Czy naliczanie odpisów amortyzacyjnych może odbywać się od wartości początkowej środków trwałych (...)

  1. Czy naliczanie odpisów amortyzacyjnych może odbywać się od wartości początkowej środków trwałych ustalonych zgodnie z art. 22g ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych tzn. wg. kosztów wytworzenia?
  2. Czy przekazane środki z programu SAPARD będą miały wpływ na ustalenie zmiany wartości początkowej dla celów amortyzacji, a jesli tak to od kiedy.
  3. Czy naliczona amortyzacja w całości będzie stanowiła koszty uzyskania przychodu?
  4. Czy środki uzyskane z SAPARD jako pomoc finansowa na powyższe przedsięwzięcie będą przychodem podlegającym opodatkowaniu?
  5. Czy podatek VAT naliczonyw fakturach wystawionych po 23.06.2004 r. czyli w momencie obowiązywania już rozporządzenia regulującego zwrot podatku VAT z tyt. zakupu towarów i usług pokrytych środkami SAPARD, będzie można rozliczyć z Urzędem Skarbowym w ciągu 60 lub 25 dni, w taki sposób jak rozliczano przed wprowadzeniem zmian do ustawy?
  6. Czy przekazane z ARiMR środki na dofinansowanie kosztów bydowy w ramach SAPARD będą stanowiły pomoc publiczną dla przedsiębiorców? Jeżeli tak to kiedy należy złożyć wniosek do US i jak ma być opodatkowana kwota pomocy?

Stosownie do art.14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzezinach w odpowiedzi na zapytanie złożone w dniu 09.11.2004 r. o udzielenie informacji w zakresie stosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze zm.) ? za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się: ...w razie wytworzenia we własnym zakresie ? koszt wytworzenia...?.

Porady prawne

Zgodnie z art. 22h ust. 1 pkt. 1ustawy o pod. doch. od osób fizycznych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się: ?od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów?.

Katalog wydatków, których nie uważa się za koszt uzyskania przychodów zawarty jest w art. 23 ust. 1 w/wym ustawy o pod. doch. od. osób fizycznych.
W artykule tym w pkt. 45 określono, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów ?odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie , odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.?

Zatem, w świetle powołanych wyżej przepisów, do kosztów uzyskania przychodów nie może Pan zaliczyć odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która została sfinansowana ze środków otrzymanych z SAPARD-u.
Z umowy zawartej przez Pana z SAPARD-em wynika, że w przypadku zaakceptowania wniosku o płatność wydatków w ramach realizacji przedsięwzięcia, Agencja dokonuje płatności w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia przez beneficjenta kompletnego i poprawnego wniosku o płatność.

Rozstrzygając kwestię opodatkowania środków otrzymanych z SAPARD-u, należy odwołać się do art. 21 ust. 1 w/wym ustawy o pod. doch. od osób fizycznych, który określa źródła przychodów zwolnionych od podatku dochodowego oraz art. 14 ust. 2 pkt. 2 w/wym ustawy. Według art. 21 ust. 1 pkt. 47a ustawy o pdof, wolne od podatku dochodowego są ?dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD)?.

Natomiast, według art. 14 ust. 2 pkt. 2 ustawy o pdof, przychodem z działalności gospodarczej są, min.: ?dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych...?,

A zatem, zgodnie z powyższym przepisem, otrzymane przez Pana środki z SAPARD-u, o ile zostaną wykorzystane na cele określone w pkt. 47a ust. 1 art. 21 ustawy, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Jednocześnie, niejako symetrycznie, art. 23 ust.1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów tych wydatków i kosztów, które zostały bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) zwolnionych od podatku na podstawie w/wym art. 21 ust. 1 pkt. 47a ustawy.

Podsumowując, nie należy ewidencjonować otrzymanej z SAPARD-u dotacji w kwocie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, zaś z drugiej strony nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów, które bezpośrednio sfinansowane zostały z tej dotacji. Jeżeli te wydatki, koszty czy odpisy amortyzacyjne (dokonane od wartości początkowej środka trwałego ustalonej wg kosztu wytworzenia) uprzednio zostałyby zarachowane do kosztów uzyskania przychodów, to po otrzymaniu dotacji z SAPARD-u ? należy je pomniejszyć w części bezpośrednio sfinansowanej ze środków tej dotacji.
W ustawie z dn. 30.04.2004r (Dz.U. Nr 123 z 2004r, poz. 1291) o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej określone są rodzaje pomocy, o udzielenie których należy składać odpowiednie wnioski.
Natomiast pomoc jaką Pan uzyskuje w postaci środków na dofinansowanie kosztów budowy nowej inwestycji w ramach SAPARD-u nie wymaga składania do organu podatkowego wniosków, podań, itp.

Zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez takiego podatnika. Zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. W przypadkach tych podatek wykazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.

Podatek VAT nie będzie wydatkiem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego benificjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. Podatek VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska.

W przypadku zarejestrowanego podatnika od towarów i usług prawo do odliczenia ? obniżenia podatku należnego oraz zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia robót budowlano-montażowych oraz maszyn i urządzeń finansowanych ze środków własnych uregulowane zostało przepisami działu IX ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika