Czy wydatki marketingowe wymienione powyżej mogą być zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów (...)

Czy wydatki marketingowe wymienione powyżej mogą być zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów jako kosztu własnego sprzedaży usług?

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 07.01.2005 r. (data wpływu 12.01.2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 01.02.2005 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w przedmiocie podatku dochodowym od osób prawnych

postanawia

Porady prawne

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka XXX Sp. z o. o. prowadzi działalność w zakresie handlu farmaceutykami (produktami leczniczymi). Pełni rolę wyłącznego dystrybutora firmy XXX PLC, która występuje jako dostawca i uczestniczy w działalności tworzenia, rozwoju, licencjonowania, marketingu, promocji, dostaw, dystrybucji i sprzedaży produktów. Spółka XXX Sp. z o. o. jest zobowiązana m.in. do świadczenia usług marketingowych na rzecz podmiotu angielskiego, który jest właścicielem marek. Sprzedawane towary posiadają oznaczenia - wytwórca XXX International. Usługi reklamowe są refundowane przez podmiot angielski. Do działań tych należą: reklama telewizyjna, ogłoszenia w prasie, mailing, umowy o dzieło na wygłoszenie wykładów, spotkania z kontrahentami podczas lunchów, kolacji etc., druk folderów, ulotek, prezenterów, bloczków, naklejek reklamowych itp., zakup różnego rodzaju prezentów (kwiaty, kosmetyki, książki etc.), zakup gadżetów do 'organizacji premiowej'. W ramach umowy dystrybucyjnej z podmiotem angielskim XXX Sp. z o. o. przekazuje darowizny szpitalom, klinikom, gabinetom lekarskim powadzonym przez osoby fizyczne jak i prawne, oddziałom szpitalnym, zakładom opieki zdrowotnej. Są to darowizny pieniężne i rzeczowe. Spółka ponadto wyjaśnia iż przekazuje również własne towary. Darczyńcą określonym w umowie darowizny jest XXX Sp. z o. o. w Warszawie a wartości w granicach od 100 do ok. 1.000 zł.

Podatnik prosi o informację:

Czy wydatki marketingowe wymienione powyżej mogą być zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów jako kosztu własnego sprzedaży usług?

Spółka XXX Sp. z o. o. organizuje promocje dla wyrobów firmy angielskiej. Oświadczyła bowiem, że pełni rolę jedynie dystrybutora jej wyrobów, świadczy na rzecz firmy zagranicznej - jako właściciel marek - usługi marketingowe, obciążając kosztami związanymi z wykonaniem poniżej wymienionych usług polegających na realizacji:

- reklamy telewizyjnej,

- ogłoszeń w prasie,

- mailing,

- umów o dzieło na wygłoszenie wykładów,

- spotkań z kontrahentami podczas lunchów, kolacji etc.,

- druku folderów, ulotek, prezenterów, bloczków, naklejek reklamowych itp.,

- zakupu różnego rodzaju prezentów (kwiaty, kosmetyki, książki etc.),

- zakupu gadżetów do 'organizacji premiowej'

- darowizn pieniężnych i rzeczowych.

Tak więc Spółka ponosi koszty uzyskania przychodów związane z realizacją wykonania umowy. Koszty te są jednocześnie kosztami reklamy dla zleceniodawcy, powinny więc podlegać unormowaniom związanym z przepisami dotyczącymi reklamy. Za realizację umowy o świadczenia marketingowe - podatnik otrzymuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie odpowiada refundacji kosztów zewnętrznych poniesionych przy realizacji świadczeń oraz refundacji kosztów ogólnych podatnika ze stosowną marżą.

W tym znaczeniu kosztami uzyskania przychodów podatnika związanymi z jego wynagrodzeniem za realizację umowy marketingowej będą koszty poniesione przez podatnika a dotyczące:

- zorganizowania reklamy telewizyjnej,

- ogłoszeń w prasie związanych z reklamą produktów zleceniodawcy,

- mailingu - związane z reklamą produktu zleceniodawcy,

- umowy o dzieło na wygłoszenie wykładów. Wykłady powinny dotyczyć charakterystyki zalet, możliwości nabycia produktów zleceniodawcy.

- spotkań z kontrahentami zleceniodawcy podczas lunchów, kolacji - o ile podatnik potrafi udokumentować ich poniesienie zgodnie z dowodami księgowymi wymaganymi w świetle ustawy o rachunkowości i uzasadnić ich związek z otrzymywanym wynagrodzeniem z tytułu realizacji umowy marketingowej w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

- druku folderów, ulotek, bloczków, naklejek reklamowych,

- zakupu różnego rodzaju prezentów wręczonych kontrahentowi i ewentualnym klientom zleceniodawcy w związku z reklamą i ich transakcjami ze zleceniodawcą Spółki,

- zakup gadżetów dla sprzedaży premiowej produktów zleceniodawcy,

Koszty związane z darowiznami (gdy darczyńcą jest - jak oświadczyła strona - sam podatnik) zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie mogą być kosztami uzyskania przychodów.

Zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego podarowanie dla ewentualnego kontrahenta zleceniodawcy podatnika kwoty pieniężnej lub konkretnej rzeczy nie może być traktowana jako darowizna, gdyż z samego założenia darczyńca zakłada, że obdarowany zobowiązany będzie do spełnienia określonego świadczenia np. zawarcia kontraktu. Ponieważ zleceniodawca Spółki prowadzi działalność w zakresie obrotu produktami leczniczymi, powinien uwzględnić też przepisy ustawy z dnia 6 wrześnie 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 53, poz. 533 ze zm.) a w szczególności art. 52-60.

Tak więc należy zaznaczyć, że jeśli określony rodzaj reklamy jest zabroniony przez przepisy rozdziału 4 ustawy - Prawo Farmaceutyczne, co skutkuje tym, że do takich czynności nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 który stanowi, że przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Ewentualne koszty takich działań nie będą więc mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Odpowiedź w zakresie stosowania ustawy o VAT zostanie udzielona odrębnym postanowieniem. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika