Czy możliwe jest jest stosowanie przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca (...)

Czy możliwe jest jest stosowanie przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych , motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 z późn.zm.) do określenia wartości świadczenia podatnika na rzecz jego pracownika polegającego na korzystaniu z samochodu służbowego w celach prywatnych poprzez przyjęcie wysokości stawki za 1 km. przewidzianej ww. Regulacjami i ponoszenie wówczas przez pracodawcę kosztów paliwa ?

POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki.. 23 z dnia 23 października 2006 r. (data wpływu : 21 listopada 2006 r.) i uzupełnionego pismami z dnia 14 grudnia 2006 r. (data wpływu : 21 grudnia 2006 r.) i 1 lutego 2007 r. (data wpływu :14 lutego 2007 r.) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe. Uzasadnienie

Porady prawne

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny : Spółka .. w lipcu 2006 roku nabyła samochód osobowy z przeznaczeniem do używania w celu realizacji obowiązków pracowniczych, związanych z utrzymaniem kontaktów handlowych z klientami. Samochód został uwzględniony w Ewidencji Środków Trwałych.
Na wniosek pracownika Spółka udostępniła nieodpłatnie pojazd swojemu pracownikowi poza godzinami pracy, w celach prywatnych, zobowiązując go do pokrycia kosztów paliwa. Zgodnie z art. 12 ustęp 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wszelkie świadczenia niepieniężne ze strony pracodawcy na rzecz pracownika stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu oraz składkom na ubezpieczenie społeczne. Udostępnienie przez Spółkę swojemu pracownikowi samochodu stanowiącego jej własność w celach prywatnych stanowi w świetle powyższej regulacji nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika. Pracodawca ustalił, że wartość tego świadczenia należy obliczyć mnożąc ilość przejechanych przez pracownika w celach prywatnych kilometrów przez stawkę, za 1 km w wysokości 0,50 zł. Stawka ta została ustalona przez Pracodawcę we własnym zakresie, bez odniesienia do norm prawnych. Brak jest bowiem jakichkolwiek regulacji w kwestii wykorzystywania samochodu służbowego w celach prywatnych, o ile kwestie wykorzystania samochodu prywatnego do celów służbowych zostało dokładnie określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. (Dz.U. Nr 27, póz. 271 z późn. zm.) w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.Pracownik zobowiązany jest do ponoszenia we własnym zakresie kosztu paliwa wykorzystywanego do przejazdów samochodem służbowym w celachprywatnych. W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zadał następujące pytania: Czy możliwe jest jest stosowanie przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych , motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 z późn.zm.) do określenia wartości świadczenia podatnika na rzecz jego pracownika polegającego na korzystaniu z samochodu służbowego w celach prywatnych poprzez przyjęcie wysokości stawki za 1 km. przewidzianej ww. Regulacjami i ponoszenie wówczas przez pracodawcę kosztów paliwa ?

Zdaniem Wnioskodawcy :
Z uwagi na brak regulacji w kwestii wykorzystywania samochodu służbowego w celach prywatnych, możliwe jest określenie wartości świadczenie niepieniężnego na rzecz pracownika polegającego na udostępnieniu samochodu służbowego pracownikowi w celach prywatnych poprzez zastosowanie stawki określonej Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r.

, w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, tj. w przedmiotowej sytuacji stawki w kwocie 0,7846 zł za jeden przejechany kilometr i obciążenia podatnika kosztem paliwa.Nie są to regulacje, które wprost dotyczą kwestii ustalenia wartości nieodpłatnego świadczenia podatnika na rzecz pracownika polegające na udostępnieniu samochodu służbowego w celach prywatnych, jednakże w sposób zbliżony regulują kwestię wykorzystania samochodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 10 września 1993 r. PO 4/ŻB-722-135/93 (S. Podat. 1996/8/29) stawki ustalone w tym rozporządzeniu stanowią ekwiwalent pracownika za korzystanie przez zakład pracy z jego własności, zwrot kosztów benzyny oraz innych kosztów związanych z eksploatacją samochodu (np. remonty, odpisy amortyzacyjne, ubezpieczenie). Z tego też względu zdaniem podatnika to na pracodawcy wówczas spocznie obowiązek pokrycia kosztu paliwa do samochodu służbowego wykorzystywanego przez pracownika w celach prywatnych.Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe. Do sytuacji przedstawionej we wniosku nie mają zastosowania uregulowania zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002r w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Powyższe dotyczy zwrotu kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Omówione rozporządzenie dotyczy szczególnej sytuacji wykorzystywania przez pracowników samochodów osobowych (motocykli i motorowerów) niebędących własnością pracodawcy do celów działalności gospodarczej. Dotyczą zatem wyłącznie sytuacji, gdy pracownik swoim prywatnym samochodem świadczy usługę na rzecz zakładu pracy.Gdyby zamysłem ustawodawcy było ujednolicenie przepisów (tj. możliwości zastosowania przepisów rozporządzenia do sytuacji gdy pracownik używa samochodu służbowego do celów prywatnych ) to w Rozporządzeniu znalazłoby się stosowne uregulowanie dotyczące tej sytuacji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika