Specjalne ośrodki dla trudnych gimnazjalistów i inne propozycje zmian w oświacie

Ciągle w Sejmie znajduje się kontrowersyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ma on przede wszystkim na celu poprawę stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach edukacyjnych.

Czym mają się zajmować nowe tzw. ośrodki wsparcia wychowawczego?

Wedle założeń projektodawców w systemie oświaty zostanie stworzony nowy rodzaj placówki - tzw. ośrodek wsparcia wychowawczego. Ośrodek wsparcia wychowawczego będzie placówką, która ma umożliwić szybkie reagowanie na problemy wychowawcze występujące w gimnazjach. Placówka przeznaczona jest dla uczniów, którzy wymagają podjęcia specjalistycznych działań wychowawczych. Wypełnić ma pewną luką występującą w systemie placówek wychowawczych.

Porady prawne

Dzisiaj bowiem ofertę państwa w sferze pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z młodzieżą sprawiającą trudności wychowawcze rozpoczynają młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii, które z istoty swojej zajmują się młodzieżą o znacznym stopniu demoralizacji. Ośrodki wsparcia wychowawczego mają natomiast za zadanie takie ukształtowanie oferty wychowawczej, by możliwe było wczesne reagowanie na przejawy negatywnych zachowań dzieci i młodzieży. Takie działanie w zamierzeniu autorów koncepcji ma uchronić młodzież sprawiającą trudności wychowawcze przed sytuacją prowadzącą do tego, że jedyną adekwatną formą środka wychowawczego staje się młodzieżowy ośrodek wychowawczy lub młodzieżowy ośrodek socjoterapii.

W skład OWW wchodzić będą gimnazjum i internat. Projekt zakłada, że od 2011 roku będą to placówki niekoedukacyjne - odrębne dla dziewcząt i chłopców. Do tego czasu w ośrodku będą umieszczane zarówno dziewczęta, jak i chłopcy. Projekt przewiduje, że zakładanie i prowadzenie OWW należeć będzie do zadań własnych samorządu województwa. Możliwe będzie także tworzenie niepublicznych OWW. Placówka ta ma być przeznaczona dla uczniów gimnazjów podlegających obowiązkowi szkolnemu, którzy sprawiają szczególne trudności wychowawcze oraz wymagają pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także wzmożonego nadzoru wychowawczego, lub którzy nie spełniają obowiązku szkolnego.

Do OWW będą zatem kierowani uczniowie ze względu na przejawy zagrożenia demoralizacją lub agresywne, chuligańskie, niebezpieczne dla otoczenia zachowania, które uniemożliwiają lub w znacznym stopniu utrudniają realizację procesu dydaktyczno-wychowawczego, stosowanie przemocy oraz nasilone negatywne postawy wobec kolegów i nauczycieli, lekceważenie zasad i norm społecznych wynikających z obowiązującego prawa, w tym przepisów prawa wewnątrzszkolnego, i dobrego obyczaju.

W OWW będzie realizowany: program wychowawczy i program profilaktyki, uwzględniające specyfikę zaburzeń wychowanków. Celem podejmowanych w ośrodku działań będzie przygotowanie wychowanka do prawidłowego funkcjonowania w środowisku społecznym (w szkole, w rodzinie, w grupie rówieśniczej) i umożliwienie mu bezkonfliktowego powrotu do tego środowiska. Osiągnięciu zamierzonego celu służyć będzie redukowanie lub korygowanie niewłaściwych zachowań i postaw, specjalistyczna terapia zaburzeń zachowania i odpowiednie wsparcie wychowawcze, stymulowanie optymalnego rozwoju psychicznego, społecznego oraz moralnego wychowanków.

Uczniowie przebywający w OWW będą objęci odpowiednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Wedle poselskich propozycji w OWW będzie obowiązywał wzmocniony nadzór wychowawczy i zasady dyscypliny. Funkcjonowanie w roli wychowanka OWW skutkować będzie przyjęciem na siebie obowiązków wynikających z faktu stania się członkiem społeczności ośrodka. OWW będzie placówką zapewniającą wychowankom opiekę całodobową w ciągu całego roku. Przewiduje się, że liczba wychowanków tej placówki nie może przekraczać 100.

Proces dydaktyczno-wychowawczy będzie prowadzony z uwzględnieniem zindywidualizowanego podejścia do ucznia, z wykorzystaniem metod psychologiczno-pedagogicznych, mających na celu korygowanie zachowań i postaw, poprzez m.in. rozwijanie i wzmacnianie pozytywnych cech ucznia, redukcję zachowań niepożądanych oraz kształtowanie umiejętności społecznych. Szczególny nacisk zostanie położony na wielorakie oddziaływania wychowawcze i terapeutyczne oraz wzmocnioną dyscyplinę. Realizacja powyższych zadań wymagać będzie zatrudnienia nauczycieli różnych specjalności: pedagogów, psychologów, terapeutów i innych specjalistów, szczególnie tych, którzy  posiadają doświadczenie w pracy z trudną młodzieżą.

W projekcie określone zostały procedury związane ze skierowaniem ucznia do OWW. W myśl projektu, dyrektor gimnazjum może skierować ucznia do ośrodka na podstawie uchwały rady pedagogicznej oraz po uzyskaniu orzeczenia o potrzebie wychowania specjalnego ucznia w ośrodku wsparcia wychowawczego wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Takie orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej powinno zawierać szczegółową diagnozę psychologiczno-pedagogiczną oraz zalecenia do prowadzenia pracy wychowawczej i korekcyjnej w ośrodku wsparcia wychowawczego, a także określać zalecany okres pobytu ucznia w ośrodku. Skierowanie ucznia do ośrodka wsparcia wychowawczego będzie odbywać się za zgodą rodziców. W przypadku braku zgody rodziców na skierowanie ucznia do OWW, dyrektor gimnazjum będzie występował z wnioskiem do sądu rodzinnego o umieszczenie ucznia w OWW. Uczeń będzie kierowany do OWW na okres od 2 tygodni do 12 miesięcy. Szczegółowe regulacje dotyczące wprowadzenia nowego rodzaju orzeczenia wydawanego przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, orzeczenia o potrzebie wychowania specjalnego, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia. 

Co jeszcze przewidziano w projekcie?

Projekt ustawy przewiduje ponadto m.in.:

  • likwidację liceów profilowanych - miałaby to być stopniowa likwidacja typu szkoły ponadgimanjzalnej, określonego w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy o systemie oświaty, tj. trzyletniego liceum profilowanego kształcącego w profilach kształcenia ogólnozawodowego, którego ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;  
  • zmianę terminu zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w technikach i technikach uzupełniających,
  • zawiera przepisy dotyczące zasad realizowania w polskim systemie kształcenia programów opracowywanych przez Organizację Matury Międzynarodowej (IBO),
  • zmiany w zakresie realizowania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
  • zmiany w sprawach wspomagania nauczania m.in. języka polskiego wśród Polaków i Polonii za granicą,
  • a także nieliczne zmiany o charakterze doprecyzowującym.

Podstawa prawna:

  • Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (sejmowy druk nr 2123)

Źródło: www.sejm.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Marzena Wolfram 2013-01-24 20:37:51

    to jest projekt, a co zrobić teraz z takimi dziećmi? nikt mi nie chce pomóc


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika