Czy pomoc publiczna dla sektora bankowego nie łamie procedur udzielania wsparcia? Jakie są metody liczenia pomocy przez Komisję Europejską, gdy nie ma jasno wyznaczonych kryteriów? Między innymi na te pytania odpowiedzi szukali uczestnicy spotkania zorganizowanego przez UOKiK.
Jedną z najważniejszych kwestii jest wprowadzenie mechanizmów umożliwiających ocenę efektywności, skuteczności i przejrzystości udzielanego wsparcia pod kątem jego wpływu na stan konkurencji na rynku - powiedziała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK, otwierając Europejskie Forum Pomocy Publicznej Udzielanej Przedsiębiorstwom. Z kolei Herbert Ungerer, przedstawiciel unijnej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, odnosząc się do problemu kryzysu finansowego i wsparcia udzielanego w ostatnich tygodniach bankom, powiedział: - Ta pomoc nie jest bezwarunkowa. Banki muszą zrealizować plany restrukturyzacyjne, które zostały przedstawione Komisji Europejskiej. Oprócz efektywności wsparcia kryzysu finansowego tematami dyskusji w czasie Forum były: zwrot pomocy przyznanej niezgodnie z przepisami wspólnotowymi oraz unijna reforma pomocy publicznej.
Spotkanie było również okazją do przypomnienia roli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie pomocy publicznej. Najważniejsze zadania Prezesa Urzędu to opiniowanie i notyfikacja pomocy publicznej oraz przekazywanie, w imieniu władz polskich, informacji, dokumentów, a także odpowiedzi na pytania przesyłane przez Komisję Europejską w trakcie prowadzonych przez nią postępowań.
W 2008 roku Urząd wydał 20 opinii dotyczących projektów programów pomocowych oraz 16 w sprawie pomocy indywidualnej. Do UOKiK wpłynęły także 174 zgłoszenia pomocy de minimis oraz 378 wniosków o wydanie interpretacji, czy planowana pomoc lub już udzielone wsparcie jest zgodne z prawem. Przykładem z ostatnich dni może być kwestia dofinansowania przez stołeczny ratusz modernizacji i rozbudowy stadionu Legii. W tym przypadku, zdaniem Urzędu, ponad 467 mln zł zarezerwowane na ten cel nie stanowi pomocy publicznej, ponieważ przeznaczone zostanie na remont obiektu należącego do Miasta Warszawa. Kwestią wymagającą wyjaśnienia może być jedynie wysokość stawki czynszu za dzierżawę - czy odpowiada ona warunkom rynkowym, a przez to czy nie stanowi niedozwolonej pomocy dla dzierżawcy stadionu.
Komisji Europejskiej muszą być zgłoszone wszelkie rodzaje wsparcia, jakie otrzymują przedsiębiorcy. Dopóki KE nie wyda zgody na jego udzielenie, nie może być przyznane. Wyjątek stanowi pomoc de minimis - czyli do 200 tysięcy euro, jakie przedsiębiorca otrzymuje w ciągu trzech kolejnych lat oraz udzielana na podstawie wyłączeń grupowych. Od początku 2008 roku UOKiK notyfikował Komisji 13 projektów pomocowych oraz 15 pomocy indywidualnej. Jednym z ostatnich jest przekazany 24 września projekt rozporządzenia zakładającego pomoc finansową dla ośmiu polskich lotnisk: Kraków-Balice, Gdańsk-Rębiechowo, Katowice-Pyrzowice, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów, Wrocław-Strachowice, Warszawa-Okęcie i Rzeszów-Jasionka. Wsparcie będzie pochodziło z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Przewiduje się, że jest to kwota ok. 251,5 mln euro.
UOKiK pełni także funkcję pośrednika między Komisją a organami krajowymi udzielającymi pomocy publicznej w przypadku, kiedy KE wydaje nakaz zwrotu pomocy przyznanej niezgodnie z przepisami wspólnotowymi. Do tej pory taka sytuacja miała miejsce trzy razy: Huta Częstochowa musiała zwrócić 4 mln euro, Grupa Technologie Buczek - 5,35 mln euro, a spółka Arcelor Huta Warszawa - 2 mln euro, jeszcze przed wydaniem negatywnej decyzji przez Komisję. Urząd może także reprezentować Polskę w postępowaniach toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości i sądem pierwszej instancji - za zgodą Rady Ministrów, może wnosić odwołania od decyzji KE i sądu.
W tej chwili trwa postępowanie Komisji wobec stoczni z Gdańska, Gdyni i Szczecina. KE ma bowiem wątpliwości, czy przeprowadzone dotychczas oraz planowane działania restrukturyzacyjne doprowadzą do odzyskania przez stocznie trwałej zdolności do konkurowania na rynku, czy udział własny w kosztach restrukturyzacji jest znaczący, czy zastosowane zostały właściwe środki wyrównawcze oraz czy wielkość pomocy została ograniczona do niezbędnego minimum. Warto też wspomnieć, że pomimo trwającego postępowania, pomoc dla stoczni jest nadal udzielana, co wynika z konieczności zapewnienia ich funkcjonowania do zakończenia procesu prywatyzacji. Rolą UOKiK w tym procesie jest przekazywanie do Komisji wszelkich informacji przez nią wymaganych, m.in. danych - pochodzących od stoczni i zweryfikowanych przez podmioty udzielające pomocy - dotyczących wysokości wsparcia.
Pliki do pobrania:
- Komunikat prasowy
- Prezentacja: Sylwia Jaromin - Analiza przypadków dotyczących zwrotu pomocy publicznej przez polskich przedsiebiorców
- Prezentacja: Claudia Dörr - Evaluation of state aid efficiency in selected member states - a German perspective
- Prezentacja: Bohdan Wyżnikiewicz - Efektywność udzielanego wsparcia w ramach pomocy publicznej. Wybrane problemy
- Prezentacja: Barbara Brandtner - Zwrot pomocy publicznej przyznanej bezprawnie i niezgodnej ze wspólnym rynkiem - doktryna*
- Prezentacja: Barbara Brandtner - Plan działania dotyczący pomocy publicznej: Stan obecny i przyszłe działania*
- Prezentacja: Hanna Jahns - Wykorzystanie środków w ramach programów pomocowych w perspektywie 2007-2013
- Prezentacja: Stanisław Sołtysiński - Praktyczne aspekty pozyskiwania pomocy publicznej
- Prezentacja: Mikołaj Stasiak - Pomoc publiczna dla sektora transportu wybrane zagadnienia
- Prezentacja: Magdalena Kąkol - Efektywność poocy publicznej w Unii Eurpejskiej
- Prezentacja: Piotr Ruciński - Nowe zasady udzielania pomocy państwa na ochrone środowiska
- Prezentacja: Aleksander Werner - Problem określenia wysokości wsparcia podlegającego zwrotowi w prawie pomocy publicznej

Potrzebujesz porady prawnej?
Ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów a pomoc publiczna Art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele (...)
Pomoc publiczna - kto i kiedy może ją uzyskać?
Czym jest pomoc publiczna? No właśnie, według praw wolnego rynku – złem. To rynek za pomocą "naturalnych" mechanizmów ("tzw. niewidzialnej ręki"), jakim jest m.in. wolna konkurencja, wypiera słabszych, daje bogactwo lepszym, a na pewno silniejszym i zapewnia harmonię w obrocie handlowym. (...)
Pomoc de minimis - Co to jest i jak na tym skorzystać?
Zasada niedopuszczalności pomocy publicznej wyrażona w Traktacie wprowadzającym Wspólnotę Europejska, czyli w akcie prawnym uznanym za aktualną konstytucję zjednoczonej Europy, wynika z ogólnego kapitalistycznego założenia, że wszelka interwencja Państwa w gry wolnego rynku (...)
Czym jest informacja publiczna?
Co jest informacją publiczną? Informacja publiczna jest pojęciem ustawowym, zawartym w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Ustawa o dostępie do informacji publicznych stanowi wykonanie art. 61 Konstytucji RP. Zasada dostępu do informacji publicznej Ogólną (...)
Coroczna publikacja OECD "Education at a Glance 2008, OECD Indicators"
Publikacja tegoroczna skupia się na dalszym rozwoju edukacji, w rezultacie którego obecnie 57% młodych osób z krajów OECD kształci się na poziomie szkolnictwa wyższego w porównaniu z 37% w roku 2005 Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju uznaje coroczne (...)
VAT od czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego
W interpretacji ogólnej nr PT1.8101.3.2019 Minister Finansów wyjaśnił kwestie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Sprawdź, co z niej wynika. ##baner## Czego dotyczy problem prawny? Interpretacja ta (...)
Zmiany w ustawie o finansach publicznych Nowe przepisy w ustawie o finansach publicznych dotyczą m.in. udzielania ulg w spłacie należności o charakterze cywilnoprawnym. Ustawa uchyla przepisy w zakresie dokumentów audytowych, udostępnianych w trybie dostępu do informacji publicznej, (...)
Pomoc publiczna dla MSP na restrukturyzację niektórych należności publicznoprawnych
10 października 2006 r. wchodzi w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 września 2006 r. w setOstatni( '1' ); sprawie setOstatni( '2' ); szczegółowych setOstatni( '3' ); warunków setOstatni( '4' ); udzielania setOstatni( '5' ); małym i setOstatni( '6' ); średnim setOstatni( '7' (...)
Procedury administracyjne przychylniejsze dla petenta
Czemu ma służyć nowelizacja? Ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw ma na celu wprowadzenie zmian w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. (...)
Z jakiego wsparcia aktywizacyjnego mogą korzystać bezrobotni?
Instrumenty rynku pracy wspierają podstawowe usługi rynku pracy. Osoby bezrobotne mogą korzystać z wielu form aktywizacji zawodowej, przewidzianych ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Opisano je w niniejszym artykule. Dodatek aktywizacyjny Dodatek (...)
Jakiej pomocy regionalnej dla przedsiębiorców będą dotyczyły nowe przepisy? 12 grudnia 2006 r. wchodzi w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji oraz tworzenie nowych (...)
Na jaką pomoc mogą liczyć poszkodowani przez wichurę i inne klęski?
Pomoc przeznaczona jest dla rodzin i osób samotnie gospodarujących, które poniosły straty w gospodarstwach domowych (budynkach mieszkalnych, podstawowym wyposażeniu gospodarstw domowych) i znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, w której nie mogą zaspokoić (...)
Pomoc publiczna dla przedsiębiorców (stan aktualny do dnia 31 maja 2004 r.)
Od 6 października obowiązują nowe przepisy o pomocy publicznej wprowadzone ustawą z 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Ustawa ta zastąpiła poprzedni akt, dzięki czemu przyznawanie pomocy publicznej jest mniej zbiurokratyzowane (...)
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zmienia model współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi, a organami administracji publicznej, wprowadzając obowiązek współdziałania tych organów z oraganizacjami pozarządowymi. (...)
Jakiego rodzaju ulgi przewidują przepisy? Ustawa – Ordynacja podatkowa przewiduje cztery rodzaje ulg, z jakich będący w kłopotach podatnik może skorzystać. Są to: zaniechanie poboru podatku, rozłożenie podatku bądź zaległości podatkowej na raty, odroczenie terminu płatności podatku (...)
Przepisy ratujące przedsiębiorców w kłopotach już wkrótce
Coraz bliżej zmian w ramach Polityki Nowej Szansy 120 mln zł z budżetu rocznie przez 10 lat dla przedsiębiorców w kłopotach - taki będzie efekt ustawy dot. Polityki Nowej Szansy. Dzięki nowym przepisom przedsiębiorcy będą mogli również uzyskać ulgę na restrukturyzację (...)
Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja zakłada m.in. wprowadzenie częściowego współponoszenia kosztów pobytu (...)
Jak orzeka się o niepełnosprawności?
Kiedy występuje niepelnosprawność? Zgodnie z przepisami ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych niepełnosprawność oznacza trwałą lub okresową niezdolność do wypełniania ról społecznych z powodu stałego lub długotrwałego naruszenia (...)
Na jakich zasadach udziela się wsparcia nowej inwestycji z Funduszu Strefowego
Z czego wynika wsparcie nowych inwestycji z Funduszu Strefowego? W Banku Gospodarstwa Krajowego w latach 2005-2023 tworzy się Fundusz Strefowy. Środki z tego Funduszu są przeznaczone na wsparcie nowych inwestycji, związanych z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, jak również (...)
Jakie świadczenia niepieniężne mogą być przyznane z pomocy społecznej?
Obowiązek zapewnienia realizacji zadań pomocy społecznej spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego oraz na organach administracji rządowej. Gmina i powiat, obowiązane do wykonywania zadań pomocy społecznej, nie mogą odmówić pomocy osobie potrzebującej, mimo istniejącego obowiązku (...)