Czy syndyk może stosować rozliczenie w ramamch przepisów o opodatkowaniu podatkiem liniowym?

Czy syndyk może stosować rozliczenie w ramamch przepisów o opodatkowaniu podatkiem liniowym?

Wnioskiem z dnia wystąpiła Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawiając następujący stan faktyczny:W Pani ocenie jako syndyka uważa Pani, że jest on podmiotem prywatnym, który może rozliczać podatek w oparciu o przepisy o podatku liniowym z następujących powodów:- syndyk na mocy wyznaczenia go na stanowisko syndyka postanowieniem sądu lub sędziego komisarza pełni w postępowaniu funkcje organu o charakterze publicznoprawnym, nie jest uczestnikiem, ani reprezentantem uczestników postępowania,- działa samodzielnie jako organ, nie działając ani na zlecenie upadłego ani na zlecenie wierzycieli,- powołanie syndyka orzeczeniem nie oznacza zawarcia z nim umowy o pracę, ani innej umowy cywilnoprawnej,- jeżeli syndyk nie chce wykonywać woli sądu może złożyć wniosek o odwołanie co potwierdza, że nie może stosować przepisów o umowie zlecenia lub umowy o dzieło,- wykonywanie funkcji przez syndyka nie jest działalnością usługową, ani działalnością w ramach wolnego zawodu, gdyż działalność nie jest wykonywana w sposób zorganizowany, ciągły,- wykonywanie funkcji syndyka nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 19.11.1999r. - prawo działalności gospodarczej,syndyk nie ma charakterystycznej dla działalności gospodarczej swobody podejmowania działalności i jej zaprzestania,- syndyk w postępowaniu upadłościowym działa na rachunek upadłego,- wynagrodzenie syndyka wypłacane jest z masy upadłości, jest wynagrodzeniem za pełnienie funkcji procesowej, można je przyznać wyłącznie w postępowaniu upadłościowym, syndyk traci prawo do wynagrodzenia jeśli go nie zażąda przed upływem określonego terminu, - syndyk i komornik nie prowadzi działalności gospodarczej a także nie wykonuje wolnego zawodu. Podatnik wybrał opodatkowanie stawką liniową i nie wykonywał wcześniej usług ani na rzecz upadłego ani na rzecz poprzedniego pracodawcy.

Porady prawne

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wynika, iż działalność wykonywana osobiście i pozarolnicza działalność gospodarcza stanowią odrębne źródła przychodów. Zgodnie z brzmieniem art. 5a pkt 6 ww. ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Wykładnia gramatyczna ww. przepisu wskazuje bezwarunkowo wyłączenie działalności określonej w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z pojęcia działalności gospodarczej.Na gruncie przepisów cytowanej powyżej ustawy przychody uzyskiwane przez syndyka należy jednoznacznie zakwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w przepisie art. 13 pkt 6 tej ustawy. W myśl ww. przepisu, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej lub samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym lub administracyjnym oraz płatników z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10 i inkasentów należności publicznoprawnych a także przychody z tytułu udziału w komisjach powołanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej w wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 9. Regulacje prawne odnoszące się do zasad oraz sposobu powoływania syndyka masy upadłości reguluje wprost ustawa z dnia 28 lutego 2003r.

Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 ze zm.). Analizując treść ustawy, należy podkreślić, iż syndyka powołuje są po ogłoszeniu upadłości do wykonywania czynności w ramach postępowania upadłościowego. Powierzonym syndykowi przez ustawodawcę zadaniem jest przede wszystkim zarządzanie majątkiem upadłego oraz wykonywanie czynności przy likwidacji tego majątku. Syndykowi przysługuje prawo do wynagrodzenia za swoje czynności odpowiadające wykonywanej pracy, w tym również prawo do zaliczek orzekanych przez sędziego komisarza. Wykonywanie funkcji syndyka nie jest prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a ust 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bowiem wykonywanie tej funkcji nie jest działalnością usługową ani działalnością wykonywaną w ramach wolnego zawodu, gdyż działalność ta nie jest wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. To z kolei wynika z faktu, że wyznaczenie danej osoby na stanowisko syndyka zależy wyłącznie od decyzji sądu upadłościowego. Nikt, nawet jeżeli spełnia ustawowe wymagania do pełnienia funkcji syndyka, nie ma roszczenia o powołanie na to stanowisko. Zatem nie występuje tutaj charakterystyczna dla działalności gospodarczej swoboda podejmowania i zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej. Powołanie na stanowisko syndyka odnosi się wyłącznie do konkretnego postępowania upadłościowego.

Powyższe regulacje, dają pełną podstawę do przyjęcia, iż wypłacone syndykowi należności z tytułu świadczonych przez niego usług, stanowią na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z działalności wykonywanej osobiście a to z uwagi na okoliczność, iż sposób powoływania syndyka oraz będąca następstwem tego powołania działalność całkowicie wypełnia hipotezę przepisu art. 13 pkt 6 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy podkreślić, iż w świetle obowiązujących ww. ustawy nie ma przeszkód, aby osoby prowadzące działalność gospodarczą równocześnie wykonywały na zlecenie sądu określone czynności i osiągały z tego tytułu przychody, o których mowa w art. 13 pkt 6 tej ustawy. Wobec powyższego stanowisko wyrażone we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.Zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią we wniosku i stanu prawnego w dniu wydania postanowienia. Postanowienie powyższe nie wiąże Pani jako strony, wiąże natomiast właściwe dla podatnika organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jego uchylenia lub zmiany w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika