Wątpliwości Podatnika budzi, jak w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozliczyć (...)

Wątpliwości Podatnika budzi, jak w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozliczyć nakłady poniesione na infrastrukturę kolejową

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie koszty uzyskania przychodów ? koszty dostosowania infrastruktury kolejowej

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka akcyjna jako podmiot zobowiązany do zarządzania infrastrukturą portową zawarła porozumienie, którego przedmiotem jest realizacja przedsięwzięcia inwestycyjnego pod nazwą ?Dostosowanie infrastruktury kolejowej stacji do przyłączenia bocznic kolejowych?. Spółka akcyjna sfinansuje wszystkie koszty realizacji inwestycji.

Nakłady na dostosowanie infrastruktury kolejowej stacji dotyczą infrastruktury nie należącej do Portu i znajdującej się poza terenem Portu. Spółka akcyjna chce wykonać inwestycję na infrastrukturze kolejowej stacji w celu umożliwienia dostępu do infrastruktury kolejowej zarządzanej przez Port. Inwestycja wpłynie na rozwój terenów portowych poprzez poprawę komunikacji lądowej (przyłączenie bocznic kolejowych) z Portem i w ten sposób będzie miała wpływ na przychody Spółki akcyjnej jako podmiotu zarządzającego portem.

Wątpliwości Podatnika budzi, jak w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozliczyć nakłady poniesione na infrastrukturę kolejową.

Zdaniem Podatnika wydatki poniesione przez Spółkę na infrastrukturę kolejową spełniają warunki do uznania ich za koszt uzyskania przychodów, przy czym zgodnie z art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinny one zostać zakwalifikowane jako inwestycja w obcym środku trwałym, podlegająca amortyzacji dla celów podatkowych.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Kwestię kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów normują przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007r. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powołanego uregulowania, aby dany wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu zaistnieć muszą kumulatywnie dwa warunki:

  • po pierwsze celem poniesienia wydatku (bezpośrednim lub pośrednim) powinno być osiągnięcie przychodu, lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • po drugie wydatek ten nie może być wymieniony w zawartym w art. 16 ust. 1 katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto uwzględniając wynikający z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązek szczegółowego dokumentowania zdarzeń gospodarczych trzecim ustawowym warunkiem uzależniającym możliwość zaliczenia poniesionego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe udokumentowanie jego poniesienia.

Jak stanowi art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty
  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Na podstawie art. 16a ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania:

  1. przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej 'inwestycjami w obcych środkach trwałych',
  2. budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
  3. (...)
  • zwane także środkami trwałymi.

Jak stwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 14.07.2006r., nr DD6-8213-43/WK/06/249 ?ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, podobnie zresztą jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie definiuje wprawdzie wprost pojęcia ?inwestycji w obcym środku trwałym?, to jednak w praktyce przyjmuje się, że taką inwestycją są nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Są to zatem poniesione wydatki mające na celu przystosowanie środka trwałego do używania go przez podatnika?.

W świetle powyższego do zakwalifikowania nakładów na infrastrukturę kolejową jako inwestycji w obcym środku trwałym lub budowli na cudzym gruncie konieczne byłoby legitymowanie się przez inwestora tytułem prawnym do gruntu lub środka trwałego, uprawniającym inwestora do korzystania z niego z wyłączeniem innych osób. Porozumienie w sprawie dostosowania infrastruktury kolejowej stacji, na podstawie którego Spółka akcyjna zobowiązuje się do sfinansowania wszelkich kosztów realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia inwestycyjnego nie jest umową na podstawie której infrastruktura kolejowa została przyjęta do używania przez Podatnika. Z tego też względu, zdaniem tut. Organu podatkowego, nakłady ponoszone przez Podatnika na dostosowanie infrastruktury kolejowej nie stanowią inwestycji w obcym środku trwałym, a tym samym nie mogą być rozliczane w formie odpisów amortyzacyjnych. Wydatki te mogą natomiast stanowić koszt podatkowy w oparciu o art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile Podatnik wykaże, że celem poniesienia wydatków jest osiągnięcie przychodu, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Reasumując, w ocenie tut. Organu podatkowego, nieprawidłowe jest stanowisko Podatnika, iż wydatki poniesione przez na dostosowanie infrastruktury kolejowej stanowić będą inwestycję w obcym środku trwałym, podlegającą amortyzacji dla celów podatkowych.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika