Podatnik wywodzi, iż z treści art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, (...)

Podatnik wywodzi, iż z treści art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a zwłaszcza z użytego w tym przepisie sformułowania ?w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości? wynika, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku. . xxxxxx z uwagi na dużą ilość składanych deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości jest zainteresowana unifikacją tychże formularzy polegająca na tym, że xxxxxx opracowałaby takie formularze, które uwzględniałby możliwie najszerszy zakres danych określonych przez gminy wobec których jest ona podatnikiem.

Wójt Gminy Skoroszyce działając na podstawie art. 14a, art. 14 b, art. 216 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2002 roku Nr 8 poz. 60 ze zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 21.06.2007 r. /data wpływu do organu 2.07.2007 r./ o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zmianami) w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym,

Porady prawne

postanawia uznać stanowisko podatnika ? xxxxxxxza nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a cytowanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r., wójt odpowiednio do swojej właściwości, na pisemny wniosek podatnika, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

xxxxxxx jest podatnikiem podatku od nieruchomości z tytułu posiadania w obrębie Gminy Skoroszyce nieruchomości - budynków, budowli, gruntów i na podstawie art. 6 ust. 9 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych posiada obowiązek składania organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzonej na formularzu według ustalonego wzoru oraz skorygowania deklaracji w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość podatku.

Stanowisko podatnika.

We wniosku podatnik wywodzi, iż z treści art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a zwłaszcza z użytego w tym przepisie sformułowania ?w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości? wynika, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku. W konsekwencji podatnik założył, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem o którym mowa w art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. xxxxxx z uwagi na dużą ilość składanych deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości jest zainteresowana unifikacją tychże formularzy polegająca na tym, że xxxxxx opracowałaby takie formularze, które uwzględniałby możliwie najszerszy zakres danych określonych przez gminy wobec których jest ona podatnikiem. W dalszej części wniosku podatnik podnosi, że prawidłowość powyższej tezy uzasadnia również brak sankcji przewidzianej zarówno w przepisach Ordynacji podatkowej (art. 274 §1 i §2, art. 274a §2) jak i przepisach karnych skarbowych, za złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na jakimkolwiek formularzu byle by respektował przepis art. 6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych tj. by zawierał dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Wójt Gminy Skoroszyce po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz stanowiska podatnika przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje.

Według art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu ? w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Przepis ten należy interpretować w związku z treścią art. 6 ust. 13 tejże ustawy tj. rada gminy określa, w drodze uchwały, wzór formularza o którym mowa w ust. 9 pkt 1 ; w formularzu tym zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Ustawodawca posługuje się w analizowanym przepisie pojęciem deklaracji, której definicja bezpośrednio nie wynika z ustawy regulującej podatek od nieruchomości, lecz z Ordynacji podatkowej, a konkretnie z art. 3 ust. 5. Pod pojęciem tym należy rozumieć zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci. Komentowany przepis art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jest regulacją szczególną w stosunku do definicji deklaracji określonej w Ordynacji podatkowej, ponieważ dodatkowo ustanawia organ wyłącznie kompetentny do ustalenia wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości obowiązujący na obszarze danej gminy ? rada gminy, oraz tryb wprowadzenia do lokalnego obrotu prawnego przedmiotowego wzoru deklaracji tj. w formie uchwały rady gminy. Powyższe pozwala na stwierdzenie, że za deklarację na podatek od nieruchomości mającą zastosowanie do przedmiotów opodatkowania położonych na obszarze Gminy Skoroszyce można uznać jedynie dokument (wzór) wprowadzony w życie przez Rade Gminy Skoroszyce w drodze uchwały. Każdy inny dokument (wzór) opracowany na przykład, ze względów praktycznych korzyści, przez samego podatnika i zawierający dane, nawet w szerszym zakresie niż wynika to z dyspozycji art. 6 ust. 13, deklaracją nie jest. Zatem nie każdy dokument zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości jest deklaracją.

Jeżeli przepis prawa nakłada na podatnika obowiązek złożenia deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru a deklaracja ta zostanie złożona na innym formularzu, to należy uznać, iż podatnik nie wywiązał się z ciążącego na nim obowiązku i deklaracji nie złożył. W sytuacji nie złożenia deklaracji organ podatkowy w trybie art. 274a §1 może żądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn nie złożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia. W przypadku, gdy mimo wezwania do realizacji obowiązku złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości według ustalonego wzoru, podatnik w dalszym ciągu go nie wykona to naraża się na sankcje wynikającą z ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765).

W świetle powyższego należało orzec jak na wstępie.

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli podatnik zastosował się do tej interpretacji , organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Niniejsze postanowienie po uprawomocnieniu się i usunięciu danych identyfikacyjnych podatnika zostanie przesłane do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, celem jego zamieszczenia na stronie internetowej Izby Skarbowej .Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, które należy wnieść za pośrednictwem Wójta Gminy Skoroszyce w terminie 7 dni od dnia doręczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika