Odszkodowanie za zmarnowany urlop

Klienci biur podróży często nie wiedzą, że przysługuje im odszkodowanie za zepsute wakacje.

Chce to zmienić rzecznik praw obywatelskich, który zabiega o wpisanie odpowiedzialności touroperatorów do ustawy – pisze Gazeta Prawna.

Biuro podróży ponosi odpowiedzialność za szkodę polegającą na zmarnowanym urlopie – według prof. Irena Lipowicz taki zapis powinien znaleźć się w ustawie z 29 października 1997 r. o usługach turystycznych.

Rzecznik wystąpił do ministra sportu i turystyki z prośbą o podjęcie stosownych prac legislacyjnych w tej sprawie. W swoim piśmie przyznaje, że obecne przepisy pozwalają co prawda klientom biur podróży dochodzić odszkodowania za zmarnowany urlop, lecz nie jest to napisane wprost.

Wprowadzenie do ustawy przepisu dotyczącego tego zagadnienia stanowiłoby pełną implementację dyrektywy nr 90/314/EWG – tłumaczy w rozmowie z dziennikiem Grzegorz Matejczyk, zastępca dyrektora zespołu prawa administracyjnego i gospodarczego w biurze RPO.

Według rzecznika praw obywatelskich uregulowanie tej kwestii wprost w ustawie będzie korzystne dla konsumentów. – Wprowadzenie odpowiedniej regulacji miałoby na celu przede wszystkim ochronę konsumentów, którzy ewentualną wiedzę o możliwości dochodzenia odszkodowania za naruszenie dóbr materialnych w postaci zmarnowanego urlopu mogą obecnie czerpać jedynie z orzeczeń sądowych. Te nie są jednak powszechnie znane – uzasadnia Grzegorz Matejczyk.