Zmiana w zakresie kontroli dokonywanej przez Państwową Inspekcję Pracy
Od 7 marca zmianie ulegnie szereg przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wśród nich zmianie mają ulec zasady przeprowadzania kontroli prowadzonej działalności gospodarczej, w tym kontroli przeprowadzanej przez Państwową Inspekcję Pracy.
Przesłanki konieczne dla wszczęcia kontroli
Najważniejszą zmianą wprowadzoną przez tą nowelizację jest wprowadzenie jako zasady przeprowadzania kontroli po uprzednim zawiadomieniu przedsiębiorcy o zamiarze jej przeprowadzenia. Od tej zasady przewidzianych będzie szereg wyjątków wymienionych w tym przepisie. Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie będzie trzeba dokonywać w następujących przypadkach:
gdy kontrola ma zostać przeprowadzona na podstawie bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej;
gdy przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;
gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego;
gdy przedsiębiorca nie ma adresu zamieszkania lub adresu siedziby lub doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione.
Państwowa Inspekcja Pracy może wszcząć kontrolę nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Jednakże na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia. Wniosek przedsiębiorcy nie jest dla Państwowej Inspekcji Pracy wiążący.
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli powinno zawierać:
oznaczenie organu;
datÄ™ i miejsce wystawienia;
oznaczenie przedsiębiorcy;
wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli;
podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia.
W razie nieobecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej albo niewykonania przez kontrolowanego obowiązków na niego nałożonych, czynności kontrolne mogą być wykonywane w obecności innego pracownika kontrolowanego lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy.
Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez kontrolowanego. Kontrola lub poszczególne czynności kontrolne, za zgodą kontrolowanego, mogą być przeprowadzane również w siedzibie Państwowej Inspekcji Pracy, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli.
Pozostałe regulacje dotyczące kontroli
Niestety zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej nie zostały powiązane z odpowiednimi zmianami w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy. W praktyce może więc to prowadzić do problematycznych sytuacji i konfliktów odnośnie kompetencji kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy, ponieważ obie wymienione regulacje nie są ze sobą spójne.
Źródło:
Informację sporządzono na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?