Pomoc regionalna na wspieranie nowych inwestycji oraz tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją

Jakiej pomocy regionalnej dla przedsiębiorców będą dotyczyły nowe przepisy? 

12 grudnia 2006 r. wchodzi w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji oraz tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, w formie poręczeń i gwarancji. Pomoc regionalna, na warunkach określonych w rozporządzeniu, może być udzielana do dnia 31 grudnia 2006 r.

Porady prawne

Do dnia 1 maja 2007 r. Rada Ministrów może bowiem, w drodze rozporządzeń, ustanawiać programy pomocowe w zakresie pomocy publicznej udzielanej na podstawie ustaw, uwzględniając w szczególności potrzeby rozwoju gospodarki oraz konieczność zapewnienia zgodności tej pomocy ze wspólnym rynkiem.  

Omawiane rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji oraz tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją w formie następujących poręczeń i gwarancji:

  1. udzielanych przez Skarb Państwa poręczeń: spłaty kredytów, wykonania zobowiązań wynikających z obligacji lub wykonania zobowiązań wynikających z transakcji zabezpieczających przed ryzykiem zmiany stopy procentowej lub ryzykiem walutowym, związanych z poręczonym lub gwarantowanym przez Skarb Państwa kredytem lub emisją obligacji,  

  2. udzielanych przez Skarb Państwa gwarancji: spłaty kredytów, wykonania zobowiązań wynikających z obligacji albo też wykonania zobowiązań wynikających z transakcji zabezpieczających przed ryzykiem zmiany stopy procentowej lub ryzykiem walutowym, związanych z poręczonym lub gwarantowanym przez Skarb Państwa kredytem lub emisją obligacji,  

  3. udzielanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego poręczeń lub gwarancji: spłaty kredytów i pożyczek czy wykonania zobowiązań wynikających z obligacji - udzielanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych 

- zwanej dalej pomocą regionalną, których stosowanie co do zasady zwalnia z obowiązku notyfikacji Komisji Europejskiej.

Przepisów nowego rozporządzenia nie stosuje się zaś do udzielania pomocy regionalnej w: 

  • zakresie działalności związanej z produkcją, przetwarzaniem lub obrotem produktami rolno-spożywczymi, o których mowa w Załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską; 

  • rybołówstwie; 

  • sektorach: włókien syntetycznych, przemysłu węglowego, hutnictwa żelaza i stali oraz budownictwa okrętowego.  

Jaka pomoc regionalna stanowi pomoc indywidualną, podlegającą notyfikacji?

W razie gdy wielkość pomocy regionalnej przekracza równowartość: 

  • 22 500 000 euro dla inwestycji realizowanych w podregionach (określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS)) oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42, 

  • 30 000 000 euro dla inwestycji realizowanych w podregionach oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30, 

  • 37 500 000 euro dla inwestycji realizowanych w pozostałych podregionach 

- to pomoc regionalna stanowi pomoc indywidualną, podlegającą notyfikacji, która może być udzielana po jej zatwierdzeniu przez Komisję Europejską

Zgodnie z nowymi przepisami, w celu określenia, czy wielkość pomocy regionalnej przekracza ww. wartości, wartość planowanej pomocy regionalnej wyrażoną w euro przelicza się na złote według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego, ogłoszonego w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o udzielenie pomocy w formie gwarancji lub poręczenia stanowiącej pomoc regionalną na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją. 

Ponadto pomoc regionalna dla przedsiębiorcy innego niż mikroprzedsiębiorca lub mały przedsiębiorca, znajdującego się: 

  • w trudnej sytuacji ekonomicznej według kryteriów określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielenia pomocy publicznej lub 

  • w okresie restrukturyzacji przeprowadzonej z wykorzystaniem pomocy publicznej 

- stanowi pomoc indywidualną, podlegającą notyfikacji, która może być udzielona po jej zatwierdzeniu przez Komisję Europejską. 

Pomoc regionalna nie podlega jednak notyfikacji Komisji Europejskiej jako pomoc indywidualna w przypadku, gdy przedsiębiorca, inny niż mikroprzedsiębiorca lub mały przedsiębiorca, zamierza skorzystać lub korzysta z pomocy indywidualnej na restrukturyzację, jeżeli wraz z notyfikacją projektu pomocy indywidualnej na restrukturyzację informacja o pomocy regionalnej została przekazana Komisji Europejskiej. Wówczas pomoc regionalna może być udzielona po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską pomocy indywidualnej na restrukturyzację. 

Chodzi przy tym o „mikroprzedsiębiorcę, małego i średniego przedsiębiorcę”, w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Kiedy należy złożyć wniosek o udzielenie pomocy regionalnej w formie gwarancji lub poręczenia na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy?

 

Wniosek o udzielenie pomocy regionalnej w formie gwarancji lub poręczenia na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją składa się przed rozpoczęciem prac nad nową inwestycją. 

Jakie koszty kwalifikują się do objęcia pomocą regionalną na wspieranie nowych inwestycji?

Pod pojęciem „nowej inwestycji” należy rozumieć inwestycję polegającą na utworzeniu lub rozbudowie przedsiębiorstwa bądź na rozpoczęciu w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług; za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte; nie uważa się za nową inwestycję inwestycji prowadzącej jedynie do odtworzenia zdolności produkcyjnych. 

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną na wspieranie nowych inwestycji zalicza się: 

  1. cenę nabycia gruntów lub prawa wieczystego użytkowania; 

  2. cenę nabycia albo koszt wytworzenia środków trwałych, takich jak budowle i budynki oraz ich wyposażenie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w szczególności: 

    • maszyny i urządzenia, w tym systemy i sieci teleinformatyczne, 

    • narzędzia, przyrządy i aparatura, 

    • wyposażenie techniczne do prac biurowych, 

    • urządzenia infrastruktury technicznej: budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych; 

  3. w zasadzie cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych polegających na uzyskaniu patentu, nabyciu licencji lub nieopatentowanego know-how. 

W przypadku przedsiębiorcy innego niż mikroprzedsiębiorca, mały i średni przedsiębiorca koszt, obejmujący nabycia wartości niematerialnych i prawnych polegających na uzyskaniu patentu, nabyciu licencji lub nieopatentowanego know-how, uwzględnia się w kosztach kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną w wysokości nieprzekraczającej 25 % wartości kosztów, o których mowa w ww. punktach 1 i 2.  

Wartości niematerialne i prawne polegające na uzyskaniu patentu, nabyciu licencji lub nieopatentowanego know-how powinny być: 

  • wykorzystywane przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną w zakładzie zlokalizowanym w podregionie, w którym jest realizowana inwestycja; 

  • nabyte od osób trzecich na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych; 

  • ujęte w aktywach przedsiębiorstwa oraz pozostać w jego posiadaniu przez okres co najmniej 5 lat; 

  • amortyzowane zgodnie z odrębnymi przepisami. 

Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. W przypadku przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w sektorze transportu do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną nie zalicza się kosztów zakupu środków transportu. W razie gdy przed nabyciem przedsiębiorstwa w stosunku do jego składników majątkowych udzielono już pomocy publicznej, ceny nabycia tych składników nie zalicza się do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną.  

Jakie koszty kwalifikują się do objęcia pomocą regionalną na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją? 

Przez „tworzenie nowych miejsc pracy” należy rozumieć przyrost netto miejsc pracy w danym przedsiębiorstwie w przeliczeniu na osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy, w porównaniu ze średnim zatrudnieniem z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie realizacji inwestycji;

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją zalicza się dwuletnie koszty pracy nowo zatrudnionych pracowników obejmujące wynagrodzenie przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym oraz opłacane od tego wynagrodzenia obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników. Za nowo zatrudnionych pracowników uważa się pracowników zatrudnionych w związku z realizacją nowej inwestycji, jednak nie później niż w okresie 3 lat od zakończenia inwestycji. 

Jakie warunki przedsiębiorca musi spełnić, aby uzyskać pomoc regionalną?

Jak stanowi nowe rozporządzenie, warunkiem udzielenia omawianej pomocy regionalnej jest zobowiązanie się przedsiębiorcy do:

  • pokrycia co najmniej 25 % kosztów inwestycji ze środków własnych, przy czym przez środki własne należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w związku z udzieloną pomocą publiczną, w szczególności w formie: kredytów preferencyjnych, dopłat do oprocentowania kredytów, gwarancji i poręczeń na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku, oraz 

  • utrzymania inwestycji w danym podregionie co najmniej przez 5 lat od dnia zakończenia jej realizacji w przypadku pomocy na wspieranie nowych inwestycji lub 

  • utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy przez co najmniej 5 lat od dnia ich utworzenia w przypadku pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją.  

Jak duża będzie pomoc?

Maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 50 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, z wyjątkiem:

  • obszarów należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30, w których maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 40 %, oraz

  • podregionów oznaczonych numerami statystycznym 22 i 42, w których maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 30 %. 

W przypadku przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze motoryzacyjnym maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 30 % maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej powyżej dla danego obszaru, jeśli wielkość planowanej pomocy regionalnej wyrażona jako ekwiwalent dotacji brutto przekracza równowartość kwoty 5 000 000 euro. 

Maksymalną intensywność pomocy regionalnej udzielanej mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, z wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w sektorze transportu, podwyższa się o 15 punktów procentowych wyrażonych w ekwiwalencie dotacji brutto w stosunku do maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej wyżej. 

W przypadku wsparcia dużego projektu inwestycyjnego maksymalną wielkość pomocy regionalnej ustala się zgodnie z wzorem: 

I = R (50 000 000 euro + 0,5 × B + 0,34 × C)

gdzie poszczególne symbole oznaczają: 

I - maksymalną wielkość pomocy regionalnej dla dużego projektu inwestycyjnego, 

R - maksymalną intensywność pomocy regionalnej określoną w § 9 ust. 1 - w zależności od podregionu, w którym ma być zlokalizowana inwestycja, 

B - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną powyżej 50 000 000 euro nieprzekraczającą 100 000 000 euro, 

C - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną powyżej 100 000 000 euro. 

Za „duży projekt inwestycyjny” uznaje się przy tym projekt nowej inwestycji, której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną przekraczają równowartość 50 000 000 euro, przy czym koszty te obejmują wydatki ponoszone w okresie 3 lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców realizujących daną inwestycję, a środki trwałe są powiązane ze sobą fizycznie lub funkcjonalnie i służą do realizacji ściśle określonego celu, w szczególności produkcji konkretnego produktu lub różnych produktów, jeżeli są one wytwarzane przy wykorzystaniu takich samych surowców. 

Wyrażone w euro kwoty określone wyżej przelicza się na złote według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego, ogłoszonego w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o udzielenie pomocy w formie gwarancji lub poręczenia stanowiącej pomoc regionalną na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją.  

Pomoc regionalna na wspieranie nowych inwestycji może być udzielana wraz z pomocą regionalną na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, pod warunkiem że łączna wielkość pomocy regionalnej nie przekracza wskazanej maksymalnej intensywności pomocy regionalnej albo maksymalnej wielkości pomocy regionalnej ustalonej zgodnie z powyższymi zasadami, przy czym przy ustalaniu łącznej wielkości pomocy bierze się pod uwagę wyższe kwoty kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą: na wspieranie nowej inwestycji albo na tworzenie nowych miejsc pracy. 

Pomoc regionalna, o której mowa w nowym rozporządzeniu, podlega sumowaniu z inną pomocą przeznaczoną na realizację tej samej inwestycji lub na tworzenie nowych miejsc pracy w związku z tą samą inwestycją, w tym udzielaną ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, i nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej wyżej albo maksymalnej wielkości pomocy regionalnej ustalonej zgodnie z powyższymi zasadami.  

Warto zaznaczyć, iż również 12 grudnia br. wchodzą w życie dwa inne rozporządzenia Rady Ministrów dotyczące pomocy publicznej dla przedsiębiorców:

  • z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania niektórym przedsiębiorcom, będącym dłużnikami Skarbu Państwa z tytułu wykonania umów poręczenia lub gwarancji, pomocy na restrukturyzację (Dz.U. 2006 r., Nr 214, poz. 1570);

  • z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy na restrukturyzację w formie poręczeń i gwarancji (Dz.U. 2006 r., Nr 214, poz. 1571).

One także będą dotyczyły tylko pomocy udzielonej do końca 2006 roku.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji oraz tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, w formie poręczeń i gwarancji (Dz. U. 2006 r., Nr 214, poz. 1572);

  • Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. 2004 r., Nr 123, poz. 1291, ze zm.);

  • Ustawa z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. 2003 r., Nr 174, poz. 1689, ze zm.);

  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2002 r., Nr 76, poz. 694, ze zm.); 

  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2004 r., Nr 261, poz. 2603, ze zm.); 

  • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33, ze  zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141, ze. zm.);

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, ze zm.)  


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika