Opodatkowanie dochodów uzyskanych z tytułu stypendiów stażowych wypłacanych w 2010 r. w ramach Programu (...)

Opodatkowanie dochodów uzyskanych z tytułu stypendiów stażowych wypłacanych w 2010 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.


Zmiana interpretacji indywidualnej


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 16 września 2010 r., Nr IPPB4/415-512/10-5/MP wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów, uznającą stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 21 czerwca 2010 r., uzupełnionym w dniu 31 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z tytułu stypendiów stażowych wypłacanych w 2010 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, za:

  1. prawidłowe w odniesieniu do dochodów, których źródłem finansowania jest Fundusz Pracy i środki z budżetu krajowego,
  2. nieprawidłowe w odniesieniu do dochodów, których źródłem finansowania są środki z budżetu Unii Europejskiej,

gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.


Uzasadnienie


Dnia 16 września 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając ? na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako beneficjent wypłaca w 2010 r. uczestnikom projektu, tj. osobom bezrobotnym ? stypendia z tytułu odbywania stażu (ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, art. 53 pkt 6).

Beneficjentami projektu są osoby bezrobotne zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy spełniające kryteria art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy tj. osoby do 25 roku życia, osoby długotrwale bezrobotne, osoby powyżej 50 roku życia, osoby bez kwalifikacji, bez doświadczenia, bez wykształcenia średniego, samotnie wychowujące dziecko do 18 roku życia, bezrobotni niepełnosprawni, bezrobotni po odbyciu kary pozbawienia wolności.

Umowa na realizację projektu zawarta jest na okres od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2013 r. Powiatowy Urząd Pracy realizuje projekt systemowy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Poddziałanie 6.1.3 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Instytucja zarządzająca ? Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Instytucją pośredniczącą II stopnia jest Wojewódzki Urząd Pracy.

Założeniem Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) jest finansowanie projektów w sposób następujący: 85% środki unijne, 15% wkład krajowy.

Na podstawie dokumentu ?Zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki? z dnia 30 grudnia 2009 r. wydanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego środki na finansowanie projektów systemowych są zapewniane z Funduszu Pracy w ramach części będącej w dyspozycji samorządu województwa jak i części będącej w dyspozycji samorządu powiatu. Wysokość udziału środków w dyspozycji samorządu województwa określa Instytucja Pośrednicząca.

Środki te przekazywane są przez dysponenta Funduszu Pracy w miesięcznych transzach zgodnie z harmonogramem załączonym do wniosku o zwiększenie limitu, na rachunki bankowe wyodrębnione dla projektu.

Refundacja do dysponenta Funduszu Pracy jest dokonywana po poświadczeniu wydatków przez daną Instytucję Pośredniczącą do Instytucji Zarządzającej w ramach komponentu regionalnego PO KL. Instytucja Zarządzająca informuje ministra właściwego ds. pracy o wysokości zatwierdzonych wydatków w ramach Poddziałania 6.1.3. w danym miesiącu do 10 dnia następnego miesiąca. Na tej podstawie minister właściwy ds. pracy wystawia zlecenie płatności do BGK w celu dokonania refundacji wydatków dla dysponenta Funduszu Pracy. Refundacja dokonywana jest w ramach limitu wydatków części będącej w dyspozycji ministra właściwego ds. pracy. Pismem z dnia 24 sierpnia 2010 r. Nr IPPB4/415-512/10-2/MP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku. Powyższe uzupełniono w terminie.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytania:


  1. czy Powiatowy Urząd Pracy jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych realizując powyższy projekt ma obowiązek pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od wypłaconych stypendiów stażowych osobom bezrobotnym w roku 2010 r....
  2. w sytuacji zwolnienia z opodatkowania czy Powiatowy Urząd Pracy powinien korygować dotychczas wpłacone zaliczki na podatek dochodowy sporządzając korekty list wypłat za poszczególne miesiące i dokonać zwrotu potrąconych zaliczek podatku uczestnikom projektu...


Przedmiotowa interpretacja została udzielona w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w odniesieniu do pytania Nr 2 wniosek został rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy:

W 2010 r. Wnioskodawca realizując projekt systemowy w ramach PO KL Poddziałanie 6.1.3 i wypłacając stypendia stażowe osobom bezrobotnym będącym uczestnikami projektu ? pobiera i odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Stosując powyższe Wnioskodawca opiera się na dokumencie opracowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ?Zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki? z dnia 30 grudnia 2009 r., w którym zawarto zapis, że: ?W ramach Poddziałania 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudniania oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych zakłada się realizację projektów systemowych przez Powiatowe Urzędy Pracy (PUP) finansowanych ze środków Funduszu Pracy zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz.

415, z późn. zm.). Środki na finansowanie projektów systemowych są zapewniane z Funduszu Pracy w ramach części będącej w dyspozycji samorządu województwa jak i części będącej w dyspozycji samorządu powiatu. Wysokość udziału środków w dyspozycji samorządu województwa określa Instytucja Pośrednicząca. Dofinansowanie projektów systemowych PUP polega na zwiększeniu limitu wydatków Funduszu Pracy dla powiatu na wniosek marszałka województwa lub dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy?.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego w części dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu stypendiów stażowych wypłacanych w 2010 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, których źródłem finansowania jest Fundusz Pracy i środki z budżetu krajowego uznał za prawidłowe. Z kolei, w części dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu stypendiów stażowych wypłacanych w 2010 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, których źródłem finansowania są środki z budżetu Unii Europejskiej uznał za nieprawidłowe.


Stanowisko to uzasadnił w następujący sposób.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca (Powiatowy Urząd Pracy) realizuje projekt systemowy w ramach PO KL, Priorytet VI, Poddziałanie 6.1.3, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca jako beneficjent wypłaca w roku 2010 uczestnikom projektu, tj. osobom bezrobotnym ? stypendia z tytułu odbywania stażu. Beneficjentami projektu są osoby bezrobotne zarejestrowane w PUP, spełniające kryteria art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach ryku pracy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, iż na podstawie art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.), w stosunku do osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy:

  1. bezrobotnych do 25 roku życia,
  2. bezrobotnych długotrwale albo po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego, o którym mowa w art. 50 ust. 2 pkt 2, albo kobiet, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka,
  3. bezrobotnych powyżej 50 roku życia,
  4. bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego,
  5. bezrobotnych samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia,
  6. bezrobotnych, którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia,
  7. bezrobotnych niepełnosprawnych
  • mogą być dodatkowo stosowane działania określone w art. 50-61a.

Stypendium ? w myśl art. 2 pkt 35 ww. ustawy ? oznacza kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadgimnazjalnej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych.

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.


Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • Środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej 'Sekcja Gwarancji',
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie do środków europejskich zaliczył m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż stypendia stażowe otrzymywane w 2010 r.

przez osoby bezrobotne (uczestników projektów PO KL) ? jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ? korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale tylko w części finansowanej ze środków unijnych. Oznacza to, że Wnioskodawca jako płatnik nie jest obowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. stypendiów.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż świadczenia w postaci stypendiów stażowych (jeżeli nie są finansowane ze środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych), wypłacane w 2010 r. z Funduszu Pracy i części wypłacanej z budżetu krajowego nie są objęte zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał także, iż na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia ? od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy.

Zatem, w sytuacji gdy stypendia podlegające opodatkowaniu, stanowią świadczenia wypłacane z Funduszu Pracy, Wnioskodawca ma obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy oraz zgodnie z art. 39 ust. 1, jest obowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych ? imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Za niezgodne z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, uznające, że stypendia stażowe otrzymane w 2010 r. przez osoby bezrobotne, będące uczestnikami projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), finansowanego z udziałem środków europejskich, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej dalej ?ustawą?, jedynie w części finansowanej ze środków unijnych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca wypłaca w 2010 r. stypendia stażowe z projektu systemowego w ramach Poddziałania 6.1.3 PO KL współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Podkreślić należy, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ustawy został m.in. rozszerzony o pkt 137, na podstawie którego zwolnieniem od podatku objęte zostały środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Do środków europejskich, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych zaliczono m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Jak wielokrotnie podkreślał w swym orzecznictwie Trybunał Konstytucyjny, ?zwolnienia nie stanowią uznanego przez ustawodawcę standardu prawnego lecz są ustawowym wyjątkiem od zasady powszechności i równości obowiązków podatkowych? (orzeczenie TK z dnia 25 listopada 1997 r., sygn. akt K. 26/97). Stąd należy je interpretować ściśle, tj. bez stosowania wykładni rozszerzającej, ani zawężającej.

Dlatego też, wbrew stanowisku wyrażonemu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który zastosował zawężającą wykładnię powyższego zwolnienia przedmiotowego, stypendia stażowe wypłacone w 2010 r. uczestnikom projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków europejskich, korzystają w całości ze zwolnienia od podatku na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy.

W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego należało, z urzędu, zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika