Czy są kosztem uzyskania przychodu premie pieniężne wypłacane kontrahentom (autoryzowani przedstawiciele (...)

Czy są kosztem uzyskania przychodu premie pieniężne wypłacane kontrahentom (autoryzowani przedstawiciele i in. dystrybutorzy) przez Spółkę świadczącą usługi telekomunikacyjne na podstawie zawartych z nimi umów, o ile spełnią przewidziane umową warunki: (-) premie za sprzedaż do detalu, związane ze sprzedażą kart do punktów sprzedaży detalicznej (procent od obrotu z tytułu nabytych przez dystrybutora kart lub ew. jednostek doładowań); (-) premie za przestrzeganie procedur sprzedaży i terminów płatności (określane kwotowo od każdego zestawu z telefonem zakupionym przez agenta od Spółki); (-) premie za spełnienie uzgodnionego standartu handlowego: określone umieszczanie w punkcie sprzedaży, poprawianie ekspozycji i dostępności produktów (procent obrotu)? Premie dokumentowane są fakturami VAT.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 29 czerwca 2007 r. (złożonym w tutejszym Urzędzie w dniu 29 czerwca 2007 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podstawową działalnością Spółki jest świadczenie usług telekomunikacyjnych. Sprzedaż usług i innych produktów Spółki (np. telefonów, akcesoriów) odbywa się w dużej mierze za pośrednictwem sieci autoryzowanych przedstawicieli i innych dystrubutorów. W przypadku usług post-paid (tj. usług, za które zapłata następuje z dołu), podmioty te na podstawie podpisanych ze Spółką umów agencyjnych zawierają umowy z klientami w imieniu i na rachunek Spółki, otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie prowizyjne. W przypadku usług pre-paid (tj. usług, za które zapłata następuje z góry), podmioty te nabywają od Spółki karty pre-paid oraz elektroniczne jednostki doładowań (EJD), a następnie dystrybuują je do klientów we własnym imieniu i na własny rachunek.

W ramach prowadzonej działalności Spółka prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży usług telekomunikacyjnych i innych produktów Spółki. Podatnik wprowadził m. in. system wynagradzania kontrahentów (autoryzowanych przedstawicieli i innych dystrybutorów) poprzez system tzw. premii pieniężnych. Na podstawie umów zawartych z tymi podmiotami Spółka zobowiązana jest do zapłaty na ich rzecz określonych kwot pieniężnych (premii), o ile kontrahent spełni przewidziane umową warunki. Zawarte przez Podatnika umowy przewidują różne rodzaje premii pieniężnych, przy czym rozliczenia o tym charakterze nie zawsze są wprost określone w umowach jako 'premia'. Rozliczeniami tymi mogą być:

? premie za sprzedaż do detalu, określane też w umowach jako wynagrodzenie dystrybutora z tytułu skutecznych działań marketingowych związanych ze sprzedażą kart do punktów sprzedaży detalicznej (stanowiące procent od obrotu z tytułu nabytych przez dystrybutora kart pre-paid lub ew. elektronicznych jednostek doładowań, przeznaczonych do dalszej odsprzedaży detalicznej konsumentom);

? premie za przestrzeganie procedur sprzedaży i terminów płatności (określane kwotowo, od każdego zestawu z telefonem zakupionym przez agenta od Spółki);

? premie za spełnienie uzgodnionego standartu handlowego, uzależnione od spełnienia przez kontrahenta kryteriów związanych z określonym sposobem umieszczania w punkcie sprzedaży, poprawiania ekspozycji i dostępności produktów itp. (stanowiące określony procent obrotu).

W zależności od danej umowy, występują też premie z tytułu zrealizowania określonego poziomu obrotów w danym okresie, dokonywania płatności w terminie. Premie wypłacane są autoryzowanym przedstawicielom i innym dystrybutorom za okresy miesięczne, kwartalne lub inne okresy określone w umowie. Wysokość premii uzależniona jest od wartości obrotów w danym okresie. Premie mają charakter obowiązkowy, co oznacza, że są płatne po spełnieniu warunków określonych w umowach, a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji Podatnika.

Premie pieniężne wypłacone kontrahentom dokumentowane są za pomocą faktur wystawionych przez tych kontrahentów z wykazanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym stanem faktycznym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy wypłacone premie pieniężne opisane w powyższym stanie faktycznym stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Podatnik uważa, że przepis art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w żadnym z punktów nie odnosi się do kwestii wypłaty premii pieniężnych.

Zdaniem Spółki, aby określić, czy wypłata premii pieniężnej kontrahentowi stanowi koszt uzyskania przychodu konieczne jest stwierdzenie, czy wypłata takiej premii ma związek z przychodem. Wnioskodawca uważa, że związek taki nie powinien budzić wątpliwości. Celem wypłaty premii jest nagrodzanie kontrahenta, który dokonał określonej ilości zakupów, jak również dokonywał płatności w terminach określonych umową. Zatem Podatnik uważa, że wypłata premii służy zwiększeniu sprzedaży Spółki lub jej utrzymaniu na dotychczasowym poziomie. Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że premia pieniężna wypłacana przez Spółkę stanowi koszt uzyskania przychodów w rozumieniu ustawyo podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do opisanego stanu faktycznego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje, co następuje:

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Interpretacja pojęcia 'koszty uzyskania przychodów', zawartego w w/w art. 15 ust. 1 updop, prowadzi do wniosku, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem że:

? są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,

? są to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

? nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 updop.

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że umowy zawierane przez Spółkę z kontrahentami dają możliwość przyznania premii pieniężnej, której wysokość uzależniona jest od wartości obrotów w danym okresie. Premie przyznawane są za spełnienie wcześniej określonych warunków, tj. za obrót z tytułu nabytych przez dystrybutora kart pre-paid lub ew. elektronicznych jednostek doładowań, przeznaczonych do dalszej odsprzedaży detalicznej konsumentom, za przestrzeganie procedur sprzedaży i terminów płatności, za spełnienie uzgodnionego standartu handlowego, uzależnione od spełnienia przez kontrahenta kryteriów związanych z określonym sposobem umieszczania w punkcie sprzedaży, poprawiania ekspozycji i dostępności produktów. Wypłacanie premii pieniężnych przez Podatnika kontrahentom ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki. Premie pieniężne wypłacane kontrahentom stanowić mogą w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów. Pomiędzy wydatkiem poniesionym przez Spółkę z tytułu wypłaty premi pieniężnej kontrahentom a wielkością osiągniętego przychodu zachodzi bowiem związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi przez Spółkę wydatkami a możliwością osiągnięcia przez nią przychodu. Wydatek ten jest ponoszony przez Spółkę w celu utrzymania na co najmniej dotychczasowym poziomie lub zwiększenia wielkości sprzedaży.

Wobec powyższego należy uznać, że po spełnieniu warunków określonych w umowie w zakresie przyznania premii pieniężnej oraz po jej udzieleniu, wypłacający premię ma prawo na podstawie faktury VAT zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Warunkiem zaliczenia przyznanej premii pieniężnej do kosztów uzyskania przychodów jest jej udokumentowanie fakturą wystawioną przez otrzymującego tę premię, o ile taki sposób przyznawania premii został określony w umowie między stronami.

Na Podatniku spoczywa ciężar prawidłowego udokumentowania wydatku, jak i wykazania związku pomiędzy poniesieniem wydatku a uzyskaniem przychodu. Spółka musi wykazać, że poniosła celowy i racjonalny koszt z punktu widzenia jej wiedzy o związku przyczynowo-skutkowym, zachodzącym pomiędzy poniesionym kosztem a zasadnie oczekiwanym przychodem. Udokumentowaniem premii pieniężnej powinna być w szczególności zawarta pomiędzy stronami umowa określająca jednoznacznie zasady przyznawania premii pieniężnych, sposób ich liczenia i dokumentowania.

W związku z powyższym w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym istnieją podstawy do uznania wypłaty kwoty premii pieniężnych dokonywanych przez Podatnika za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak w sentencji.

W zakresie ustawy o podatku od towarów i usług interpretacja udzielona zostanie odrębnym postanowieniem.

Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się do przedstawionego przez Podatnika we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

W związku z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, jednakże jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika