Komenda Rejonowa Policji wniosÅ‚a do sÄ…du rejonowego wniosek o ukaranie Dariusza S. obwinionego o to, że przy PaÅ‚acu Prezydenckim w Warszawie przewodniczyÅ‚ niezarejestrowanemu zgromadzeniu. Dariusz S. dowiedziaÅ‚ siÄ™ z depeszy Polskiej Agencji Prasowej, że nastÄ™pnego dnia do Polski przyjeżdża z wizytÄ… Jose Manuel Barroso, przewodniczÄ…cy Komisji Europejskiej. ZwróciÅ‚ siÄ™ do dyrektora biura prasowego Partii Zielonych o rozesÅ‚anie tej informacji do mediów i organizacji, które zajmujÄ… siÄ™ merytorycznie obronÄ… Doliny Rospudy. Informacja ta byÅ‚a tego dnia dostÄ™pna w Internecie, byÅ‚a też podawana przez serwisy radiowe. Dariusz S. pojawiÅ‚ siÄ™ przed PaÅ‚acem Prezydenckim, gdzie przewodniczyÅ‚ zgromadzeniu, które utworzyÅ‚o spontanicznie siÄ™ z osób przybyÅ‚ych w reakcji na podanÄ… w mediach informacjÄ™.
SÄ…d Rejonowy uznaÅ‚ Dariusza S winnym zarzucanego mu czynu, a on wniósÅ‚ od wyroku sprzeciw. PodniósÅ‚ m.in., iż wyrok naruszyÅ‚ zagwarantowanÄ… konstytucyjnie wolność zgromadzeÅ„.
TrybunaÅ‚ Konstytucyjny miaÅ‚ za zadanie rozstrzynąć co do zgodnoÅ›ci 52 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 maja 1971 roku - Kodeks wykroczeÅ„ z art. 57 Konstytucji i art. 11 Konwencji o Ochronie Praw CzÅ‚owieka i Podstawowych WolnoÅ›ci, w zakresie w jakim przepis ten penalizuje zwoÅ‚ywanie zgromadzenia spontanicznego bez wymaganego zawiadomienia lub przewodniczenie zgromadzeniu spontanicznemu. SÄ…d pytajÄ…cy (IV WydziaÅ‚ Grodzki SÄ…du Rejonowego dla Warszawy-ÅšródmieÅ›cia w Warszawie) powziÄ…Å‚ bowiem wÄ…tpliwość, czy kwestionowany przepis jest zgodny z KonstytucjÄ… w zakresie, w jakim penalizuje zwoÅ‚ywanie (lub przewodniczenie) zgromadzenia spontanicznego bez wymaganego zawiadomienia. Chodzi o zgromadzenie, którego wczeÅ›niejsze zgÅ‚oszenie nie byÅ‚o możliwe z przyczyn niezależnych od organizatora, a jego odbycie w innym terminie byÅ‚oby bezcelowe lub maÅ‚o istotne z punktu widzenia debaty publicznej. Takie zgromadzenie daje możliwość natychmiastowej reakcji na najważniejsze wydarzenia i zmiany zachodzÄ…ce w przestrzeni publicznej. Jego cechÄ… charakterystycznÄ… jest chęć wyrażenia opinii na gorÄ…co, zajÄ™cia okreÅ›lonego stanowiska w zwiÄ…zku z jakimÅ› nieprzewidzianym wczeÅ›niej wydarzeniem. Zdaniem pytajÄ…cego sÄ…du kwestionowany przepis nakÅ‚adajÄ…cy sankcjÄ™ na osobÄ™, która zwoÅ‚aÅ‚a bez uprzedniego zgÅ‚oszenia lub przewodniczyÅ‚a zgromadzeniu spontanicznemu nie przystaje do obowiÄ…zujÄ…cego porzÄ…dku prawnego naruszajÄ…c konstytucyjne prawo do zgromadzeÅ„.
TrybunaÅ‚ Konstytucyjny orzekÅ‚, że art. 52 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeÅ„ jest zgodny z art. 57 Konstytucji. W pozostaÅ‚ym zakresie TrybunaÅ‚ umorzyÅ‚ postÄ™powanie ze wzglÄ™du na zbÄ™dność wydania wyroku.
Zgromadzenia organizowane na otwartej przestrzeni dostÄ™pnej dla nieokreÅ›lonych imiennie osób wymagajÄ… uprzedniego zawiadomienia organu gminy wÅ‚aÅ›ciwego ze wzglÄ™du na miejsce zgromadzenia. TrybunaÅ‚ Konstytucyjny, nie kwestionujÄ…c tego obowiÄ…zku stwierdziÅ‚, że brak zawiadomienia lub zÅ‚ożenie go bez zachowania przewidzianych ustawowo terminów nie może prowadzić automatycznie, w oparciu o art. 8 prawa zgromadzeÅ„, do zakazu zgromadzenia. NiezgÅ‚oszenie zgromadzenia jest wyłącznie naruszeniem przepisów porzÄ…dkowych. Nie powinno powodować uznania, iż samo "odbycie siÄ™" takiego zgromadzenia uzasadniaÅ‚o zakaz jego odbycia czy traktowanie zgromadzenia jako nielegalnego.
SÄ…d pytajÄ…cy, wyrażajÄ…cy wÄ…tpliwoÅ›ci wobec przepisu przewidujÄ…cego ukaranie za wykroczenie organizatora (przewodniczÄ…cego) zgromadzenia (w wypadku, gdy chodzi o zgromadzenie spontaniczne), wydawaÅ‚ siÄ™ - zdaniem TK - zakÅ‚adać, że zastosowanie kwestionowanego przepisu prowadzić może nieuchronnie tylko do ukarania obwinionego. Organ orzekajÄ…cy o wykroczeniu zawsze może ustalić, czy czyn w ogóle zawiera znamiona wykroczenia, a nastÄ™pnie, czy jest spoÅ‚ecznie szkodliwy, w koÅ„cu, czy osoba podlegajÄ…ca ukaraniu ponosi winÄ™ za swój czyn. Jeżeli przesÅ‚anki te nie bÄ™dÄ… speÅ‚nione, organizator (przewodniczÄ…cy zgromadzenia) nie bÄ™dzie ukarany.
TrybunaÅ‚ Konstytucyjny, badajÄ…c kwestionowany przepis, nie znalazÅ‚ argumentów za jego niezgodnoÅ›ciÄ… z KonstytucjÄ…. Skoro (czego sÄ…d pytajÄ…cy nie kwestionuje) istnieje obowiÄ…zek zawiadomienia, niezbÄ™dna jest w takim wypadku norma, przewidujÄ…ca odpowiedzialność za nieprzestrzeganie tego naÅ‚ożonego ustawÄ… obowiÄ…zku. Niedochowanie tego obowiÄ…zku nie może jednak powodować automatycznej odpowiedzialnoÅ›ci organizatora czy osoby, która przewodniczy zgromadzeniu. Taka mechaniczna interpretacja kwestionowanego przepisu oznaczaÅ‚aby ograniczenie konstytucyjnej wolnoÅ›ci organizowania zgromadzeÅ„ pokojowych do zgromadzeÅ„ planowanych i organizowanych po zawiadomieniu wÅ‚aÅ›ciwego organu, przynajmniej z trzydniowym wyprzedzeniem. RolÄ… sÄ…du jest ocena, czy w danych okolicznoÅ›ciach istniaÅ‚a obiektywna możliwość zawiadomienia o zgromadzeniu, a w konsekwencji, czy sÄ… podstawy do ukarania osoby obwinionej w konkretnym wypadku. W ocenie TrybunaÅ‚u Konstytucyjnego, nie ma natomiast podstaw do stwierdzenia, że generalnie kwestionowany przepis jest niezgodny z KonstytucjÄ….
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2008 r., sygn. akt P 15/08