Zwoływanie zgromadzenia bez wymaganego zezwolenia

Komenda Rejonowa Policji wniosła do sądu rejonowego wniosek o ukaranie Dariusza S. obwinionego o to, że przy Pałacu Prezydenckim w Warszawie przewodniczył niezarejestrowanemu zgromadzeniu. Dariusz S. dowiedział się z depeszy Polskiej Agencji Prasowej, że następnego dnia do Polski przyjeżdża z wizytą Jose Manuel Barroso, przewodniczący Komisji Europejskiej. Zwrócił się do dyrektora biura prasowego Partii Zielonych o rozesłanie tej informacji do mediów i organizacji, które zajmują się merytorycznie obroną Doliny Rospudy. Informacja ta była tego dnia dostępna w Internecie, była też podawana przez serwisy radiowe. Dariusz S. pojawił się przed Pałacem Prezydenckim, gdzie przewodniczył zgromadzeniu, które utworzyło spontanicznie się z osób przybyłych w reakcji na podaną w mediach informację.

Porady prawne

Sąd Rejonowy uznał Dariusza S winnym zarzucanego mu czynu, a on wniósł od wyroku sprzeciw. Podniósł m.in., iż wyrok naruszył zagwarantowaną konstytucyjnie wolność zgromadzeń.

TrybunaÅ‚ Konstytucyjny miaÅ‚ za zadanie rozstrzynąć co do zgodnoÅ›ci 52 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 maja 1971 roku - Kodeks wykroczeÅ„ z art. 57 Konstytucji i art. 11 Konwencji o Ochronie Praw CzÅ‚owieka i Podstawowych WolnoÅ›ci, w zakresie w jakim przepis ten penalizuje zwoÅ‚ywanie zgromadzenia spontanicznego bez wymaganego zawiadomienia lub przewodniczenie zgromadzeniu spontanicznemu. SÄ…d pytajÄ…cy (IV WydziaÅ‚ Grodzki SÄ…du Rejonowego dla Warszawy-ÅšródmieÅ›cia w Warszawie) powziÄ…Å‚ bowiem wÄ…tpliwość, czy kwestionowany przepis jest zgodny z KonstytucjÄ… w zakresie, w jakim penalizuje zwoÅ‚ywanie (lub przewodniczenie) zgromadzenia spontanicznego bez wymaganego zawiadomienia. Chodzi o zgromadzenie, którego wczeÅ›niejsze zgÅ‚oszenie nie byÅ‚o możliwe z przyczyn niezależnych od organizatora, a jego odbycie w innym terminie byÅ‚oby bezcelowe lub maÅ‚o istotne z punktu widzenia debaty publicznej. Takie zgromadzenie daje możliwość natychmiastowej reakcji na najważniejsze wydarzenia i zmiany zachodzÄ…ce w przestrzeni publicznej. Jego cechÄ… charakterystycznÄ… jest chęć wyrażenia opinii na gorÄ…co, zajÄ™cia okreÅ›lonego stanowiska w zwiÄ…zku z jakimÅ› nieprzewidzianym wczeÅ›niej wydarzeniem. Zdaniem pytajÄ…cego sÄ…du kwestionowany przepis nakÅ‚adajÄ…cy sankcjÄ™ na osobÄ™, która zwoÅ‚aÅ‚a bez uprzedniego zgÅ‚oszenia lub przewodniczyÅ‚a zgromadzeniu spontanicznemu nie przystaje do obowiÄ…zujÄ…cego porzÄ…dku prawnego naruszajÄ…c konstytucyjne prawo do zgromadzeÅ„.

TrybunaÅ‚ Konstytucyjny orzekÅ‚, że art. 52 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeÅ„ jest zgodny z art. 57 Konstytucji. W pozostaÅ‚ym zakresie TrybunaÅ‚ umorzyÅ‚ postÄ™powanie ze wzglÄ™du na zbÄ™dność wydania wyroku.

Zgromadzenia organizowane na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób wymagają uprzedniego zawiadomienia organu gminy właściwego ze względu na miejsce zgromadzenia. Trybunał Konstytucyjny, nie kwestionując tego obowiązku stwierdził, że brak zawiadomienia lub złożenie go bez zachowania przewidzianych ustawowo terminów nie może prowadzić automatycznie, w oparciu o art. 8 prawa zgromadzeń, do zakazu zgromadzenia. Niezgłoszenie zgromadzenia jest wyłącznie naruszeniem przepisów porządkowych. Nie powinno powodować uznania, iż samo "odbycie się" takiego zgromadzenia uzasadniało zakaz jego odbycia czy traktowanie zgromadzenia jako nielegalnego.

Sąd pytający, wyrażający wątpliwości wobec przepisu przewidującego ukaranie za wykroczenie organizatora (przewodniczącego) zgromadzenia (w wypadku, gdy chodzi o zgromadzenie spontaniczne), wydawał się - zdaniem TK - zakładać, że zastosowanie kwestionowanego przepisu prowadzić może nieuchronnie tylko do ukarania obwinionego. Organ orzekający o wykroczeniu zawsze może ustalić, czy czyn w ogóle zawiera znamiona wykroczenia, a następnie, czy jest społecznie szkodliwy, w końcu, czy osoba podlegająca ukaraniu ponosi winę za swój czyn. Jeżeli przesłanki te nie będą spełnione, organizator (przewodniczący zgromadzenia) nie będzie ukarany.

Trybunał Konstytucyjny, badając kwestionowany przepis, nie znalazł argumentów za jego niezgodnością z Konstytucją. Skoro (czego sąd pytający nie kwestionuje) istnieje obowiązek zawiadomienia, niezbędna jest w takim wypadku norma, przewidująca odpowiedzialność za nieprzestrzeganie tego nałożonego ustawą obowiązku. Niedochowanie tego obowiązku nie może jednak powodować automatycznej odpowiedzialności organizatora czy osoby, która przewodniczy zgromadzeniu. Taka mechaniczna interpretacja kwestionowanego przepisu oznaczałaby ograniczenie konstytucyjnej wolności organizowania zgromadzeń pokojowych do zgromadzeń planowanych i organizowanych po zawiadomieniu właściwego organu, przynajmniej z trzydniowym wyprzedzeniem. Rolą sądu jest ocena, czy w danych okolicznościach istniała obiektywna możliwość zawiadomienia o zgromadzeniu, a w konsekwencji, czy są podstawy do ukarania osoby obwinionej w konkretnym wypadku. W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, nie ma natomiast podstaw do stwierdzenia, że generalnie kwestionowany przepis jest niezgodny z Konstytucją.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2008 r., sygn. akt P 15/08


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika