Czy należy do podstawy opodatkowania z tytułu najmu włączyć podatek od nieruchomości i w całości (...)

Czy należy do podstawy opodatkowania z tytułu najmu włączyć podatek od nieruchomości i w całości opodatkować te opłaty podatkiem VAT, czy też można zastosować wariant polegający na wyłączeniu z podstawy opodatkowania podatkiem VAT podatku od nieruchomości i ujmowania go na fakturze VAT jako osobną pozycję z dopiskiem ?nie podlegający opodatkowaniu? ?

Na podstawie art. 216, art. 14 a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.03.2007 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej firma ..... ? podatnik podatku od towarów i usług na podstawie umowy z dnia 17.07.2006 r. wynajmuje lokal użytkowy przeznaczony na działalność gospodarczą. Lokal ten stanowi własność firmy. W umowie najmu została określona wartość czynszu w kwocie 2.632,00 zł + podatek VAT. Firma opodatkowuje czynsz z najmu lokalu stawką podatku 22% i czynności te dokumentuje fakturami VAT. W powyższej umowie zawarte zostały również postanowienia dotyczące zwrotu przez wynajmującego kosztów eksploatacji lokalu, w tym m.in. należności z tytułu podatku od nieruchomości.

Porady prawne

Zapytanie:
Czy należy do podstawy opodatkowania z tytułu najmu włączyć podatek od nieruchomości i w całości opodatkować te opłaty podatkiem VAT, czy też można zastosować wariant polegający na wyłączeniu z podstawy opodatkowania podatkiem VAT podatku od nieruchomości i ujmowania go na fakturze VAT jako osobną pozycję z dopiskiem ?nie podlegający opodatkowaniu?.

Stanowisko Strony:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz U. Nr 54, poz. 535 z poźn. zm.) podlega m. in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 w/w ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 7. Stosownie do art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Zgodnie z zasadą zawartą w tym przepisie usługami ? zdaniem spółki ? są jedynie czynności, które są w niej enumeratywnie wymienione. W świetle powyższego czynność polegająca na zwrocie (refundacji) przez wynajmującego kwoty podatku od nieruchomości nie jest usługą w rozumieniu klasyfikacji statystycznych, a tym samym nie jest usługą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 powołanej ustawy. Zdaniem wnioskodawcy kwotę podatku od nieruchomości należy wyłączyć z podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i wykazać na fakturze jako osobną pozycję z dopiskiem ?nie podlegający opodatkowaniu?.

Zgodnie z art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości Naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 tejże ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego wynika, że jeśli strony ustaliły, że wartość podatku od nieruchomości obciąża najemcę, wówczas podstawę stanowi cały czynsz, wraz z równowartością podatku od nieruchomości. Z podstawy opodatkowania świadczonej usługi nie można bowiem wyłączyć poszczególnych jej elementów. Wynikające z zawartej umowy najmu należności, odrębnie nazwane czynszem oraz kosztami eksploatacji (w tym m.in. należności z tytułu podatku od nieruchomości) składają się na należność z tytułu świadczonej usługi najmu i pozostają w ścisłym związku z tą usługą.

Zatem na całość świadczenia należnego od nabywcy usługi najmu składają się na równi z czynszem i pozostałe należności, są więc obrotem będącym podstawą opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 w/w ustawy. Podstawę opodatkowania stanowi cały czynsz, wraz z równowartością podatku od nieruchomości, gdyż podatek od nieruchomości stanowi część kwoty należnej z tytułu świadczonej usługi.

POUCZENIE

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia. Załączników złożonych do pisma nie poddano ocenie.

Zgodnie z art. 14 a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika