Czy przepisy art. 120 ustawy można stosować do samochodów osobowych odkupionych od podatników, którzy (...)

Czy przepisy art. 120 ustawy można stosować do samochodów osobowych odkupionych od podatników, którzy odsprzedali je jako zwolnione z podatku, mimo że przy ich zakupie skorzystali z prawa do częściowego odliczenia podatku VAT na warunkach wynikających z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT?

Na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 w zw. z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), art. 6 ustęp 9 pkt 1, art. 6 ustęp 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844), art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590)

POSTANAWIAM

Stwierdzić, że:

Porady prawne

- wyrażenie 'sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w art. 6 ust. 9, pkt 1 oznacza formularz deklaracji ustalony uchwałą rady gminy,

- złożenie informacji lub deklaracji na podatek od nieruchomości na innych formularzach niż formularze ustalone uchwałą rady gminy nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 6 ust. 9, pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,

- przepisy prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za niezłożenie informacji lub deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości w terminie.

UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu wniosku Burmistrz Bierunia zważył co następuje:

Wzory deklaracji i informacji w sprawie podatku od nieruchomości są prawem miejscowym obowiązującym na terenie gminy. Ustawodawca wyraźnie wskazał w ustawie podatkowej regulującej podatek od nieruchomości, że powinny zostać ustalone wzory stosownych dokumentów, w których podatnicy złożą oświadczenie dotyczące podmiotów i przedmiotów opodatkowania (art. 6 ust. 13 ustawy).Wzory nie mogą być ustalone dowolnie przez podmioty, które mają złożyć deklarację. Jedynym kompetentnym organem w tym zakresie jest organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.Związane jest to z tym, że wykaz taki jest prawem powszechnie obowiązującym na terenie danej gminy.

Potwierdzeniem tego jest zapis w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wart. 41 ust. 1 (tj. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. ze zm.), w którym stwierdza się, że przepisy gminne ustanawia rada gminy w formie uchwały. Wzory informacji i deklaracji ustalone w uchwale rady gminy stają się obowiązującym prawem miejscowym w chwili ogłoszenia o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.Wobec powyższego nie można się zgodzić ze stanowiskiem Spółki, że każdy inny formularz zawierający dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa wart. 6 ustęp 9, pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.Złożenie przez podatnika formularza deklaracji innego niż ustalony uchwałą rady gminy jest traktowane jak niezłożenie deklaracji w terminie.Skutkuje to koniecznością wezwania podatnika do złożenia deklaracji na prawidłowym formularzu z pouczeniem, że niedopełnienie tego obowiązku może skutkować karą grzywny zgodnie z art. 54 kodeksu karnego skarbowego.Właściwym do orzekania o odpowiedzialności karnej skarbowej jest Naczelnik Urzędu Skarbowego.

W przypadku dalszego nie wykonania obowiązku złożenia deklaracji wszczyna się postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania z podatku od nieruchomości (art. 21 § 1, § 3 ustawy ordynacja podatkowa).Niniejszy wniosek został rozpatrzony na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym przed 1.07.2007 rok (przepisy przejściowe ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590).

W tym stanie rzeczy postanowiono jak wyżej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika