Czy wykonanie przez Dystrybutorów zobowiązań wynikających z umów, mających na celu uzyskanie jak (...)

Czy wykonanie przez Dystrybutorów zobowiązań wynikających z umów, mających na celu uzyskanie jak najlepszych wyników sprzedaży, z czego Spółka odnosić będzie wymierne korzyści ekonomiczne i za co wypłacać będzie wynagrodzenie, stanowi odpłatne świadczenie usług?

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła szereg umów z podmiotami trzecimi, na mocy których podmioty te (dalej zwane Dystrybutorami) nabywają od niej między innymi, tak zwane zestawy startowe, zawierające kartę SIM, umożliwiającą korzystanie z usług telekomunikacyjnych w przedpłaconym systemie oraz ulotki informacyjne. Zestawy startowe mogą również zawierać telefon, a niekiedy inne przedmioty. Dystrybutorzy odsprzedają zestawy startowe odbiorcom indywidualnym lub innym podmiotom należącym do ich sieci sprzedaży. Spółka planuje renegocjację przedmiotowych umów z Dystrybutorami i zmiany tych umów w sposób opisany poniżej.

Porady prawne

Zgodnie z obecnie zawartymi umowami, jeżeli Dystrybutor sprzeda zestaw startowy klientowi, który doładuje swoje konto prepaidowe (z karty SIM, pochodzącej z tego zestawu startowego) kwotą min. 20zł, wówczas nabywa prawo do rabatu. Po zakończeniu każdego miesiąca, Spółka przygotowuje podsumowanie ilości kont prepaidowych, doładowanych z kart SIM, sprzedanych przez danego Dystrybutora, obliczając w ten sposób łączną kwotę należnego Dystrybutorowi rabatu za dany miesiąc, związanego ze sprzedażą na rzecz klientów, którzy po zakupie zestawów startowych, faktycznie doładowali swoje konta prepaidowe. Następnie Spółka wystawia na rzecz Dystrybutora faktury korygujące, do faktur dokumentujących sprzedaż na jego rzecz zestawów startowych, zmniejszając cenę sprzedaży tych zestawów. Ponadto na poszczególne kwartały oraz dany rok, Spółka wyznacza Dystrybutorom pewien określony plan sprzedaży produktów u niej zakupionych. Wykonanie tego planu skutkuje udzieleniem przez Spółkę rabatu, którego konkretna wysokość jest zależna od proporcji, w jakiej pozostaje faktyczna sprzedaż dokonana przez Dystrybutora do wysokości przewidzianej w kwartalnym lub rocznym planie sprzedaży. Po obliczeniu kwoty rabatu, Spółka wystawia na rzecz Dystrybutora faktury korygujące, do faktur dokumentujących sprzedaż na ich rzecz zestawów startowych, zmniejszając cenę sprzedaży tych zestawów.

Spółka zamierza zobowiązać Dystrybutorów do podejmowania kompleksowych działań marketingowych, mających łącznie zapewnić możliwie największą sprzedaż produktów Spółki. Efektywność wypełniania przez dystrybutora takich obowiązków byłaby mierzona w sposób uwzględniający obecne mechanizmy kalkulacji rabatów, tj. byłaby również mierzona na bazie takich obiektywnych kryteriów jak ilość doładowań prepaidowych oraz stopień realizacji kwartalnych i rocznych planów sprzedaży. Jednocześnie jednak przewidywana jest możliwość rozszerzenia zakresu i rodzaju premii pieniężnych związanych z uzyskiwanymi przez Dystrybutorów wynikami sprzedaży. Powyższe działania mają na celu wzmocnienie motywacji Dystrybutorów do uzyskiwania jak najlepszych wyników sprzedaży, Spółka chce przejść z systemu udzielania rabatów związanych z konkretnymi rodzajami premii/rabatów i konkretnymi dostawami na bardziej elastyczny system udzielania premii za całokształt działań marketingowych.

Zdaniem Spółki wykonanie przez Dystrybutorów zobowiązań wynikających z nowych umów, mających na celu uzyskanie jak najlepszych wyników sprzedaży, mierzonej na kilku polach, z czego Spółka odnosić będzie wymierne korzyści ekonomiczne i za co wypłacać będzie wynagrodzenie, będzie stanowić odpłatne świadczenie przez Dystrybutora usług na rzecz Spółki.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 29 ust. 1 w/w ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z ust. 4 powołanego przepisu, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w celu intensyfikacji sprzedaży swoich produktów, Spółka zamierza renegocjować dotychczasowe umowy podpisane z Dystrybutorami, zmieniając system stosowanych obecnie rabatów i premii pieniężnych udzielanych bądź wypłacanych Dystrybutorom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Z taką sytuacją mamy do czynienia obecnie. Po renegocjacji umów obecnie stosowane przez Spółkę mechanizmy kalkulacji, stanowiące podstawę do wypłat lub udzielania odrębnych premii rabatów, będą stanowiły jedynie jedno z kryteriów decydujących o wysokości przyznawanej premii. W tej sytuacji nie będzie możliwe przyporządkowanie wypłaconej premii z konkretną dostawą. W konsekwencji należy uznać, że wypłacone premie pieniężne związane będą z określonymi zachowaniami Dystrybutorów, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi będą podlegały opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika