Czy rabaty przyznawane przez dostawców towarów z innych krajów członkowskich pomniejszają podstawę (...)

Czy rabaty przyznawane przez dostawców towarów z innych krajów członkowskich pomniejszają podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czy też stanowią wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz dostawcy towarów?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm. ) po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o. z dnia 28.11.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 4, art. 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. ) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej rabatów z tytułu zrealizowania określonego poziomu zamówień, w pozostałej części jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący :

Spółka nabywając towary w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych otrzymuje od swoich zagranicznych kontrahentów rabaty. Przedmiotowe rabaty dotyczą dostaw realizowanych w okresach półrocznych lub rocznych. Rabaty przyznawane są w odniesieniu do wszystkich zrealizowanych w okresie dostaw, np. rabat w określonej wysokości przyznawany do każdej zakupionej tony towarów. W tym przypadku kontrahent zagraniczny wystawia fakturę na łączną wartość rabatu, nie wskazując poszczególnych dostaw towarów. Dodatkowo Spółka otrzymuje rabaty z tytułu zrealizowania określonego poziomu zamówień. Także w tym przypadku kontrahent zagraniczny przesyła fakturę dotyczącą rabatu przyznanego za cały okres roczny lub półroczny.

Pytanie Spółki dotyczy następującej kwestii:

Czy rabaty przyznawane przez dostawców towarów z innych krajów członkowskich pomniejszają podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czy też stanowią wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz dostawcy towarów?

Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego :

W opinii Spółki rabat przyznany przez dostawcę towarów w transakcjach wewnątrzwspólnotowych pomniejsza podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Stosownie do regulacji zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto opodatkowaniu podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem. Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywca zobowiązany jest zapłacić. Niemniej jednak, zgodnie z regulacją zawartą w ust. 3 art. 31 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) przy ustalaniu podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiednie zastosowanie znajdują przepisy art. 29 ust. 4. Oznacza to, iż w przypadku rabatów, bonifikat, upustów i skont przyznanych nabywcy przez dostawcę towarów podstawa opodatkowania w transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podlega zmniejszeniu o wartość rabatu. W konsekwencji, w rozliczeniu za miesiąc, w którym została wystawiona faktura dokumentująca rabat, nabywca towarów obowiązany jest dokonać zmniejszenia podstawy opodatkowania o wartość otrzymanego rabatu.

Zdaniem Spółki przyznanie przez dostawcę rabatu, który nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz dotyczy szeregu dostaw zrealizowanych w określonym przedziale czasowym nie może być uznane za świadczenie usług. W tym bowiem przypadku jedyną czynnością realizowaną przez strony transakcji jest dostawa towarów. Spółka pragnie zauważyć, że otrzymuje rabat zarówno za przekroczenie określonego poziomu zakupów, jak i rabat od każdej tony nabytych towarów bez względu na ilość nabytych ton. Mając powyższe na uwadze w opinii Spółki rabaty przyznawane przez dostawców z innych państw unijnych pomniejszają podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ocena podanego stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym :

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Zgodnie z art. 31 ust. 3 przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio. W myśl art. 29 ust. 4 w/w ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymuje rabaty dotyczące dostaw realizowanych w okresach półrocznych lub rocznych. Rabaty przyznawane są w odniesieniu do wszystkich zrealizowanych w okresie dostaw, np. rabat w określonej wysokości przyznawany do każdej zakupionej tony towarów, czyli związany jest z konkretną dostawą. Otrzymywane rabaty dotyczą konkretnych dostaw w określonym czasie i mają bezpośredni wpływ na wartość dostaw, w związku z czym można je uznać za opust obniżający kwotę jaką nabywca obowiązany jest zapłacić z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.Biorąc powyższe pod uwagę, udzielone przez dostawców rabaty zmniejszają u podatnika podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Natomiast w przypadku rabatów z tytułu zrealizowania określonego poziomu zamówień mamy do czynienia z premią, która jest przyznawana w związku z określonym zachowaniem się nabywcy.W myśl przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Należy przy tym zauważyć, iż pomiędzy stronami tej transakcji istnieje relacja zobowiązaniowa, gdyż wypłata premii nie ma charakteru dobrowolnego, uzależniona jest od określonego zachowania Spółki. Z uwagi na powyższe oraz brzmienie ww. przepisów premia stanowić będzie wynagrodzenie bezpośrednio związane z wzajemnym świadczeniem ze strony Podatnika, które należy uznać za świadczenie usług. W przedmiotowym stanie faktycznym usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez stworzenie sytuacji, w której nabywcy decydują się na zakup towarów u niego a nie u innego dostawcy.

Dostawca czerpie korzyść ze stałej współpracy, która skutkuje stałym wysokim poziomem zamówień. Czynnikiem determinującym postępowanie nabywców, w tym Spółki, jest możliwość uzyskania premii pieniężnej po przekroczeniu przez nią określonego progu obrotów, za efektywność współpracy. Dostawca jest zobligowany do wypłaty premii wtedy, gdy nabywcy spełnią określone warunki. Wnioskodawca w tej sytuacji nie zachowuje się biernie ? dokonuje zakupów u określonego dostawcy licząc na konkretne korzyści finansowe, które może przynieść współpraca. Tym samym przedmiotowy rabat nie powoduje zmniejszenia ceny jednostkowej nabywanych przez Podatnika towarów, nie obniża kwoty należnej z tytułu ich sprzedaży.

W świetle powyższego ? w opinii Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu ? czynności wykonywane przez Spółkę w zamian, za które wypłacana jest przez dostawcę premia pieniężna powinny być traktowane ? zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy, jako świadczenie usług. W konsekwencji Podatnik zobowiązany jest ? na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy ? do wystawienia na rzecz dostawcy towarów faktury, spełniającej wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późniejszymi zmianami) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług i opodatkować świadczoną usługę wg stawki 22%.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika