Spis treści
- Czym są nienależnie pobrane świadczenia?
- Rodzaje nienależnie pobranych świadczeń
- Ograniczenia czasowe żądania zwrotu
- Procedura zwrotu świadczeń
- Odpowiedzialność pracodawcy za błędne dane
- Przedawnienie należności
- Możliwości odstąpienia od zwrotu i ulg
- Konsekwencje podatkowe zwrotu
- Najważniejsze zmiany w 2025 roku
Najważniejsze informacje
Osoba, która pobrała nienależne świadczenie z ubezpieczeń społecznych, jest obowiązana do jego zwrotu wraz z odsetkami ustawowymi na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego. ZUS może żądać zwrotu świadczeń maksymalnie za ostatnie 3 lata, a w szczególnych przypadkach za 12 miesięcy.
Czym są nienależnie pobrane świadczenia?
Za nienależnie pobrane świadczenia uznaje się najczęściej te świadczenia, które zostały wypłacone bezpodstawnie (może mieć to różne przyczyny). Należy odróżnić je od "nienależnych świadczeń" w rozumieniu cywilnoprawnym.
Za kwoty nienależnie pobranych świadczeń uważa się:
1) świadczenia wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca świadczenie była pouczona o braku prawa do ich pobierania;
2) świadczenia przyznane lub wypłacone na podstawie nieprawdziwych zeznań lub fałszywych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzania w błąd organu wypłacającego świadczenia przez osobę pobierającą świadczenia;
3) świadczenia z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą z ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego, co do których stwierdzono, że w okresie ich pobierania świadczeniobiorca wykonywał w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę zarobkową lub wykorzystywał zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia.
W praktyce może to więc dotyczyć sytuacji, gdy osoba otrzymuje emeryturę, rentę czy zasiłek, do których nie ma prawa lub otrzymuje je w nieprawidłowej wysokości. Osoba, która pobrała nienależne świadczenie z ubezpieczeń społecznych, jest obowiązana do jego zwrotu wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego.
Rodzaje nienależnie pobranych świadczeń
Za kwoty nienależnie pobranych świadczeń uważa się:
Świadczenia wypłacone pomimo ustania prawa
Świadczenia wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca świadczenie była pouczona o braku prawa do ich pobierania.
Świadczenia uzyskane poprzez oszustwo
Świadczenia przyznane lub wypłacone na podstawie nieprawdziwych zeznań lub fałszywych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzania w błąd organu wypłacającego świadczenia.
Ważne wyjaśnienie
O właściwym pouczeniu w sprawie braku prawa do pobierania świadczenia można mówić dopiero wówczas, gdy organ rentowy poprawił i doprecyzował treść pouczenia w taki sposób, że stało się ono czytelne, jasne i zrozumiałe dla ubezpieczonego.
Ograniczenia czasowe żądania zwrotu
Nie można żądać zwrotu kwot nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych za okres dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy, jeżeli osoba pobierająca świadczenia zawiadomiła organ wypłacający świadczenia o zajściu okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty, a mimo to świadczenia były nadal wypłacane, a w pozostałych przypadkach - za okres dłuższy niż ostatnie 3 lata.
Procedura zwrotu świadczeń
Kwoty nienależnie pobranych świadczeń ustalone prawomocną decyzją oraz kwoty odsetek i kosztów upomnienia, podlegają potrąceniu z wypłacanych świadczeń, a jeżeli prawo do świadczeń nie istnieje - ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Zasadą jest, że ZUS określa w decyzji administracyjnej kwotę nienależnie pobranych świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych, której adresatem jest podmiot zobowiązany do jej zwrotu. Od wydanej przez ZUS decyzji przysługuje odwołanie.
Zabezpieczenie należności
Nienależnie pobrane świadczenia mogą być zabezpieczane hipoteką przymusową i ustawowym prawem zastawu, z wyjątkiem przypadku, gdy podlegają potrąceniu z bieżąco wypłacanych świadczeń. Ma to wpływ na moment przedawnienia należności.
Odpowiedzialność pracodawcy za błędne dane
Jeżeli pobranie nienależnych świadczeń zostało spowodowane przekazaniem przez płatnika składek lub inny podmiot nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość, obowiązek zwrotu tych świadczeń wraz z odsetkami obciąża odpowiednio płatnika składek lub inny podmiot.
Trzeba przy tym zwrócić uwagę, iż reguluje to wyłącznie taką sytuację, w której pobranie nienależnych świadczeń zostało spowodowane przekazaniem przez płatnika składek (lub inny podmiot) nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość, a jednocześnie nie można stwierdzić odpowiedzialności osoby, której świadczenia wypłacono, bowiem nie można uznać, że pobrała je nienależnie w rozumieniu art. 84 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Ubezpieczony, któremu przyznano i wypłacono świadczenie z ubezpieczenia społecznego na podstawie fałszywych dokumentów lub w efekcie świadomego wprowadzenia w błąd organu rentowego (84 ust. 2 pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych), ma obowiązek zwrotu nienależnie pobranego świadczenia i nie może bronić się zarzutem, że to płatnik składek spowodował wypłatę tego świadczenia.
Przedawnienie należności
Należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń ulegają przedawnieniu po 10 latach, a bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się w dniu uprawomocnienia się decyzji ZUS ustalającej kwotę pobranych nienależnie świadczeń.
Termin na wydanie decyzji
ZUS nie może wydać decyzji zobowiązującej ubezpieczonego do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, jeśli upłynęło 5 lat od ostatniego dnia okresu, za który je pobrał.
Przedawnienie egzekucji
Po wydaniu prawomocnej decyzji ZUS ma 10 lat na dochodzenie należności w postępowaniu egzekucyjnym.
Nie ulegają przedawnieniu należności zabezpieczone hipoteką lub zastawem, jednakże po upływie terminu przedawnienia należności te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki lub zastawu do wysokości zaległych składek i odsetek za zwłokę liczonych do dnia przedawnienia.
Możliwości odstąpienia od zwrotu i ulg
ZUS może odstąpić od dochodzenia należności z tytułu pobranych nienależnie świadczeń z ubezpieczeń społecznych, jak również może odroczyć termin ich płatności bądź rozłożyć je na raty, jednakże pod określonymi ustawowo warunkami, gdy:
- zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności
- kwota nienależnie pobranych świadczeń nie przewyższa kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Odsetki od świadczeń rozłożonych na raty
Od kwot nienależnie pobranych świadczeń, które rozłożono na raty albo których termin płatności odroczono, nie nalicza się odsetek, począwszy od dnia wpływu wniosku o udzielenie tych ulg.
Najważniejsze zmiany w 2025 roku
W 2025 roku obowiązują zaktualizowane przepisy dotyczące zwrotu nienależnie pobranych świadczeń. Kluczowe zmiany dotyczą:
- Utrzymanie 10-letniego okresu przedawnienia należności liczonego od uprawomocnienia się decyzji
- 5-letni termin na wydanie decyzji o zwrocie licząc od ostatniego dnia okresu, za który pobrano świadczenie
- Możliwość odliczenia zwróconych świadczeń w rozliczeniu podatkowym na zasadach obowiązujących od 2019 roku
- Wzmocnienie odpowiedzialności płatników składek za przekazywanie nieprawdziwych danych
Pamiętaj o terminach
- Należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych ulegają przedawnieniu po upływie 10 lat, licząc od dnia uprawomocnienia się decyzji ustalającej należność
- Jeżeli osoba pobierająca świadczenia zawiadomiła organ wypłacający o okolicznościach powodujących ustanie prawa do świadczeń, kwoty nienależnie pobranych świadczeń podlegają zwrotowi bez odsetek za zwłokę
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350 t.j.) - art. 84 i następne.