Nowe dowody osobiste od marca 2015 roku

Do 1 marca na starych zasadach

Nowe dowody osobiste pojawią się dopiero w marcu, bowiem z 1 stycznia na 1 marca 2015 roku przesunięto termin wejścia w życie nowelizacji przepisów ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Opóźnienie jest związane ze skalą i charakterem przedsięwzięcia, jakim jest wdrożenie Systemu Rejestrów Państwowych w 2479 gminach w Polsce – czytamy na stronie Sejmu Rzeczypospolitej. Oznacza to, że wnioski o nowy dowód osobisty dostępne będą w urzędach dopiero od 1 marca.

Dokument terminowy

Począwszy od 1 marca 2015 roku, a więc od chwili wejścia w życie noweli, dowód osobisty wydawany będzie na 5 lub 10 lat. Ustawodawca, jako zasadę przyjął 10-letni termin ważności. Wyjątkiem jest termin 5-letni, który dotyczy osób, którym dokument taki został wydany przed uzyskaniem pełnoletności, a więc przed ukończeniem 18 r.ż W odniesieniu do osób, które ukończyły 65 r.ż. istnieje możliwość wydania dokumentu na czas nieoznaczony. Jedynym warunkiem, który należy w tym przypadku spełnić, jest zgłoszenie stosownego wniosku do właściwego organu.

Porady prawne

Jak złożyć wniosek o dowód

Zmiany, jakie wprowadzono wiążą się nie tylko ze sposobem składania wniosku o wydanie dowodu – od 1 marca będzie można to zrobić także drogą elektroniczną i w dowolnej gminie, ale obejmują przede wszystkim wzór dokumentu. Nie znajdziemy tu informacji o kolorze oczu, wzroście, zniknie także zeskanowany podpis posiadacza dowodu osobistego. Zabraknie także wzmianki o adresie zameldowania. Pojawi się natomiast rubryka poświęcona obywatelstwu.

Do wniosku o wydanie dokumentu koniecznym będzie dołączenie aktualnej fotografii maksymalnie sprzed 6 miesięcy. Dodatkowo zdjęcie będzie musiało spełniać wymagania identyczne do tych, które są stawiane w przypadku paszportów.

Ważne: Jak podkreśla MSW nie ma obowiązku wymiany dowodów wydanych do 1 marca 2015 roku.

nowy dowód osobisty

Nowy dowód gorszy?

Eksperci wskazują na ułomności nowego wzoru dowodu osobistego. I tak bankowcy obawiają się trudności związanych z brakiem informacji o adresie zameldowania. Autorzy projektu bronią się, argumentując, że nie stanowić to będzie żadnego problemu, ponieważ klienci banków będą składać odpowiednie oświadczenia o swoim adresie zameldowania. Banki natomiast będą mogły zweryfikować te informacje korzystając z bazy, identyfikując klienta po numerze PESEL, ewentualnie zobligować taką osobę do uzyskania stosownego zaświadczenia z urzędu miasta lub gminy. Jednakże uzyskanie takiego zapewnienia wiąże się z wniesieniem opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.

Prokuratorzy wskazują, że w związku ze zmianami ilość dokonanych wyłudzeń i oszustw może gwałtownie wzrosnąć. Narzekają także policjanci oraz kontrolerzy biletów.

System Rejestrów Państwowych

System Rejestrów Państwowych ma służyć ułatwieniu obywatelom i prowadzącym działalność gospodarczą przedstawianie w odpowiednich urzędach właściwych dokumentów. W założeniu w Systemie mają się znaleźć informacje o numerze PESEL, zunifikowany rejestr dowodów osobistych oraz akty dostępne dotychczas tylko w Urzędzie Stanu Cywilnego. Urzędnicy będą mogli dzięki temu sami wyszukać potrzebne dane i dokumenty. W planach jest także zharmonizowanie procedur związanych z obsługą interesantów, dzięki czemu obywatele idąc do urzędu w dowolnym miejscu w kraju nie będą każdorazowo zaskakiwani tokiem postępowania wprowadzanym przez pracujących tam urzędników.

Zmiany wydają się być rewolucyjne, jednak na ich ocenę przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


Porady prawne