieważne, czy przecenione spodnie kupimy w Warszawie, Londynie lub innym państwie UE. W każdej sytuacji mamy takie same prawa, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki. Nie ograniczają (...)

Jak prawo chroni nabywcę usług turystycznych?

Jak prawo chroni nabywcę usług turystycznych?

  Kiedy organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych?   Na podstawie przepisów ustawy o usługach turystycznych organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie (...)

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


PORADY PRAWNIKA

Czy kara pieniężna za jazdę bez biletu przedawnia się?

Czy kara pieniężna za jazdę bez biletu przedawnia się?

W 1.08.2005r roku jechałem pociągiem bez biletu. Dostałem mandat, którego nie zapłaciłem. Dwa miesiące po otrzymaniu kary (11.10.2005r), dostałem wezwanie do zapłaty z sądu z powództwa pkp przewozy (...)

Naliczanie opłat za nieświadczone usługi

Naliczanie opłat za nieświadczone usługi

Chciałbym się zapytać jak od strony prawnej wygląda taka sprawa. Kilka miesięcy temu rozpocząłem spór z operatorem w sprawie faktury, która wg mnie została niepoprawnie naliczona. Ponieważ, (...)

Zasady realizacji uprawnień z rękojmi

Zasady realizacji uprawnień z rękojmi

Klient zostawia do reklamacji procesor AMD Athlon 2400XP kupiony w naszej firmie jako goły podzespół. Procesor ma widoczne ślady ukruszenia rdzenia wynikające z nieprawidłowego montażu, jak i ślady (...)

Dowód zakupu towaru

Dowód zakupu towaru

Czy aby złożyć reklamację z tytułu rękojmi konieczny jest dowód zakupu w postaci paragonu lub faktury, czy wystarczy np. potwierdzenie płatności kartą kredytową? Oczywistym jest, że aby można (...)

Zatajenie informacji o właściwości produktu

Zatajenie informacji o właściwości produktu

Prowadzę działalność gospodarczą. Jakie mi, jako stronie przysługują środki prawne, w celu zmiany lub uchylenia wyroku, jeżeli wyrok orzeka o zapłacie za reklamację? Zakupiłem kratki wentylacyjne (...)

Zwrot składki ubezpieczenia na życie.

Zwrot składki ubezpieczenia na życie.

Chciałbym zrezygnować z ubezpieczenia na życie które wziąłem w banku. Niedawno złożyłem pismo oświadczające że rezygnuję i że żądam zwrotu części składki ubezpieczeniowej. Czy bank może (...)

Odprowadzanie składek przez ZUS do OFE

Odprowadzanie składek przez ZUS do OFE

Dlaczego ZUS odprowadza moje składki do OFE za prawie każdy miesiąc na raty (zdarzają się nie 2 a nawet 3 raty za 1 miesiąc), z czego OFE pobiera od każdej raty składki prowizje? Prócz tego ZUS (...)

Reklamacja pokrycia dachu

Reklamacja pokrycia dachu

W grudniu 2001 r. zakupiłem papę termozgrzewalną na pokrycie dachu. W lipcu tego roku wykonawca i inspektor nadzoru budowlanego orzekli, że papa jest złej jakości i nie nadaje się do pokrycia dachu. (...)

Roszczenia firmy windykacyjnej

Roszczenia firmy windykacyjnej

Zaciągnałem kredyt w Banku, miałem problemy ze spłatą i Bank "sprzedał" wierzytelność firmie windykacyjnej. Firma ta powiadomiła mnie o tym fakcie dopiero po roku od momentu kiedy odbyła się (...)

Wymontowanie licznika przez zakład energetyczny

Wymontowanie licznika przez zakład energetyczny

Czy jakieś prawo chroni nas przed pochopnym działaniem Zakładów Energetycznych? Zalegałem ok. 6 tygodni z płatnością za prąd w kwocie 171 PLN. Odsetki od przeterminowanej płatności wynoszą (...)

Apelacja a przymus adwokacki

Apelacja a przymus adwokacki

Sąd I instancji uznał mnie za winnego popełnienia przestępstwa przywłaszczenia. Chcę złożyć apelację. Czy mogę zrobić to we własnym zakresie, czy też apelację musi wnosić adwokat? Zgodnie (...)

Faktura korygująca do nienależycie wykonanej usług

Faktura korygująca do nienależycie wykonanej usług

Prowadzimy sklep spożywczy (PKPiR + vat). W roku ubiegłym wystawiliśmy fakturę na firmę marketingową na wynajem powierzchni wystawienniczej. Naszym zadaniem było wystawienie określonych towarów (...)

Orzecznictwo na temat oświadczenia o potrąceniu

Orzecznictwo na temat oświadczenia o potrąceniu

Jak wygląda sprawa orzecznictwa w kwestii nieustosunkowania się przez 3 lata do złożonego przedsiębiorcy oświadczenia o potrąceniu? Orzecznictwo Sądu Najwyższego przedstawia się natomiast następująco:- (...)

Ponowne zawarcie małżeństwa

Ponowne zawarcie małżeństwa

Osoba po orzeczonym prawomocnie sądowym rozwodzie zamierza ponownie zawrzeć małżeństwo z tym samym partnerem. Jakie dokumenty, jakie formalności, jaki czas oczekiwania są wymagane? Jakie koszty? (...)

Jak złożyć pieniądze do depozytu sądowego?

Jak złożyć pieniądze do depozytu sądowego?

W wyroku rozwodowym syna (czerwiec 2007) Sąd orzekł alimenty: na wnuka 350 zł i na niepracująca byłą żonę syna 250 zł miesięcznie. W kwietniu ubiegłego roku syn stracił pracę i zaprzestał (...)

Zabezpieczenie i spis inwentarza spadku

Zabezpieczenie i spis inwentarza spadku

Prawomocnym postanowieniem sądu zostali ustaleni spadkobiercy po zmarłym - druga żona, 2 pełnoletnie już córki z pierwszego małżeństwa i niepełnoletni syn z drugiego małżeństwa, każde w 1/4 (...)

FORUM PRAWNE

Reklamacja butów - zwrot gotówki

Reklamacja butów - zwrot gotówki Witam, moja narzeczona kupiła z koncem listopada kozaki za ca. 300 pln. Po niecałym miesiącu zareklamowaliśmy je, bo skóra zaczęła się łuszczyć i pękać mimo (...)

Dopłaty dodatkow do zleceń - SendIt i windykacja

Dopłaty dodatkow do zleceń - SendIt i windykacja Mam problem z pośrednikiem (SendIt) firmy kurierskiej UPS. Wysyłałam za pośrednictwem tej firmy przesyłki, ok 450 od marca 2012 roku do końca września (...)

Dręczy mnie Ultimo

Dręczy mnie Ultimo Witam, Zwracam się z prośbą o pomoc. Wiem, że już takie tematy były poruszane na forum, ale niestety nie do końca wiem co odpisać firmie ultimo. Moje zadłużenie powstało (...)

Reklamacja butow - odmowa

Reklamacja butow - odmowa Witam, Dwa tygodnie temu zareklamowalam buty sportowe Reebok. Powodem Bylo odklejanie sie podeszwy w obu butach i pekniecie na szwach w jednym. Reklamacja oczywiscie zostala przyjeta. (...)

gdzie można złożyć skargę na prac, obsługi w orange??

gdzie można złożyć skargę na prac, obsługi w orange?? gdzie można złożyć skargę na prac, obsługi w orange?? gdzie mogę złożyć skargę na pracownika orange? matolek00 jak napisać zażalenie (...)

Ratunku Kruk ściga PILNE

Ratunku Kruk ściga PILNE Mam pytanie co robić w 1999 mąż zawarł umowe z cyfra + , w umowie zaznaczył iż opłaty abonamentowej bedzie dokonywał miesiecznie książeczką opłat. Cyfra została podłączona (...)

Reklamacja

Reklamacja Zlozylem u sprzedawcy wniosek (zgloszenie reklamacyjne) o zwrot gotowki, lub wymiany towaru (sprzet AGD) na nowy wolny od wad. Minelo 3 tygodnie bez odzewu z ich strony. Czy tylko na podstawie (...)

ILE TRWA ROZWÓD ???

ILE TRWA ROZWÓD ??? Bardzo proszę, powiedzcie mi ile czasu trwa rozwód, jeśli zarówno ja jak i mój mąż jestesmy zgodni co do rozwodu i nie mamy dzieci.. Z góry dziękuje.. (...)

Jak i kiedy złożyć reklamację wycieczki?

Jak i kiedy złożyć reklamację wycieczki? Witam serdecznie. Na szczęście nic złego mnie nie spotkało jak do tej pory, ale teraz sobie uświadomiłem że jakby nie daj boże coś nie wypaliło na (...)

Kiedy można żądać alimentów od dziadków?

Kiedy można żądać alimentów od dziadków? Były mąż nie płaci alimentów. Komornik stwierdził, ze dług jest nieściagalny (nie pracuje, złożył oświadczenie, że nic nie ma). Prawda (...)

Ograniczenie władzy rodzicielskiej

Ograniczenie władzy rodzicielskiej Ojciec mojego dziecka nigdy nie był moim mężem i nie mieszkał ze mną od chwili urodzenia się naszej córki. Wcześniej kilka miesięcy mieszkaliśmy razem, ale (...)

Porady prawne