Ustrój sądów powszechnych
W zasadzie z dniem 31 sierpnia 2007 r. zmienia się poważnie ustrój sądów powszechnych. Nowelizacja ustawy przewiduje zmiany w zakresie między innymi: struktury niektórych wydziałów sądów powszechnych, składu organów sądów okręgowych, powoływania prezesów sądów oraz ich uprawnień, opiniowania kandydatów na stanowiska sędziowskie, trybu powoływania i odwoływania dyrektorów sądów, zmian w zakresie procedury uzyskiwania zezwolenia na pociągnięcie sędziego do odpowiedzialności karnej, instytucji referendarza sądowego i inne.
Jakie zmiany organizacyjne przewidziano w sądownictwie?
W zakresie modelu organizacyjnego sądownictwa nowelizacja wprowadza zmiany mające na celu uelastycznienie struktury wydziałów ksiąg wieczystych, wydziałów pracy i ubezpieczeń społecznych oraz sądów grodzkich. Nowe przepisy idą w kierunku rozszerzenia kompetencji Ministra Sprawiedliwości w zakresie służącym realizacji efektywnego wykorzystywania kadr w ramach danej jednostki organizacyjnej. Mają one na celu przede wszystkim stworzenie możliwości odstąpienia od zasady tworzenia wydziałów określonej kategorii we wszystkich sądach rejonowych, mimo istnienia przeciwwskazań o charakterze organizacyjnym.
Według omawianej nowelizacji Minister Sprawiedliwości będzie mógł odsuwać sędziów od pełnienia swoich obowiązków, gdy uzna, iż wymaga tego "powaga sądu lub istotne interesy służby", np. jeśli są podejrzani o przestępstwo zagrożone karą do ośmiu lat więzienia (zmieniony art. 130). Sędziowie i prokuratorzy będą mogli w 24 godziny stracić immunitety.
Ustawa zakłada również, że Minister Sprawiedliwości będzie mógł bez konsultacji z samorządem sędziowskim powierzyć dowolnemu sędziemu tymczasowe sprawowanie obowiązków prezesa sądu, jeśli zwolni się ta funkcja, np. dlatego, że upłynie kadencja i nie będzie wiceprezesa.
Najistotniejszą zmianą jest podporządkowanie audytora wewnętrznego dyrektorowi sądu w obszarach pozostających w jego kompetencji. Przyjęte rozwiązanie wprost wynika z definicji audytu oraz jego celów.
Zmiana w ustawie o Krajowej Radzie Sądownictwa jest konsekwencją wprowadzenia nowych, awansowych stanowisk sędziowskich i określa zakres działania Krajowej Rady Sądownictwa w procedurze powoływania sędziów na te stanowiska.
Jakie zmiany dotyczą prokuratur?
Zgodnie z uznaną zasadą paralelności uregulowań dotyczących sędziów sądów powszechnych i prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, nowelizacja wprowadza odpowiednie zmiany także do ustawy o prokuraturze, przewidując wiele analogicznych rozwiązań jak dla sędziów i sądów. Zmiany dotyczą więc m.in mianowania na stanowiska prokuratorskie oraz procedur oddelegowania.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2007 r., Nr 136, poz. 959)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?