Klienci biur podróży często nie wiedzą, że przysługuje im odszkodowanie za zepsute wakacje.
Chce to zmienić rzecznik praw obywatelskich, który zabiega o wpisanie odpowiedzialności touroperatorów do ustawy – pisze Gazeta Prawna.
Biuro podróży ponosi odpowiedzialność za szkodę polegającą na zmarnowanym urlopie – według prof. Irena Lipowicz taki zapis powinien znaleźć się w ustawie z 29 października 1997 r. o usługach turystycznych.
Rzecznik wystąpił do ministra sportu i turystyki z prośbą o podjęcie stosownych prac legislacyjnych w tej sprawie. W swoim piśmie przyznaje, że obecne przepisy pozwalają co prawda klientom biur podróży dochodzić odszkodowania za zmarnowany urlop, lecz nie jest to napisane wprost.
– Wprowadzenie do ustawy przepisu dotyczącego tego zagadnienia stanowiłoby pełną implementację dyrektywy nr 90/314/EWG – tłumaczy w rozmowie z dziennikiem Grzegorz Matejczyk, zastępca dyrektora zespołu prawa administracyjnego i gospodarczego w biurze RPO.
Według rzecznika praw obywatelskich uregulowanie tej kwestii wprost w ustawie będzie korzystne dla konsumentów. – Wprowadzenie odpowiedniej regulacji miałoby na celu przede wszystkim ochronę konsumentów, którzy ewentualną wiedzę o możliwości dochodzenia odszkodowania za naruszenie dóbr materialnych w postaci zmarnowanego urlopu mogą obecnie czerpać jedynie z orzeczeń sądowych. Te nie są jednak powszechnie znane – uzasadnia Grzegorz Matejczyk.