27.10.2017
A.J.
Zespół e-prawnik.pl
Zameldowanie cudzoziemców
Cudzoziemiec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności. Cudzoziemiec to każdy, kto nie posiada obywatelstwa polskiego.
Kto jest zwolniony z obowiązku meldunkowego w przypadku cudzoziemców?
Od wykonywania obowiązku meldunkowego zwolnieni są, pod warunkiem wzajemności, szefowie i członkowie personelu przedstawicielstw dyplomatycznych oraz urzędów konsularnych państw obcych, łącznie z członkami ich rodzin pozostającymi z nimi we wspólnocie domowej, a także inne osoby na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych. Cudzoziemcy zwolnieni są z obowiązku meldunkowego, jeżeli ich pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 14 dni.
Na czym polega obowiązek meldunkowy cudzoziemców?
Podobnie jak w przypadku obywateli polskich, także obcokrajowiec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy określony w ustawie. Obowiązek ten polega na:
- zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
- wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;
- zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej.
Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu. Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie pisemnej, w formie dokumentu elektronicznego bądź zgłoszonym do protokoł, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego paszportu. Wymeldowania się z miejsca pobytu stałego bądź czasowego, a także zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej można dokonać w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. W przypadku żołnierzy w czynnej służbie wojskowej obowiązek meldunkowy:
- polegający na zameldowaniu się w miejscu pobytu czasowego lub wymeldowaniu się z takiego miejsca jest wykonywany w miejscu pełnienia tej służby u dowódcy jednostki wojskowej, a w miejscu pobytu czasowego w obiekcie wojskowym u komendanta (kierownika, szefa, dowódcy) obiektu;
- polegający na zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z tego wyjazdu jest wykonywany w miejscu pełnienia tej służby u dowódcy jednostki wojskowej.
Wykonanie obowiązku meldunkowego w wymienionych wyżej przypadkach następuje poprzez stwierdzenie tego faktu w rozkazie dowódcy jednostki wojskowej lub w książce zameldowań komendanta obiektu wojskowego i nie wymaga zgłoszenia w organie gminy oraz ujęcia w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców.
Definicja pobytu stałego i czasowego
"Pobytem stałym" jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania.
Jak określa się adres zameldowania?
- w gminach, które uzyskały status miasta - nazwy miasta (dzielnicy), ulicy, numeru domu i lokalu - jeżeli jest wydzielony, nazwy województwa oraz kodu pocztowego;
- w pozostałych gminach - nazwy miejscowości, ulicy, jeżeli w miejscowości występuje podział na ulice, numeru domu i lokalu - jeśli jest wydzielony, nazwy gminy, nazwy województwa oraz kodu pocztowego.

W jakim terminie obcokrajowcy powinni dopełnienić obowiązku meldunkowego?
Jaka jest treść formularza meldunkowego?
- nazwisko i imię (imiona);
- numer PESEL, o ile został nadany;
- datę i miejsce urodzenia;
- kraj urodzenia;
- adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego;
- kraj poprzedniego miejsca zamieszkania;
- adres nowego miejsca pobytu stałego;
- podpis właściciela lokalu lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu;
- nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony.
- nazwisko i imię (imiona);
- numer PESEL, o ile został nadany;
- datę i miejsce urodzenia;
- kraj urodzenia;
- adres miejsca pobytu stałego;
- adres miejsca pobytu czasowego;
- deklarowany okres pobytu;
- adres dotychczasowego miejsca pobytu czasowego, o ile go posiadał;
- podpis właściciela lokalu lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu;
- nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony.
Jakie sa wymogi formalne zameldowania cudzoziemców?
Tryb rozstrzygania o zameldowaniu
Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania lub wymeldowania budzą wątpliwości o zameldowaniu lub wymeldowaniu rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej.Wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej.
Zaświadczenia o zameldowaniu
- imię (imiona) i nazwisko;
- datę i miejsce urodzenia osoby meldującej się;
- oznaczenie organu wydającego zaświadczenie;
- adres jej zameldowania na pobyt stały lub adres zameldowania na pobyt czasowy oraz datę upływu deklarowanego terminu pobytu czasowego.
W jakiej formie i trybie dokonuje się wymeldowania?
Dokonuje on wymeldowania z miejsca pobytu stałego albo z miejsca pobytu czasowego:
- w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca pobytu, przedstawiając do wglądu paszport, albo
- w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego organu gminy, o którym mowa w pkt 1, pod warunkiem otrzymania przez osobę urzędowego poświadczenia odbioru.
Treść formularzy zgłoszenia o wymeldowaniu
W formularzu zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego zamieszcza się:
- nazwisko i imię (imiona);
- numer PESEL, o ile został nadany;
- datę i miejsce urodzenia;
- adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego;
- nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony;
- adres elektroniczny służący do doręczeń, jeżeli osoba dokonała wymeldowania z miejsca pobytu stałego przy wykorzystaniu dokumentu elektronicznego.
- nazwisko i imię (imiona);
- numer PESEL, o ile został nadany;
- datę i miejsce urodzenia;
- adres miejsca pobytu stałego;
- adres dotychczasowego miejsca pobytu czasowego;
- nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony;
- adres elektroniczny służący do doręczeń, jeśli osoba dokonała wymeldowania z miejsca pobytu czasowego przy wykorzystaniu dokumentu elektronicznego.
Jeżeli dokonuje się wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu jednocześnie z zameldowaniem w nowym miejscu pobytu, wymeldowanie następuje na podstawie formularzazgłoszenia pobytu stałego bądź czasowego w nowym miejscu.
Decyzja w sprawie wymeldowania
Organ gminy, właściwy ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje osoba meldująca się, wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela bądź innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, decyzję w sprawie wymeldowania zainteresowanego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się.
Obowiązek zgłoszenia wyjazdu za granicę
Podobnie jak obywatel polski, także obcokrajowiec, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego. Jeśli wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, to jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót. Zgłoszeń powyższych dokonuje się najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego albo czasowego:
- w formie pisemnej w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje dana osoba, przedstawiając do wglądu paszport, albo
- w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego organu gminy właściwego ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje dana osoba, pod warunkiem otrzymania przez osobę urzędowego poświadczenia odbioru.
Treść formularza zgłoszenia wyjazdu za granicę
W formularzu zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej zamieszcza się:
- nazwisko i imię (imiona);
- numer PESEL, o ile został nadany;
- datę i miejsce urodzenia;
- kraj urodzenia;
- adres miejsca pobytu stałego;
- adres miejsca pobytu czasowego;
- przewidywany okres pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
- datę wyjazdu;
- kraj wyjazdu;
- nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony;
- adres elektroniczny służący do doręczeń, jeżeli osoba dokonała zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej przy wykorzystaniu dokumentu elektronicznego.
- nazwisko i imię (imiona);
- numer PESEL, o ile został nadany;
- datę i miejsce urodzenia;
- kraj urodzenia;
- adres miejsca pobytu stałego;
- adres miejsca pobytu czasowego;
- datę powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej;
- nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony;
- adres elektroniczny służący do doręczeń, jeżeli osoba dokonała zgłoszenia powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej przy wykorzystaniu dokumentu elektronicznego.
Rejestr zameldowania cudzoziemców
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 657);
- ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz U. z 2016 r. poz. 1990, z późn. zm.).

Potrzebujesz porady prawnej?
Obowiązek meldunkowy - czym jest i na czym polega? Obowiązek meldunkowy przewidziany jest przez ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Jak wskazuje ustawa, ewidencja ludności polega na rejestracji danych o miejscu pobytu osób - na tym właśnie (...)
Zatrudnianie cudzoziemców po zmianach
Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców Od 1 stycznia 2018 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące dostępu cudzoziemców z państw spoza UE/EOG do polskiego rynku pracy. Zmiany dotyczą głównie pracy krótkoterminowej i sezonowej. Ustawa ma na celu wdrożenie do polskiego (...)
Kraty znikną z ośrodków dla cudzoziemców
MSW chce aby w strzeżonych ośrodkach dla cudzoziemców nie było krat. Stosowne zmiany w prawie są właśnie konsultowane przez rząd i stronę społeczną. Przy okazji zmieni także zasady porządkowe czy żywienia w aresztach dla cudzoziemców.Zmiana prawna polegać będzie na wydaniu nowego rozporządzenia (...)
Obowiązek meldunkowy obywateli polskich
Ewidencja ludności Ewidencja ludności polega na rejestracji określonych w ustawie podstawowych danych identyfikujących tożsamość oraz status administracyjnoprawny osób fizycznych. Ewidencję ludności prowadzi się w Powszechnym Elektronicznym Systemie Ewidencji Ludności, który (...)
13 czerwca 2003 r. ustalono ostatecznie tekst ustawy o cudzoziemcach. Ustawa ta wejdzie w życie z dniem 1 września 2003 r., z wyjątkiem kilku przepisów, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, tj. 22 lipca 2003 r.Jakie przepisy obowiązują od 22 lipca 2003 r.?Od 22 lipca 2003 r. obowiązują (...)
Obowiązek meldunkowy a przyjęcie dziecka do przedszkola - opinia prawna
Stan faktyczny:Od kilku lat zamieszkuję z dzieckiem w miejscowości położonej w dużej odległości od miejsca stałego zameldowania. Oboje nie mamy czasowego zameldowania. Chciałam zapisać dziecko do niepublicznego przedszkola i tam zapytano mnie o czasowe zameldowanie dziecka, bo to jest (...)
Obowiązek meldunkowy pozostaje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Utrzymanie obowiązku meldunkowego Przewidziano uchylenie przepisów znoszących obowiązek (...)
Nowelizacja przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców z sąsiednich państw
Co zmienia się w zakresie zasad zatrudniania sąsiadów? Od 1 lutego 2008 r. obowiązujerozporządzenie z dnia 29 stycznia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Nowy akt daje możliwość cudzoziemcom (...)
Od 1 lipca 2001 roku wejdą w życie nowe przepisy dotyczące cudzoziemców. Celem tych zmian jest dostosowanie naszych przepisów do wymogów prawnych Unii Europejskiej. Jaką osobę prawo polskie uważa za cudzoziemca? Cudzoziemcem jest każda osoba, która nie posiada obywatelstwa polskiego. Prawo (...)
Na stronach MSWiA znajduje się projekt rozporządzenia, które miałoby zostać wydane przez Ministra MSWiA na podstawie ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Czego miałoby dotyczyć rozporządzenie? Akt miałby określać: szczegółowe informacje, dotyczące okoliczności wskazanych (...)
Czym jest zameldowanie i wymeldowanie? Przesłanki i zasady realizacji obowiązku meldunkowego
Każda osoba przebywająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Zameldowanie w lokalu służy wyłącznie celom ewidencyjnym (...)
Jak wymeldować nieobecnego? - opinia prawna
Stan faktycznyTeść przekazał aktem notarialnym prawo własności do lokalu swemu wnukowi nieletniemu (14 lat), który spełnił obowiązek zameldowania stałego, a jego prawny opiekun – matka – została zameldowana czasowo. W lokalu tym zamieszkuje teść, który jest (...)
Obowiązek meldunkowy czekają duże zmiany
Od 1 stycznia 2016 r. zniknie obowiązek meldunkowy. Komisja spraw wewnętrznych przyjęła z poprawkami rządowy projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Przesuwa on termin zniesienie obowiązku meldunkowego, który według obecnie obowiązujących przepisów był przewidziany (...)
Zatrudnianie cudzoziemców w 2018 r.
Podstawowe zasady zatrudniania cudzoziemców (oprócz obywateli państw UE, EOG i Szwajcarii) od 1 stycznia 2018 r. dla pracodawców Co się zmieniło? Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi: zawężenie do prac, które nie będą objęte zezwoleniem (...)
PESEL - czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności
Czym jest rejestr PESEL? Ewidencja ludności polega na rejestracji określonych w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności podstawowych danych identyfikujących tożsamość oraz status administracyjnoprawny osób fizycznych. Ewidencję ludności prowadzi się w Powszechnym (...)
Legalizacja pobytu męża obcokrajowca - opinia prawna
Stan faktyczny Mój przyszły mąż jest Nigeryjczykiem i nielegalnie przekroczył granicę Polski (nie miał nigdy żadnej polskiej wizy, miał tylko tzw. wizę z Schengen). Bierzemy ślub za 2 tygodnie. Ja od 1 września podejmuję pracę w Komisji Europejskiej w Brukseli i docelowo chciałabym sprowadzić (...)
Stan faktyczny Jestem obcokrajowcem, do Polski przyjechałem w 1993 r. i rozpocząłem studia. W okresie studiów przebywałem na podstawie ciągu wiz pobytowych, a następnie rocznej karty czasowego pobytu. W Polsce przebywam na podstawie dwuletniej karty czasowego pobytu. Wniosek o tę kartę złożyłem (...)
Jak zainicjować wymeldowanie z urzędu - opinia prawna
Stan faktyczny Wymeldowanie osoby z mojego mieszkania, tak aby odbyło się to z urzędu. Chcę dowiedzieć się jak to zrobić, aby ta osoba nie mogła wykonać żadnych ruchów, np. na złość wprowadzić się ponownie, przyjść z policją twierdząc, że tu mieszka. W urzędzie gminy dowiedziałam (...)
E-meldunek - czyli jak wypełnić obowiązek meldunkowy z domu?
E-meldunek – kolejna e-usługa już działa Zmieniasz miejsce zamieszkania? A może przyjechałeś lub wracasz z zagranicy i nie masz meldunku w Polsce? Pamiętaj, żeby się zameldować. Teraz to prostsze niż kiedykolwiek. Każdy, kto mieszka w Polsce, musi pamiętać o obowiązku meldunkowym. (...)
W razie zmiany miejsca zamieszkania bądź powrotu z zagranicy i braku meldunku w Polsce, nie trzeba już iść do urzędu. Można zameldować się przez Internet. E-meldunek to jedna z uruchomionych przez Ministerstwo Cyfryzacji e-usług, której celem jest po prostu ułatwienie (...)