Czy radca prawny świadczący usługi pomocy prawnej na rzecz byłego pracodawcy może wybrać opodatkowanie (...)

Czy radca prawny świadczący usługi pomocy prawnej na rzecz byłego pracodawcy może wybrać opodatkowanie dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, 19% podatkiem liniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana R., przedstawione we wniosku z dnia 06 listopada 2008r. (data wpływu do tut. Biura ? 12 listopada 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskiwanych przez radcę prawnego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskiwanych przez radcę prawnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Do dnia 31 października 2008 r. wnioskodawca był zatrudniony w oparciu o umowę o pracę w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych, na stanowisku młodszego asystenta. Do jego obowiązków należało m.in.:

  • przygotowywanie pozwów i innych pism procesowych w sprawach, w tym wszelkich załączników, opłat w zleconych sprawach,
  • sporządzanie projektów opinii prawnych,
  • wstępne sprawdzanie projektów umów pod względem formalno-prawnym,
  • sporządzanie sprawozdań z przebiegu spraw prowadzonych przez Spółkę,
  • sprawdzanie terminów ewentualnych środków zaskarżenia oraz rodzaju i wysokości opłat sądowych i komorniczych,
  • bieżący kontakt z sądami i organami egzekucji komorniczej i administracyjnej, oraz jednostkami samorządowymi,
  • uczestniczenie w świadczeniu pomocy prawnej w poszczególnych firmach współpracujących za Spółką,
  • sygnalizowanie zmian w przepisach prawnych,
  • zastępstwo prawne i substytucyjne w postępowaniach sądowych i innych,
  • prowadzenie repetytorium spraw sądowych.

Jako aplikant radcowski był zależny służbowo od radcy prawnego, z którym wiązał go stosunek pracy. Zakres pracy oraz uprawnienia aplikanta radcowskiego w świetle istniejących przepisów nie są tożsame z pracą oraz uprawnieniami Radcy Prawnego. Czynności wykonywane przeze wnioskodawcę w trakcie trwania umowy, były wykonywane pod ścisłym nadzorem i kierownictwem Radcy Prawnego oraz według jego wskazówek. W ramach odbywania aplikacji mógł wykonywać określone czynności nie stanowiące pomocy prawnej lecz były to tylko czynności pomocnicze. Konstrukcja wykonywania zawodu Radcy Prawnego rozróżnia samodzielność świadczenia pomocy prawnej przez Radcę Prawnego w odniesienia do czynności pomocniczych wykonywanych przez aplikanta radcowskiego. Aplikant radcowski nie ma prawa do samodzielnego świadczenia pomocy prawnej, samodzielnego prowadzenia spraw oraz doboru środków zaskarżenia oraz taktyki procesowej. W miesiącu wrześniu 2008 r. zdobył kwalifikacje zawodowe jako Radca Prawny. W związku z tym w miesiącu październiku 2008 r. rozpoczął działalność gospodarczą otwierając własną Kancelarię Radcy Prawnego. W dniu 02 listopada 2008 r. podpisał Umowę o współpracę w zakresie obsługi prawnej z byłym pracodawcą tj. Kancelarią Adwokatów i Radców Prawnych. Przedmiot umowy zakłada obsługę prawną wskazanych klientów Zleceniodawcy. Jako Zleceniobiorcy przysługuje wnioskodawcy prowadzenie wszelkich spraw wspomnianych klientów należących do zakresu zgodnie zawartymi przez Kancelarię uprzednio umowami, w sposób samodzielny. Naturalnie zamiarem wnioskodawcy jest również świadczenie usług prawnych dla innych podmiotów oraz osób fizycznych. W 2008 r. zaczynając działalność gospodarczą jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wybrał: zasady ogólne oraz prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji VAT. Natomiast w 2009 r. chciałby jako sposób opodatkowania wybrać: podatek liniowy, oraz prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów i ewidencję VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej w zakresie obsługi prawnej podmiotów, mając na uwadze fakt podpisania umowy o współpracę z byłym pracodawcą -przysługuje mu wybór formy opodatkowania w myśl art. 9a ust. 2 na zasadach określonych w art. 30c...
  2. Czy w roku 2009 może jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wybrać podatek liniowy 19%...

Zdaniem wnioskodawcy, celem aplikacji radcowskiej jest przygotowanie do wykonywania zawodu. Aplikant radcowski odbywa aplikację pod kierunkiem Patrona. Aplikacja radcowska jest jedynie krokiem w karierze zawodowej prawnika. Nie można mówić o żadnej zbieżności obowiązków i zakresu świadczonej pracy w związku z powyższym uważa, że może dokonać swobodnego wyboru formy opodatkowania w 2009 roku ? i wybrać 19% podatek liniowy jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższego wynika zatem, że możliwość wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c ww. ustawy - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy, w ramach stosunku pracy.

Ze złożonego wniosku wynika, iż czynności składające się na treść wykonywania zawodu radcy prawnego, a więc na przedmiot usług, które wnioskodawca świadczy na rzecz byłego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez niego uprzednio w charakterze pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych (t. j. z 2002r. Dz. U. Nr 123, poz. 1059 ze zm.) zawód radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe.

Natomiast celem aplikacji radcowskiej na podstawie art. 32 ust. 1 ww. ustawy, jest przygotowanie aplikanta do należytego i samodzielnego wykonywania zawodu radcy prawnego.

Z powyższego wynika zatem, że zakres czynności wykonywanych przez wnioskodawcę w ramach aplikacji radcowskiej odbywanej w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych na podstawie umowy o pracę jest rozbieżny z zakresem czynności i usług, które świadczy jako radca prawny na rzecz tej kancelarii.

Wobec powyższego, w przedstawionym przez wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego dochody uzyskiwane przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania, w stosownym a określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych terminie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


Referencje

IPPB1/415-589/09-3/AG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika