Czy Spółka, której majątek został objęty specjalną strefą ekonomiczną i która zobowiązała (...)

Czy Spółka, której majątek został objęty specjalną strefą ekonomiczną i która zobowiązała się do poniesienia w ciągu następnego roku kalendarzowego określonych wydatków inwestycyjnych, od miesiąca w którym poniosła pierwszy wydatek inwestycyjny, uzyskała tym samym uprawnienia do zastosowania zwolnienia od podatku CIT do wysokości limitu określonego iloczynem poniesionych i kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych oraz współczynnika pomocy regionalnej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka, której majątek został objęty specjalną strefą ekonomiczną i która zobowiązała się do poniesienia w ciągu następnego roku kalendarzowego określonych wydatków inwestycyjnych, od miesiąca w którym poniosła pierwszy wydatek inwestycyjny, uzyskała uprawnienia do zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka, której majątek został objęty specjalną strefą ekonomiczną i która zobowiązała się do poniesienia w ciągu następnego roku kalendarzowego określonych wydatków inwestycyjnych, od miesiąca w którym poniosła pierwszy wydatek inwestycyjny, uzyskała uprawnienia do zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka od dnia 04 września 2006 roku działa na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (zezwolenie z 04 września 2006 roku). Specjalna strefa ekonomiczna została utworzona na terenie już istniejącego aktywnego zakładu produkcyjnego. Wydane Spółce zezwolenie obejmuje działalność produkcyjną wykonywaną przez Spółkę także przed dniem uzyskania zezwolenia. Warunkami prowadzenia działalności w strefie (warunki te określono w zezwoleniu) to:

  • poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w terminie do 31 grudnia 2007 roku w wysokości co najmniej równoważnej kwocie 4,5 mln eur,
  • zatrudnienie na terenie strefy co najmniej 50 nowych pracowników w terminie do 31 grudnia 2010 roku i utrzymanie przyrostu netto utworzonych nowych miejsc pracy do dnia 31 grudnia 2015 roku.

Proces inwestycyjny na terenie strefy polega na rozbudowie zakładu produkcyjnego Spółki. Pierwsze kwalifikowane koszty tej inwestycji poniesiono w październiku 2006 roku. Produkty wymienione w zezwoleniu wytwarzane są na istniejącym ?starym? majątku. Proces inwestycyjny trwał przez cały 2007 rok (został spełniony warunek minimalnych nakładów w strefie) oraz w 2008 roku.

W związku z powyższym pojawia się wątpliwość, od którego momentu Spółka może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Zdaniem Spółki, zgodnie z brzmieniem § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 roku w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej 'zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej ...', Spółka ma prawo skorzystać ze zwolnienia w podatku CIT już od października 2006 roku (tj. od miesiąca w którym poniesiono pierwsze wydatki, które zostały zaliczone do kosztów kwalifikowanych na inwestycje w strefie). Limit zwolnienia z CIT wyznaczony jest zgodnie z przepisami, tj. stanowi go iloczyn poniesionych i kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych oraz współczynnika intensywności pomocy regionalnej. Podobne stanowisko w bardzo zbliżonej sprawie zaprezentował Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w postanowieniu sygnatura 1472/ROP1/423-330/06/MC z dnia 17 listopada 2006 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka, której majątek został objęty specjalną strefą ekonomiczną i która zobowiązała się do poniesienia w ciągu następnego roku kalendarzowego określonych wydatków inwestycyjnych, od miesiąca w którym poniosła pierwszy wydatek inwestycyjny, uzyskała tym samym uprawnienia do zastosowania zwolnienia od podatku CIT do wysokości limitu określonego iloczynem poniesionych i kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych oraz współczynnika pomocy regionalnej...

Zdaniem Spółki, powołując się na w/w § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 roku w sprawie strefy ekonomicznej, począwszy od miesiąca, w którym Spółka poniosła pierwsze kwalifikowane nakłady inwestycyjne w strefie Spółka uzyskuje uprawnienie do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie działalności wymienionej w udzielonym jej zezwoleniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej 'zezwoleniem'.

Zgodnie z art. 16 ust. 2 tej ustawy zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Od dnia 30 grudnia 2008 r. szczegółowe zasady funkcjonowania strefy określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1548).

Warunki określające możliwość udzielenia pomocy publicznej zostały uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), które weszło w życie z dnia 30 grudnia 2008 r.

W myśl § 8 tego rozporządzenia, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie ww. rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Podobne uregulowania w zakresie warunków udzielenia pomocy regionalnej zawarte zostało w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 26, poz. 164 ze zm.). Oznacza to, iż do Spółki, która uzyskała zezwolenie w 2006 r., zastosowanie znajdzie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2253 ze zm.)

Zatem zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r., zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Mając powyższe na względzie uznać należy, że stanowisko Spółki odnośnie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika