Możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ?Ochrona różnorodności (...)

Możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ?Ochrona różnorodności biologicznej (?)?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2017 r. (data wpływu 21 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ?Ochrona różnorodności biologicznej (?)? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ?Ochrona różnorodności biologicznej (?)?.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.).

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną do organizacji zbiorowego lokalnego życia publicznego na swoim terytorium oraz realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W związku z aplikowaniem Gminy do konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa dla działania 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej RPO W 2014-2020, Gmina, jako beneficjent pomocy, chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowanych zadania i tym samym otrzymać dofinansowanie, musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Gminę odzyskany w całości lub części, zarówno podczas realizowanej inwestycji, jak i również po jej zakończeniu.

Poniżej dane dotyczące planowanej inwestycji:

Gmina będzie aplikowała o środki w konkursie ogłoszonym przez Zarząd Województwa dla działania 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej RPO W 2014-2020 na realizację zadania ?Ochrona różnorodności biologicznej (?)?. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Powiatem i Gminą B. Liderem Projektu będzie Powiat, Gmina A. i Gmina B. występują jako Partnerzy Projektu. Gmina będzie odpowiedzialna za realizację części dotyczącej Utworzenia Centrum. Planowane przedsięwzięcie obejmuje fragment działki ewidencyjnej nr 394. Powierzchnia terenu objętego planem inwestycyjnym zajmować będzie 0,47 ha, przy czym powierzchnia zabudowy budynku Centrum 900 m2.

Planowana inwestycja składa się z dwóch zasadniczych części:

  1. Budynku Centrum, którego dominującą funkcją będzie działalność ekspozycyjno-edukacyjna w zakresie wiedzy o lokalnej przyrodzie ? jej różnorodności, sposobach i konieczności ochrony, występowaniu gatunków.
    Budynek składać się będzie w głównej części na nowoczesną, otwartą, wielofunkcyjną, multimedialną i interaktywną przestrzeń, która może być dowolnie dzielona i aranżowana. Wielofunkcyjna przestrzeń uzupełniona zostanie o pracownię przygotowania wystaw i aranżacji oraz o powierzchnię magazynową. W budynku znajdować się będzie również sala konferencyjna dla min. 60 osób, hall z szatnią i informacją oraz pomieszczenia biurowe, socjalne, gospodarcze i toalety.
  2. Ogrodu ochrony różnorodności biologicznej i zielonego dachu budynku. Ogród oraz zielony dach są kompletnymi obiektami, połączonymi funkcjonalnie oraz przestrzennie. Razem będą pełniły funkcję edukacyjną (związaną z popularyzacją i promocją przyrody ? w szczególności lokalnych gatunków, ich miejsc występowania, sposobów ochrony i utrzymania bioróżnorodności) oraz ochrony różnorodności biologicznej (w zakresie utworzenia sztucznych siedlisk rodzimych gatunków ? w tym gatunków rzadkich). Z tego powodu w ogrodzie powinny znaleźć się rodzime gatunki roślin takie jak: (?). Ogród oraz zielony dach podzielony zostanie na zróżnicowane strefy ukazujące różnorodność lokalnej przyrody. W ogrodzie mogą znaleźć się między innymi: strefa łąki z ulami, leśna z budkami lęgowymi, wodno-błotna (z wykorzystaniem mikroretencji), bagienna z szuwarami i schronieniami dla owadów, jaskinia, torfowiska. W ogrodzenie i na zielonym dachu wytyczona zostanie ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna wiodąca przez kolejne strefy. Ścieżka uzupełniona zostanie o miejsca do prowadzenia warsztatów, prelekcji i wystaw na świeżym powietrzu. Zostanie także wyposażona w niezbędną infrastrukturę (np. oświetlenie, odwodnienie) i małą architekturę (np. ławki do wypoczynku, śmietniki, łamacze światła). W ogrodzie zlokalizowane zostanie także wyposażenie umożliwiacie interakcje z otoczeniem. Zagospodarowanie terenu uzupełni plac wejściowy, przy którym zlokalizowane zostanie główne wejście do budynku. Plac wejściowy będzie łączył się z ul. ?c?. Przy placu wejściowym zlokalizowane zostaną miejsca postojowe dla rowerów, dla samochodów pracowników (ok. 5) oraz dla odwiedzających (ok. 15, w tym miejsca dla osób niepełnosprawnych). Plac wejściowy wyposażony zostanie w niezbędną infrastrukturę i małą architekturę.

Na terenie przedsięwzięcia wyznaczona zostanie także strefa techniczna z możliwością dojazdu oraz miejsce składowania odpadów. Teren, na którym będzie umiejscowiona inwestycja jest terenem gminnym. Wszystkie nabyte w trakcie realizacji zadania towary i usługi, w zakresie dofinansowania, nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Teren obiektu będzie udostępniany nieodpłatnie, w związku z realizacją projektu nie będą pobierane żadne opłaty (również w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat po jego zakończeniu). Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji będą wystawiane na Gminę .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do inwestycji Gmina będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części, w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina w związku z realizacją inwestycji nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości, jak również w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję, jak i po jej zakończeniu, gdyż nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT w związku z wykorzystaniem tejże inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy ? kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go ? dla tej czynności ? za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez ?podatników? w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza ? w myśl art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną do organizacji zbiorowego lokalnego życia publicznego na swoim terytorium oraz realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W związku z aplikowaniem Gminy do konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa dla działania 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej RPO W 2014-2020. Gmina, jako beneficjent pomocy, chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowanych zadania i tym samym otrzymać dofinansowanie, musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Gminę odzyskany w całości lub części zarówno podczas realizowanej inwestycji, jak i również po jej zakończeniu. Gmina będzie aplikowała o środki w konkursie ogłoszonym przez Zarząd Województwa dla działania 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej RPO W 2014-2020 na realizację zadania ?Ochrona różnorodności biologicznej na terenie Subregionu Południowego?. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Powiatem i Gminą. Liderem Projektu będzie Powiat, Gmina A. i Gmina B. występują jako Partnerzy Projektu. Gmina będzie odpowiedzialna za realizację części dotyczącej Utworzenia Centrum. Planowane przedsięwzięcie obejmuje fragment działki ewidencyjnej nr 394. Powierzchnia terenu objętego planem inwestycyjnym zajmować będzie 0,47 ha, przy czym powierzchnia zabudowy budynku Centrum 900 m2.

Planowana inwestycja składa się z dwóch zasadniczych części:

  1. Budynku Centrum, którego dominującą funkcją będzie działalność ekspozycyjno-edukacyjna w zakresie wiedzy o lokalnej przyrodzie ? jej różnorodności, sposobach i konieczności ochrony, występowaniu gatunków.
    Budynek składać się będzie w głównej części na nowoczesną, otwartą, wielofunkcyjną, multimedialną i interaktywną przestrzeń, która może być dowolnie dzielona i aranżowana. Wielofunkcyjna przestrzeń uzupełniona zostanie o pracownię przygotowania wystaw i aranżacji oraz o powierzchnię magazynową. W budynku znajdować się będzie również sala konferencyjna dla min. 60 osób, hall z szatnią i informacją oraz pomieszczenia biurowe, socjalne, gospodarcze i toalety.
  2. Ogrodu ochrony różnorodności biologicznej i zielonego dachu budynku. Ogród oraz zielony dach są kompletnymi obiektami, połączonymi funkcjonalnie oraz przestrzennie. Razem będą pełniły funkcję edukacyjną (związaną z popularyzacją i promocją przyrody ? w szczególności lokalnych gatunków, ich miejsc występowania, sposobów ochrony i utrzymania bioróżnorodności) oraz ochrony różnorodności biologicznej (w zakresie utworzenia sztucznych siedlisk rodzimych gatunków ? w tym gatunków rzadkich). Z tego powodu w ogrodzie powinny znaleźć się rodzime gatunki roślin takie jak: (?). Ogród oraz zielony dach podzielony zostanie na zróżnicowane strefy ukazujące różnorodność lokalnej przyrody. W ogrodzie mogą znaleźć się między innymi: strefa łąki z ulami, leśna z budkami lęgowymi, wodno-błotna (z wykorzystaniem mikroretencji), bagienna z szuwarami i schronieniami dla owadów, jaskinia, torfowiska. W ogrodzenie i na zielonym dachu wytyczona zostanie ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna wiodąca przez kolejne strefy. Ścieżka uzupełniona zostanie o miejsca do prowadzenia warsztatów, prelekcji i wystaw na świeżym powietrzu. Zostanie także wyposażona w niezbędną infrastrukturę (np. oświetlenie, odwodnienie) i małą architekturę (np. ławki do wypoczynku, śmietniki, łamacze światła). W ogrodzie zlokalizowane zostanie także wyposażenie umożliwiacie interakcje z otoczeniem. Zagospodarowanie terenu uzupełni plac wejściowy, przy którym zlokalizowane zostanie główne wejście do budynku. Plac wejściowy będzie łączył się z ul. ?c?. Przy placu wejściowym zlokalizowane zostaną miejsca postojowe dla rowerów, dla samochodów pracowników (ok. 5) oraz dla odwiedzających (ok. 15, w tym miejsca dla osób niepełnosprawnych). Plac wejściowy wyposażony zostanie w niezbędną infrastrukturę i małą architekturę.

Na terenie przedsięwzięcia wyznaczona zostanie także strefa techniczna z możliwością dojazdu oraz miejsce składowania odpadów. Teren, na którym będzie umiejscowiona inwestycja jest terenem gminnym. Wszystkie nabyte w trakcie realizacji zadania towary i usługi, w zakresie dofinansowania, nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Teren obiektu będzie udostępniany nieodpłatnie, w związku z realizacją projektu nie będą pobierane żadne opłaty (również w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat po jego zakończeniu). Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji będą wystawiane na Gminę.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii ustalenia, czy Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części, w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że wszystkie nabyte w trakcie realizacji zadania towary i usługi, w zakresie dofinansowania, nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Teren obiektu będzie udostępniany nieodpłatnie, w związku z realizacją projektu nie będą pobierane żadne opłaty. Zatem, w omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony.

Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z planowanymi inwestycjami, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie będzie miał więc możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości ani w całości, ani w części odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu pn.: ?Ochrona różnorodności biologicznej (?)?, zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona ? wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy ? przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r., poz. 383, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 , z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika