Czy omawiany poniżej e-komunikat nie ulega jakimkolwiek zmianom w zakresie danych, które faktury (w (...)

Czy omawiany poniżej e-komunikat nie ulega jakimkolwiek zmianom w zakresie danych, które faktury (w tym e-faktury) powinny zawierać zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur i tym samym w podanym niżej stanie faktycznym zmiana wyłącznie elementów dodatkowych faktury (e-faktury) nie stanowi naruszenia integralności danych e-faktury w myśl § 4 pkt 2 rozporządzenia?

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. iż omawiany poniżej e-komunikat nie ulega jakimkolwiek zmianom w zakresie danych, które faktury (w tym e-faktury) powinny zawierać zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur i tym samym w podanym niżej stanie faktycznym zmiana wyłącznie elementów dodatkowych faktury (e-faktury) nie stanowi naruszenia integralności danych e-faktury w myśl § 4 pkt 2 rozporządzenia, Naczelnik Urzędu Skarbowego ? biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

Porady prawne

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Strona wystawia i przesyła na rzecz kontrahenta faktury w formie elektronicznej (e-faktury). Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie e-faktur Strona jak i kontrahent dokonując wymiany przedmiotowych e-faktur korzystają z systemu wymiany danych elektronicznych. Strona również zawarła z kontrahentem ?Porozumienie o współpracy w zakresie EDI (Electronic Data Interchange). W praktyce Strona przesyła do kontrahenta jeden e-komunikat zawierający:obowiązkowe elementy faktury VAT (stanowiące e-fakturę), o których mowa w § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur orazinne, dodatkowe informacje, np. numer zamówienia (będący podstawą dostawy określonej partii towarów), numer hali sprzedaży kontrahenta, do której dany towar został dostarczony itp.

Przesłanie w e-komunikacie obowiązkowych elementów faktury jest wymagane zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur. Zaś przesłanie informacji dodatkowych pozwala na prawidłowe zidentyfikowanie przez kontrahenta określonej dostawy towarów.Na podstawie zawartej umowy Strona za moment wystawienia danej e-faktury uznaje moment, w którym e-faktura ostatecznie opuszcza jej system komputerowy. Z kolei za moment otrzymania danej e-faktury kontrahent uznaje moment, w którym e-faktura zostanie zaksięgowana w jego systemie. Sposób funkcjonowania systemu nie pozwala jednak na zaksięgowanie przez kontrahenta e-faktury, która została przesłana w formie e-komunikatu zawierającego jakikolwiek błąd lub niezgodność, w tym również w sytuacji, gdy niezgodność dotyczy tej części e-komunikatu, która zawiera informacje dodatkowe. Strona otrzymuje okresowo tzw. ?raport podsumowujący? zawierający wykaz przesłanych przez Stronę e-faktur, które z powodu niezgodności nie zostały zaakceptowane przez kontrahenta (tj. nie trafiły do systemu księgowego).

W zależności od charakteru danych (informacji), których dotyczą przedmiotowe niezgodności Strona przyjmuje odpowiedni sposób postępowania. W przypadku, gdy wysłana do kontrahenta e-faktura zawiera niezgodności w danych, o których mowa w § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur, Strona wystawia fakturę korygującą w formie papierowej zawierającą odpowiednią adnotację, iż dotyczą odpowiednich faktur wystawionych w formie elektronicznej.

Natomiast w przypadku dodatkowych informacji, niewymienionych w § 9 ust.

1 rozporządzenia w sprawie faktur, jak np. numer zamówienia Strona dokonuje uzupełnienia lub poprawienia danej informacji i ponownie wysyła cały e-komunikat. Poprawiony dokument może być wysłany do kontrahenta w formie papierowej (wydruk) lub elektronicznej. Używany przez Stronę zgodnie z umową system nie pozwala bowiem na odrębne wysłanie jedynie tych elementów e-komunikatu, które stanowią wyłącznie informacje dodatkowe bez wysłania pozostałych (tj. obligatoryjnych danych e-faktury). W związku z powyższym Strona zwróciła o potwierdzenie stanowiska, iż omawiany e-komunikat nie ulega jakimkolwiek zmianom w zakresie danych, które faktury (w tym e-faktury) powinny zawierać zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur i tym samym w podanym wyżej stanie faktycznym zmiana wyłącznie elementów dodatkowych faktury (e-faktury) nie stanowi naruszenia integralności danych e-faktury w myśl § 4 pkt 2 rozporządzenia.

W pierwszej kolejności Naczelnik zauważa, iż zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:1)bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub2)poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w tym w art. 106 ust. 1 oraz w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Stosownie natomiast do § 9 ust. 1 rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:1)imiona i nazwiska lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;2)numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;3)dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;4)nazwę towaru lub usługi;5)jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;6)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);7)wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);8)stawki podatku;9)sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;10)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;11)wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;12)kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażona cyframi i słownie.

Oceniając prawidłowość faktur wystawionych i przesłanych w ramach systemu EDI należy uwzględnić specyfikę samych faktur elektronicznych, a główny nacisk należy kłaść na wymóg zachowania integralności danych zawartych w fakturze i zapewnienie autentyczności jej pochodzenia. Wprowadzenie do e-komunikatu (który z opisu stanu faktycznego wynika, iż tworzy integralną całość) zmian dotyczących dodatkowych elementów, tj. numer zamówienia (będący podstawą dostawy określonej partii towarów), numer hali sprzedaży kontrahenta, do której dany towar został dostarczony itp. powodowałoby, iż dane zawarte w pierwszym e-komunikacie wysłanym do wystawcy, różniłby się od danych zawartych w e-komunikacie otrzymanym i zaksięgowanym przez nabywcę towarów i usług. Skoro e-komunikat tworzy integralną całość (zgodnie bowiem z umową przedmiotowych nie można rozdzielić) to zmiana nawet dodatkowych informacji jest niedopuszczalna z punktu widzenia wymogu zachowania integralności danych zawartych w fakturze elektronicznej, ustanowionej w przepisie § 4 pkt 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych. Zgodnie z bowiem z wykładnią językową ?integralny? to m.in. ?nierozerwalnie związany z całością? (Słownik Języka Polskiego, pod red. M. Szymczaka), innymi słowy ? nienaruszalny lub niepodzielny. Ponadto specyfika wymiany danych elektronicznych w systemie EDI nakazuje przyjąć, iż kopię faktury stanowi zapis tej faktury (zapis danych) w systemie informatycznym wystawcy, a oryginał ? to tożsamy zestaw danych elektronicznych przesłany do nabywcy towarów lub usług. Skoro więc używany przez Stronę zgodnie z umową system nie pozwala na odrębne wysyłanie jedynie tych elementów e-komunikatu, które stanowią wyłącznie informacje dodatkowe bez wysyłania pozostałych, tj. obligatoryjnych danych e-faktury to każdą zmianę w danych e-komunikatu należy uznać za naruszenie integralności danych e-faktury.

Jednocześnie Naczelnik zauważa, iż z opisu stanu faktycznego wynika, iż Strona za moment wystawienia danej e-faktury uznaje moment, w którym e-faktura ostatecznie opuszcza jej system komputerowy. Z kolei za moment otrzymania danej e-faktury kontrahent uznaje moment, w którym e-faktura zostanie zaksięgowana w jego systemie. Pojęcie ?otrzymania? nie jest zdefiniowane w przepisach prawa. Odwołując się do wykładni językowej należy uznać, że przez pojęcie ?otrzymać? rozumie się ?stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś? (Słownik Języka Polskiego, pod red. M. Szymczaka). Otrzymanie faktury jest sytuacją, w której podmiot ma z dokumentem kontakt tego rodzaju, iż może zapoznać się z jego treścią. Stąd należy uznać, iż momentem otrzymania e-faktury będzie chwila, w której e-faktura będzie dostępna odbiorcy faktury na jego (lub wykorzystywanych przez niego) urządzeniach informatycznych (data odbioru przesyłki elektronicznej), a nie moment zaksięgowania w systemie.

Tak więc jeszcze raz należy podkreślić, iż wprowadzenie do e-komunikatu zmian dotyczących dodatkowych elementów (które zgodnie z § 9 rozporządzenia mogłaby zawierać również e-faktura), tj numer zamówienia (będący podstawą dostawy określonej partii towarów), numer hali sprzedaży kontrahenta, do której dany towar został dostarczony itp. powodowałoby, iż dane zawarte w e-komunikacie pozostającym w dyspozycji wystawcy, różniłby się od danych zawartych w e-komunikacie otrzymanym przez nabywcę towarów i usług. Przy czym za datę otrzymania e-komunikatu należy uznać moment zapoznania się z jego treścią, a nie moment zaksięgowania danego dokumentu w systemie. Tym samym zmiana elementów dodatkowych w e-komunikacie stanowi naruszenie integralności danych e-faktury.Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.


Referencje

1401/PH-I/4407/14-59/07/AŁ/PV-I, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika