Zapytanie podatnika dotyczy kwestii zaliczenia do przychodów i kosztów uzyskania przychodów premii (...)

Zapytanie podatnika dotyczy kwestii zaliczenia do przychodów i kosztów uzyskania przychodów premii obrotowych przyznanych po sporządzeniu i złożeniu deklaracji CIT-8 za 2004 r., a dotyczących obrotu z 2004 r.

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku bez znaku z dnia 13.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe.

Porady prawne

Uzasadnienie

Zapytanie podatnika dotyczy kwestii zaliczania do przychodów i kosztów uzyskania przychodów premii obrotowych przyznanych po sporządzeniu i złożeniu deklaracji CIT-8 za 2004 r., a dotyczących obrotu z 2004 r. W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego wnioskodawca (Spółka) przedstawiła następujący stan faktyczny. Spółka zawierała z wiodącymi dostawcami umowy dotyczące współpracy, w których strony ustalały możliwość powstania dodatkowych korzyści dla Spółki w postaci premii pieniężnych, uzależnionych od wielkości zrealizowanego w trakcie roku 2004 obrotu oraz często od spełnienia różnych wymagań. Z niektórymi dostawcami kwestie dotyczące premii ustalone były ustnie lub z przedstawicielami handlowymi, reprezentującymi firmę jedynie w zakresie sprzedaży towarów. W niektórych zawartych umowach nie sprecyzowano dokładnie terminów rozliczenia ani sposobów jego dokonania. Premie rozliczane są na dwa sposoby. Pierwszym rozwiązaniem jest udzielenie przez dostawcę dodatkowego rabatu, a sposobem jego udokumentowania są faktury korygujące wystawione z bieżącą datą (roku 2005) odnoszące się do faktur z roku poprzedniego. Drugim sposobem udokumentowania premii jest wystawienie przez Spółkę faktury VAT z tytułem 'premia obrotowa dot. roku 2004' i obciążenie nią dostawcy. Zdaniem podatnika premie dotyczące roku poprzedniego, a otrzymane (przez które Spółka rozumie premie uzgodnione, udokumentowane i rozliczone) po złożeniu ostatecznego zeznania CIT-8 za poprzedni rok, których nie można było wcześniej jednoznacznie wyliczyć (i później wyegzekwować), powinny powiększać dochód roku bieżącego (zwiększać przychód - jeśli dokumentowane są fakturami VAT wystawionym przez Spółkę, lub pomniejszać koszty uzyskania przychodu - jeśli dokumentowane są fakturami korygującymi wystawionymi przez dostawców Spółki).

W związku z powyższym stwierdza się, co następuje:
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Kwestię potrącania kosztów uzyskania przychodów regulują przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którymi koszty uzyskania przychodów, to jest koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, t. j. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.


Dla celów podatkowych premie pieniężne są traktowane jako rabat lub usługa. Premie pieniężne będące formą rabatu winny być rozliczane fakturą korygującą wystawianą przez sprzedawcę, premie pieniężne których nie da się powiązać z żadną konkretną dostawą winny być traktowane jak usługa dokumentowana fakturą VAT wystawianą przez nabywcę towarów występującego jako świadczący usługę.
Zakłada się, że zapytanie podatnika dotyczy korekty wydatków, które w myśl ww. przepisów art. 15 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały uprzednio zarachowane i zaliczone do kosztów uzyskania przychodów 2004 r. (zakupy towarów handlowych, usług). W przeciwnym razie faktura korygująca dostawcy nie mogłaby mieć wpływu na wysokość kosztów uzyskania przychodów 2004 r.
Zdaniem tut. Organu, jeżeli określone wydatki zaliczone zostały do kosztów uzyskania przychodów 2004 roku korekta dotycząca wartości tych wydatków związanych z przychodem osiągniętym w danym roku podatkowym (wynikająca z uzgodnionego w tym roku rabatu) również powinna dotyczyć tego samego roku podatkowego. W przeciwnym razie zawyżone zostałyby koszty uzyskania przychodów danego roku podatkowego. Skoro z umowy wynika, że korzyść dla Spółki uzależniona jest od wielkości określonych dostaw towarów, usług wiadomym jest, że po uzyskaniu uzgodnionego obrotu w 2004 r. Spółka uzyska rabat. Podobna zasada dotyczy przychodów, które, jeżeli dotyczą kwot należnych za dany okres, winny zostać przyporządkowane do tego okresu w drodze korekty zeznania za dany rok podatkowy. Odmienna zasada odnosi się do przychodów, które nie mogłyby być uznane za przychody należne za dany rok podatkowy, co w ocenie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego miałoby miejsce wówczas, jeżeli porozumienie dotyczące premii będącej formą wynagrodzenia za usługę zostałoby uzgodnione między kontrahentami w następnym roku podatkowym. Kwota premii stanowiłaby wówczas przychód Spółki uzyskany w 2005 r. Możliwość dokonania korekty przychodów, czy kosztów uzyskania przychodów nie jest natomiast uzależniona od złożenia przez podatnika zeznania CIT-8 za rok podatkowy.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, stosownie do art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu oraz określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika