Samochód ciężarowy ?z kratką? wzięto w leasing operacyjny w 2003 roku. Po zakończonym leasingu (...)

Samochód ciężarowy ?z kratką? wzięto w leasing operacyjny w 2003 roku. Po zakończonym leasingu został wykupiony i wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Przez cały okres leasingu odliczano w 100% VAT od rat leasingowych. Z faktury zakupu w 60% zgodnie z obowiązującymi przepisami w podatku VAT. Czy zmiana kwalifikacji pojazdu na osobowy polegająca na wymontowaniu przegrody między częścią osobową a bagażową, spowoduje obowiązek skorygowania wcześniej odliczonego podatku VAT od rat leasingowych?

Z wniosku złożonego przez podatnika wynika, że od 2003r. odliczał on 100% podatku naliczonego od rat leasingowych samochodu ciężarowego w rozumieniu ówczesnych przepisów o podatku od towarów i usług. Aktualnie podatnik wymontowuje przegrodę oddzielającą część osobową od bagażowej, tzw. ?kratkę?. Wątpliwości wnioskodawcy budzi fakt, czy zmiana ta spowoduje konieczność skorygowania wcześniej odliczonego podatku.

Zgodnie z art. 86 ust. 3, 4, 5, 5b, 5c, 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000zł.

Porady prawne

Według art. 86 ust. 4 przepis ust. 3 art. 86 ustawy nie dotyczy między innymi:1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię tego zaświadczenia podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4 art. 86 ustawy ? podatnik obowiązany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tych okolicznościach, w terminie 7 dni od ich zaistnienia. Jeżeli ww zmiany zostaną dokonane w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w całości w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tych zmian.

W przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w art. 86 ust.

3 ustawy, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000zł.

Wyżej wskazane przepisy regulują zasady odliczenia podatku naliczonego przy zakupie pojazdów samochodowych oraz przy użytkowaniu takich pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Uregulowania te, wbrew twierdzeniu podatnika, zawierają również rozwiązania dotyczące ewentualnego skorygowania kwoty podatku naliczonego w przypadku dokonania zmian technicznych, w wyniku których pojazd przestaje spełniać wymagania, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4.

Przepisy te nie znajdą jednak zastosowania w niniejszej sprawie.Zgodnie bowiem z art. 154 ustawy o podatku od towarów i usług przepisu art. 86 ust. 7 ustawy nie stosuje się do samochodów będących przedmiotem leasingu, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, obowiązującymi przed dniem 1 maja 2004r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy. Uregulowanie to znajdzie zastosowanie w odniesieniu do umowy zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy, bez uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie ustawy, oraz pod warunkiem, że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 14 maja 2004r.

Podatnik korzystał od 2003r. z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od rat wynikających z zawartej umowy leasingu. Obowiązujące wówczas przepisy podatkowe w zakresie podatku od towrów i usług nie wymagały potwierdzenia dodatkowym badaniem technicznym właściwości technicznych pojazdu samochodowego, od których uzależnione było prawo podatnika do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur leasingowych.W związku z tym nie zachodzi w niniejszym przypadku konieczność skorygowania odliczonej kwoty podatku naliczonego od rat leasingowych.

Również w przypadku trwania umowy leasingu pod rządami nowych przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, jeśli tylko spełnione zostały warunki sformułowane w art. 154 ustawy, zmiana techniczna polegająca na wymontowaniu trwałej przegrody pozostanie bez wpływu na odliczony od rat leasingowych podatek od towarów i usług.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie postanowił jak w sentencji.

Według art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy nie dokonuje więc oceny poprawności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika